SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

uważaj na kręgosłup

temat działu:

Trening dla zaawansowanych

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 21768

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 51 Napisanych postów 5468 Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 30197
Wrogowie kręgosłupa

Wytrzymałość i stabilność kręgosłupa jest ściśle uzależniona od mięśni i więzadeł stanowiących pewnego rodzaju anatomiczny "gorset" stabilizujący. Osłabienie siły mięśni prowadzi do przeciążenia więzadeł, do nieprawidłowego obciążenia krążków międzykręgowych, zmniejszenia stabilizacji kręgosłupa. Może to więc być początkiem całego łańcucha zmian prowadzących do utrwalenia wad postawy oraz rozwoju dyskopatii i choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.

Obecnie, głównie dzięki zdobyczom cywilizacji, człowiek niestety znacznie ograniczył swoją aktywność fizyczną. W pozycji siedzącej (samochód, telewizja, praca za biurkiem itp.) spędzamy najwięcej czasu, a to znacznie przeciąża kręgosłup.

Obliczono, że właśnie w tej pozycji, z plecami opartymi o krzesło, na 3. krążek międzykręgowy, znajdujący się między 3. a 4. kręgiem lędźwiowym, wywierany jest nacisk rzędu 140 kg. Przy lekkim pochyleniu do przodu nacisk ten zwiększa się do ok. 175 kg, aby w czasie głębszego pochylenia wzrosnąć do 250-275 kg. Zresztą właśnie wtedy dochodzi najczęściej do tzw. wypadnięcia dysku. Dla porównania w innych pozycjach wielkość nacisku na ten sam krążek międzykręgowy wynosi:

w pozycji stojącej - ok. 100 kg,
w pozycji stojącej z pochyleniem do przodu - ok. 150-200 kg,
leżąc na boku - ok. 75 kg,
leżąc na wznak - ok. 25 kg.
Jak żyć w zgodzie z kręgosłupem?
Brak aktywności ruchowej powoduje zmniejszenie ruchomości kręgosłupa, osłabienie siły mięśni grzbietu, brzucha i pośladków ważnych w utrzymaniu pionowej postawy.

Najlepszym i najprostszym sposobem utrzymania kręgosłupa w dobrej kondycji jest gimnastyka i aktywny wypoczynek. Ze sportów rekreacyjnych najlepiej uprawiać pływanie i jazdę na rowerze, gdyż są to formy ruchu, które najmniej obciążają kręgosłup.

Duże znaczenie dla zdrowia kręgosłupa ma także utrzymanie w dobrej kondycji mięśni tułowia. Zyskuje się to przez systematyczne wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu i brzucha.

Najlepiej ćwiczyć tak, aby nasze tętno w czasie treningu wynosiło co najmniej 120 uderzeń na minutę. Trening powinien trwać nie mniej niż 30 min, z uwzględnieniem krótkich przerw na odpoczynek między poszczególnymi ćwiczeniami. Liczba powtórzeń danego ćwiczenia powinna uwzględnić nasze zaawansowanie w treningach (im większy staż w treningu, tym większa liczba powtórzeń). Ćwiczenia powinny być wykonywane w seriach w maksymalnych zakresach ruchu, ale nie przekraczając granicy bólu.



Jak zmniejszyć bóle krzyża?
Kładziemy się na plecach, nogi zgięte w kolanach, stopy oparte na podłożu, ręce pod głową lub wzdłuż tułowia. W pozycji tej wykonujemy kolejne ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie:
przyciskamy kręgosłup do podłoża, napinając mięśnie brzucha, a następnie rozluźniamy mięśnie
zginamy na zmianę prawą i lewą nogę z przyciągnięciem jej do brzucha
przyciągamy obie zgięte w kolanach nogi do brzucha i z powrotem opieramy je o podłoże
unosimy głowę, ręce układamy na udach i przyciągamy nogi do brzucha z równoczesnym stawianiem oporu rękoma
ręka prawa położona na zewnętrznej stronie uda, nieznacznie przechylamy kolana w lewo z oporem ręki. Powtarzamy to samo w prawą stronę.

Leżymy na brzuchu, pod biodra podkładamy twardą poduszkę, kilkakrotnie napinamy i rozluźniamy mięśnie pośladkowe.

Klękamy, podpierając się na wyprostowanych rękach, unosimy grzbiet w górę, jednocześnie opuszczając głowę ("koci grzbiet"), następnie wyginamy kręgosłup w dół z uniesieniem głowy do góry.
Kiedy bolą korzonki.

W kręgosłupie występują największe przeciążenia, które mogą w niektórych przypadkach (np. podnoszenie ciężaru z podłogi "samym kręgosłupem", gwałtowny skłon) doprowadzić do naruszenia lub przerwania pierścienia włóknistego. W wyniku tego może dojść do wysunięcia fragmentu tegoż pierścienia lub jądra miażdżystego i ucisku rdzenia kręgowego lub jego korzeni nerwowych.
Wysunięcie to może nastąpić do tyłu, w kierunku kanału kręgowego lub w bok. W zależności od tego oraz od siły ucisku rdzenia kręgowego lub jego korzeni występują najczęściej objawy w postaci silnego bólu w tej okolicy, promieniującego do pośladków, nieraz do kończyn dolnych, nasilającego się przy każdej próbie wykonania ruchu. Czasami występuje niedowład kończyn dolnych, zaburzenia czucia i funkcji układu wydalania.


Twój kręgosłup lubi:
siedzenie z podpartym odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa,
utrzymywanie postawy wyprostowanej - najlepiej spróbować przed lustrem,
systematyczną gimnastykę, np. krążenie bioder, skłony w przód i tył, w lewo i prawo,
krótką gimnastykę i rozluźnienie po dłuższej pracy w pozycji siedzącej lub po dłuższym staniu.


jak mowi stare powiedzenie pszczol- bicepsow nigdy za wiele
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10924 Napisanych postów 50124 Wiek 28 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 57816
Size masz soga fajny artykuł



<<<<Jeśli chcesz komuś obić twarz najpierw ją sam musisz nadstawić>>>>
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 290 Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 8789
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10924 Napisanych postów 50124 Wiek 28 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 57816
a moze wiecie co oznacza bulna sammym dole kregosłupa tak kluje jak sie wyginam. A czasmi nie kłuje takie dizwne


<<<<Jeśli chcesz komuś obić twarz najpierw ją sam musisz nadstawić>>>>
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 2141 Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 18809
Skąd ja to znam ... mam średnio dwa razy do roku atak dyskopatii ... najgorszy ból jaki w życiu można mieć i najbradziej prze***ana uciążliwość bo nie wiadomo gdzie Cię złapie, a jak już złapie to lezysz i kwiczysz bo o poruszaniu nie ma mowy ... no ale coz trzeba zyc

SOG4U

REDRUM it's my not recommended behavior
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10924 Napisanych postów 50124 Wiek 28 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 57816
redrum- domnie muwiłes?


<<<<Jeśli chcesz komuś obić twarz najpierw ją sam musisz nadstawić>>>>
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 2141 Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 18809
... nie do sizeXL ... tobie nie potrafie pomoc

REDRUM it's my not recommended behavior
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10924 Napisanych postów 50124 Wiek 28 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 57816
aa juz myslałem

<<<<Jeśli chcesz komuś obić twarz najpierw ją sam musisz nadstawić>>>>
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 384 Wiek 36 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 8029
Moim zdaniem warto odświeżyć post. Wielu początkujących zapomina o tym by uważać na kręgosłup.

War is the only proper school for a surgeon.

Primum non nocere.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 39 Napisanych postów 1621 Wiek 41 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 17763
Tak. Post wartosciowy. Kilka drobnostek mozna uscislic a tak poza tym ok.
Jedno co mi sie rzucilo od razu w oczy to to, ze krazek miedzykregowy pomiedzy III a IV kregiem ledzwiowym nie jest trzecim. Zalezy jak to liczyc. Co nawyzej trzecim w odcinku ledzwiowym. Ale jak mowie- to takie drobnostki
Edit: z reguly spotykalem sie z tego typu obliczeniami dla krazka miedzykregowego polozonego pomiedzy L4 a L5, ale mozna podejrzewac, ze beda one podobne...

Zmieniony przez - GallAnonim w dniu 2005-12-21 21:42:53
1

Nie ma ludzi nieomylnych...

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 14 Napisanych postów 2148 Wiek 32 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 13514
wartosciowy artykul łapaj SOGa
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

dziwna klatka

Następny temat

cwiczenia

Whole01