SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

wysiłek fizyczny a wymioty

temat działu:

Trening dla zaawansowanych

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 55014

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 696 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 12290
jak w temacie czasem przy zadużym wysiłku zbiera mi sie na wymioty wogóle sie dziwnie czuje jakby mi ciśnienie podskoczyło, dotychczas miałem tak tytlko jak bez rozgrzewki robiłem rekorda na kilosa, albo z kolei na rowerku jak za szybko i ze zbyt dużym obciążeniem pojechałem sobie ale dzisiaj właśnie przy zwykłych przysiadach (przesadziłem troche z ciężarem) takie coś mnie brało.
No i tu mam pare pytań z kąd sie to bierze bo ktoś mi chyba mówił że przy takim nagłym wysiłku wydziela sie dużo adrenaliny i ona u niektórych właśnie powoduje takie żoładkowe problemy.
A drugie pytanie to jak temu zapobiegać??

wierz w siebie bo religie moga zawieść ; )))

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
bziubzius Moderator
Ekspert
Szacuny 3275 Napisanych postów 16364 Wiek 32 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 276713
Wysiłek fizyczny może wpływać na układ pokarmowy dwojako. Z jednej strony aktywność fizyczna poprawia motorykę układu pokarmowego, zaleca się go w profilaktyce zaparć. Z drugiej strony długotrwały wysiłek fizyczny lub bardzo intensywne ćwiczenia mogą powodować takie objawy jak wzdęcia, mdłości, wymioty, jak i bóle w klatce piersiowej.

Pojawiające się objawy można podzielić zasadniczo na dwie grupy, tj. objawy górnej części układu pokarmowego obejmujące mdłości, wymioty i odbijanie oraz objawy dolnej części układu pokarmowego, do których zaliczamy wzdęcia, skurcze żołądkowo-jelitowe, biegunki, pilna potrzeba defekacji.

Najczęściej to intensywny wysiłek (zwłaszcza wysiłki powyżej 70% VO2 max) powoduje zwiększone zarzucanie żołądkowo-jelitowe, które objawia się odbijaniem, cofaniem treści żołądkowej, a nawet wymiotami.

Przyczyny mogą być zróżnicowane.

Intensywny wysiłek z pewnością powoduje wzrost ciśnienia w jamie brzusznej w wyniku zwiększonego napięcia mięśni tłoczni brzusznej. Obserwuje się jednoczenie zmniejszone napięcie dolnego zwieracza przełyku, jak również zahamowanie opróżniania żołądka, co może powodować refluks.

Z drugiej strony przyczyną dyskomfortu ze strony układu pokarmowego mogą być zmiany w układzie nerwowo-hormonalnym wywoływane wysiłkiem fizycznym.

Wysiłek fizyczny wpływa na zwiększenie aktywności układu współczulnego, wzrost stężenia gastryny, cholecystokininy, motyliny, czy hormonu VIP, wazoaktywnego peptydu jelitowego.

Jednym z czynników pomagających zminimalizować dolegliwości ze strony układu pokarmowego jest wytrenowanie, jak również dostosowanie intensywności wysiłku fizycznego do swojej aktualnej kondycji.

Ważne, by mierzyć zamiar pod siły, a nie siły na zamiary.

Kluczowe znaczenie mają posiłki około treningowe, jak i nawadnianie.

Przed wysiłkiem należy zadbać o odpowiednie nawodnienie.
Zarówno odwodnienie jak przyjmowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych zmniejszają przepływ krwi.

Posiłek przedtreningowy powinien być lekko strawny.

Nie powinien zawierać dużej ilości błonnika, gdyż będzie on niepotrzebnie obciąża układ pokarmowy.
Posiłek nie powinien również być bardzo tłusty, zwłaszcza odnosi się to do potraw smażonych w tłuszczu.
To co, ile, i w jakim czasie przed treningiem możemy zjeść, by trenować efektywnie bez dolegliwości ze strony układu pokarmowego, jest w dużej mierze kwestią indywidualną.
Są osoby, które świetnie czuć będą się nawet, gdy spożyją posiłek 30-60 min przed wysiłkiem, są jednak i takie osoby, które potrzebować będą min 3 h odstępu czasu między posiłkiem, a treningiem.

Pamiętaj jednak, że zarówno zalegająca treść pokarmowa może przysparzać problemów, jak również problematyczny może być głód. Wykonywanie treningu na „głodniaka” również może powodować mdłości i osłabienie.
Stosunkowo dobrym rozwiązaniem jest spożycie posiłku płynnego lub półpłynnego, gdyż dużo szybciej zostanie on strawiony.

Co w takim razie można zjeść przed treningiem?
Biały ryż z chudym mięsem i gotowaną marchewką
Gotowane bataty z mięsem i oliwą z oliwek
Placki z kaszy jaglanej i banana z cynamonem
Naleśniki z mąki ryżowej z kremem z banana, kakao i awokado
Koktajl z kaszy jaglanej, banana, mleczka kokosowego i odżywki białkowej
Czekoladowy mus z banana, kakao, odżywki białkowej i awokado
Odżywka białkowo-węglowodanowa

Mdłości i wymioty mogą towarzyszące wysiłkowi fizycznemu mogą mieć związek z nieprawidłowym ciśnieniem tętniczym, jak również mogą być jednym z symptomów choroby.
Jeśli mdłości i wymioty pojawiają się często, towarzyszą im objawy neurologiczne takie jak zaburzenia widzenia, sztywność karku i bóle głowy, należy udać się do lekarza.

By uniknąć mdłości i wymiotów zadbać o odpowiedni posiłek przed treningowy oraz o nawodnienie. Pamiętaj, by intensywność treningu dopasować do swoich aktualnych możliwości.
Jeśli mimo dbałości o powyższe kwestie, mdłości nieustannie się pojawiają, skonsultuj się z lekarzem.

Do poczytania:
http://www.sfd.pl/Ile_czasu_po_posiłku_trenować_-t153858.html
http://www.sfd.pl/wymioty_po_treningu__dlaczego_-t170649.html
http://www.sfd.pl/CO_TO_SĄ_AEROBY_-t100405.html






Zmieniony przez - lubiekaszke w dniu 2016-11-08 02:50:33
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 30 Napisanych postów 3691 Wiek 34 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 84035
Jak miales cos takiego to znaczy, ze dobry trening zrobiles
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
saib__ ZASŁUŻONY
Specjalista
Szacuny 58 Napisanych postów 20426 Wiek 31 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 84513
mnie czasami po nogach miotało, ale nie zdarzyło mi się jeszcze, ale ogólnie tomot ma rację!

Były moderator Sceny MMA i K-1 oraz elita SFD.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 718 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 12789
Z tego co słyszałem to na hafty zbiera się od wyrzutu somatotropiny. Arnold z wiadrem po siłce łaził ponoć z wiadrem na siłowni, i dopiero jak robił z niego użytek to czuł, że osiąga cele treningowe
Natkłem się na to gdzieś na forum
1
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 70 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 653
Ja tak miałem raz po ćwiczeniu nóg.
2

Ćwicz ćwicz, będziesz wielki :)

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 696 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 12290
no na treningu mi mocno weszło, ale jeszcze pozostaje kwestia czy da sie temu jakoś zapobiec??

wierz w siebie bo religie moga zawieść ; )))

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 30 Napisanych postów 3691 Wiek 34 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 84035
Ale po co? Przeciez to mile uczucie jak nie mozesz zlapac oddechu, jak ci sie robi na przemian bialo i czarno przed oczyma, kiedy ci sie chce "zygac", kiedy jest ci slabo i chcialbys wyjsc z silowni i polozyc sie wygodnie.

tom
3
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 32 Napisanych postów 2065 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 16342
teraz ja cos napisze!!!!!! mam kurde w tym doświadczenie, przeszedlem to, u mnie zle sie to skonczylo, przerabialem to pod koniec 2003 roku w pazdzierniku, od polowy wrzesnia czulem wlasnie duszenie na poczatku lekkie potem dochodzilo rwanie na wymioty w koncu wymioty i bole brzucha , zawroty głowy, przestraszyłem się, zaczołem szukać przyczyn przeszedlem wszystkie badania dotyczace jamy brzusznej i nietylko, w gastroskopii wyszlo zapalenie zoladka, ale to nic powaznego mozliwe ze od zygania sie zrobilo, a ja wciaz mialem bole, nie jadlem , przestalem trenowac i zylem w stalym napieciu ze cos mi jest , ze moze cos uszkodzilem od dzwigania ciezarow w brzuchu itd, schudlem w 2 miesiace 12kg miesni, i co sie okazlo
przetrenowanie i presja psychiczna spowodowana ćwiczeniami i stresem dnia codziennego, doprowadziła mnie do nerwicy i depresji przez ponad pol roku bylem w ciezkim stanie, MOJA RADA uważaj z tym organizm się broni przed przeciążeniemi, (a somatotropina faktycznie podwyższa się, ćwiczenia fizyczne powodują niedtlenienie kory mozgowej, pamiętajcie o tym!!!)
ja teraz wznowiłem treningi ale już ciężko jest mi złapać mięśnia, raczej tłuszczyk łapie, i wydaje mi się że do dziś dnia mam zorana banię, mówcie co chcecie , ale taka jesat prawda, pozdrawiam i uważaj chłopaku żeby nie zdażyło Ci się to co mi
3

"pozdrawiam wszystkich sympatyków hibernacji"
endo klub
kiedyś kulturystą trzeba było się urodzić teraz jest megabol

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 52 Napisanych postów 7776 Wiek 33 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 40778
moze dobrze by bylo zrobic malutka regeneracje czyli tak z tydzień bez ćwiczeń wróć później na nowo do treningu i zobacz czy nadal bierze Cię na wymioty. Albo tak jak mowią koledzy wyżej że to normalne ja osobiście na sczzeście nie mam takiego kłopotu 3majsie
2

Mam przyjazną materie i jem węglowodany

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 30 Napisanych postów 3691 Wiek 34 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 84035
Oj ludzie, ludzie...


napisze tylko tyle:
2
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 696 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 12290
tomot: ja nie zupełnie mam takie objawy, mi sie nie robi na przemian czarno i biało, ćwicząc na siłce też raczej nie mam problemów ze złapaniem oddechu, to co ja mam to wcale nie jest takie przyjemne po prostu głowa zaczyna mi na****lać i chce mi sie rzygać

seba81: to chyba żeś zachaczył lekko o hipochondrie, w każdym razie mi to nie grozi bo poprostu zwisa mi wszystko bezgranicznie dlatego bardzo zadko sie stresuje i wogóle sie uważam za nieśmiertelnego dlatego zamartwianie sie mi nie grozi, poza tym organizm nie ma sie co dopominać o swoje bo miał kilku miesięczną przerwe i teraz dopiero ćwicze 3 tydzień

maniek87: tak jak wyżej o zadnej przerwie regeneracyjnej nie może byc mowy bo to dopiero 3 tydzień

heh chyba poprostu bede musiał se troche zluzować treningi

wierz w siebie bo religie moga zawieść ; )))

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Pare pytan od malolata:)

Następny temat

Oceńcie trening na masę

sosy