SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

tłuszcze

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 7404

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
mam wrazenie, ze wszyscy na forum (poza fanami diety dr kwasniewskiego) tepia tluszcz jak swiat dlugi i szeroki. AFAIK tyje sie od nadmiaru kalorii. obojetnie, czy pochodza one z ww czy z tluszczu cz z alkoholu czy z bialka. fakt, ze to co jemy ma wplyw na mase/rzezbe ale nadmiar zawsze bedzie sie odkladal w tkance tluszczowej. kiedys na atleta.pl wyczytalem, ze tluszcze trawia sie b. powoli. wydaje mi sie wiec, ze do wczesnego popoludnia mozna spoko takowe spozywac. na tiwi ogladalem kiedys program o diecie Kretenczykow - konsumuja oni litr (!) oliwy z oliwek w ciagu tygodnia. witaminy adek i wiele innych rzeczy, ktorych nazw nie pomne, znajdziemy tylkow w tluszczach.

dlaczego wiec nieraz na forum widzialem wypowiedzi typu "..jak najmniej tluszczy..."? nikt nie wspomnial przy okazji, ze nie wolno schodzic ponizej pewnego poziomu...

absolutnie nie jestem zwolennikiem diety optymalnej, to dla mnie w ogole kosmos, ale odnosze wrazenie, ze wielu kulturystow uwaza, ze bialko i ww sa spoko a tluszcze "be"
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
Trochę info z encyklopedii
W przeciwieństwie do diety wysokotłuszczowej i wysokobiałkowej, wysoki poziom węglowodanów w diecie, pod warunkiem że pochodzą one z różnych źródeł, nie wpływa niekorzystnie na zdrowie człowieka. Dieta bogata w węglowodany redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia otyłości, cukrzycy, miażdżycy, raka jelita grubego i raka piersi.
W optymalnej diecie człowieka 55% zapotrzebowania energetycznego powinno być pokrywane z metabolizmu węglowodanów, występujących w diecie w różnej postaci.

Białka stanowią podstawowy materiał budulcowy wszystkich tkanek organizmu i wchodzą w skład wielu związków pełniących funkcje regulacyjne przemian metabolicznych oraz obronnych organizmu (enzymy, hormony). Dodatkowo stanowią paliwo energetyczne. Jest ono jednak mało ekonomiczne gdyż w procesie spalania białka wydziela się dużo energii cieplnej a mało użytecznej energii mechanicznej. Brak białka powoduje silne uczucie głodu. Niedobory białka zwalniają procesy przemiany materii aż do jej ustania w krańcowych przypadkach. Białko podnosi poziom podstawowej przemiany materii o 40% (tłuszcze 14%, węglowodany 6%).
Jaki z tego morał?Albo budujesz masę w oparciu o węglowodany albo o tłuszcz.Jeśli dobierzesz odpowiednio proporcje to nie otłuścisz się.A od samego białka niesamowicie trudno jest przytyć tłuszczem.
Mam nadzieję,że wyjaśniło Ci to cokolwiek.
Pozdrawiam!
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 17 Napisanych postów 1559 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 15619
Dodam jeszcze że weglowodany sa najważniejszym i podstawowym źródłem energii (po angielsku tak ładnie się nazywa: primary energy source) spalają się szybko i czysto. Tłuszcze są wtórnym (secondary) i moim zdaniem trzeba się tego trzymać.
W zasadzie kiedyś również uważałem tłuszcze za niezbędne w diecie jednak wykluczenie ich z diety razem z cukrami diametralnie zmieniło moją sylwetkę w krótkim czasie więc polecam również innym.

Moderator Odżywianie
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
Dodac nalezy jeszcze, ze w tluszczach rozpuszaja sie witaminy, wiec calkowite ich wyeliminowanie z diety jest szkodliwe dla organizmu.

Pozdrawiam

"...jeden za wszystkich, wszyscy za jednego..."
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
Cysiu i Atomic nie zrozumieliscie mnie...
absolutnie nie jestem fanem tluszczy. ani diety optymalnej. nienawidze tlustego jedzenia... cysiu mowi o diecie wysokotluszczowej. a ja po prostu o pewnej ilosci tluszczy, ktora trzeba spozywac, chocby z powodu wit. ADEK

i ja np. zgadzam sie absolutnie z tym co napisal cysiu. ale jesli moglby on cytowac dalej wspomniana encyklopedie, ide o zaklad, ze jest tam rowniez pozycja "tluszcze" i procent jaki powinny one stanowic w diecie.
zgadzam sie takze z Atomiciem, ze ww sa podstawowym a tluszcze drugorzednym zrodlm energii.

coz.. pora poszukac w necie zalecen zywieniowych dla zwyklego czlowieka, ulozonych przez lekarza (!!) i porownac z tym, co propaguje sie na sfd.

bo powaznie watpie, czy eliminacja tluszczy z diety ma jakiegolwiek podstawymedyczne.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
Całkowita eliminacja tłuszczy zaszkodzi.Znalazłem info z tejże encyklopedii,że ilość tłuszczu wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania to około 10-15gramów.I najlepiej żeby były to nienasycowne kwasy tłuszczowe.
I nikt nie oskarża Cię o propagowanie diety wysokotłuszczowej.
A to,że żywienie propagowane na SFD odbiega od norm żywieniowych to fakt.Chociażby ilość białka jest za duża nawet jak na osoby ćwicząca.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
10-15g ?! a nie 10-15 % ?!
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
Nawet mniej niż 10-15gr.Znalazłem tą stronkę na której o tym czytałem.
TŁUSZCZ W DIECIE


Współczesne tendencje w spożyciu tłuszczu wykazują, że koreluje ono z tempem rozwoju gospodarczego danego kraju. Wzrost dochodu narodowego kojarzy się bezpośrednio ze zmianami w strukturze spożycia, zwiększa się przede wszystkim ilość tłuszczu ogółem, a także nasyconych kwasów tłuszczowych (badania FAO prowadzone w 85 krajach). Przeprowadzone w Polsce badania epidemiologiczne dotyczące występowania otyłości wskazują, że praktycznie co drugi dorosły Polak ma nadwagę lub otyłość Jednocześnie te same badania wskazują na wysoką zawartość tłuszczu w diecie dorosłych Polaków.

Zapotrzebowanie fizjologiczne na tłuszcz nie jest do końca poznane. Z tłuszczu zwierzęcego można praktycznie zrezygnować, ważne jest, aby codzienna dieta dostarczała niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych w ilości od 3 do 5% przyjmowanej energii, co w praktyce oznacza 7-11g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, których źródłem są oleje roślinne i rybne przy spożyciu 2000 kcal dziennie.

Podobna ilość tłuszczu w diecie jest wystarczająca dla zapewnienia wchłaniania niezbędnej ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K). Im więcej tłuszczu, tym jakość zdrowotna diety jest mniejsza. Otyli mężczyźni wybierają głównie smażone mięsa, kiełbasy, hamburgery, pizzę. Otyłe kobiety zaś preferują lody, czekoladę, ciasta i kremy. Wszystkie te pokarmy zawierają dużo tłuszczu.

Sposoby zmniejszenia spożycia tłuszczu w diecie to:


Zmiana stylu żywienia: wzrost spożycia warzyw, owoców, produktów zbożowych, chudych ryb.
Wykorzystanie technologii przyrządzania potraw sprzyjających ograniczeniu stosowania tłuszczu (smażenie beztłuszczowe, grill).
Zmniejszenie ilości tłuszczu dodawanego do potraw (sosy, zasmażki).
Wybieranie produktów o obniżonej zawartości tłuszczu: (margaryny, chude mleko i jego przetwory, drób - indyk, kurczak).
Unikanie produktów zawierających "ukryty tłuszcz": żółte sery, tłuste białe sery, pasztety, podroby, kremy do ciast, dania typu fast-food, chipsy,
Wpływ tłuszczu na rozwój otyłości

Wykazano, że istnieje silny związek między spożyciem tłuszczu a jego ilością w organizmie. Obserwacja ta wynika z wielu badań dotyczących różnych krajów.

Wyniki badań świadczą także, że wraz ze wzrostem procentowej zawartości tłuszczu w diecie zwiększa się wartość wskaźnika masy ciała (BMI).

Powstawanie otyłości w wyniku stosowania diety obfitującej w tłuszcz zależy nie tylko od nadmiaru spożywanych kalorii. W badaniach nad dietami wykazano, że nadmiar spożywanej energii powoduje większy wzrost masy ciała po przyjmowaniu tłuszczu w porównaniu z węglowodanami i białkami.

Wynika to z faktu, że kalorie pochodzące z tłuszczu są szczególnie łatwo zamieniane na tłuszcz tkankowy (koszt magazynowania wynosi 4% energii), natomiast kalorie pochodzące z węglowodanów potrzebują dodatkowej energii na przekształcenie w tłuszcz zapasowy tj. 23% energii dla lipogenezy (zamiany w tłuszcz) i 12% dla procesów glikogenezy (zamiany w glikogen w wątrobie).

Tłuszcz a odczuwanie sytości

Tłuszcz słabiej niż inne składniki posiłków hamuje łaknienie. Rozciąganie ścian żołądka hamuje przyjmowanie pożywienia. W przypadku spożywania tłuszczu mechanizm ten słabo działa, bowiem mała ilość pożywienia ma dużą wartość energetyczną. Wiadomo również, że tłuszcz przyspiesza opróżnianie żołądka.

Potrawy bogate w tłuszcz w niewielkim stopniu wymagają żucia, sprzyja to szybkiemu przyjmowaniu nadmiaru energii, w odróżnieniu od produktów obfitujących w błonnik. W połączeniu z walorami smakowymi pokarmów zawierających tłuszcz stanowi to zachętę do wybierania potraw sprzyjających tyciu.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
mozesz podac adres strony lub/i podobnych?
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10791 Napisanych postów 47466 Wiek 26 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 57816
Ostatnie informacje wziąłem ze strony http://www.zdrowie.med.pl/
inna strona to bodajże www.sportmed.com.pl
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Odrzywianie

Następny temat

Dieta dla grubasa :)

Fruzelina