I jeszcze parę słów
o capoeira:
Capoeira -stworzona zostałą w brazylijskiej ziemi, prawdopodobnie w Salwadorze, stolicy stanu Bahia, od początków niewolniczego reżimu aż do dziewiętnastego wieku.
Capoeira dojrzewała również w innych częściach Brazylii, szczególnie w Rio de Janeiro oraz w Racife. W miastach tych Capoeira podtrzymywała jedynie oryginalne aspekty walki w odróżnieniu do capoeiry w Bahia,gdzie praktykowano taniec i walkę.
Wraz z nadejściem w Brazylii w 1808 roku króla Portugalii, Dom Joao VI i jego dworu, uciekającego przed inwazją Napoleona Bonaparte na Portugalię sprawy się zmieniły: Capoeira zaczęła być prześladowana w procesie, którego kulminacją było w 1892 roku wyjęcie jej spod prawa.
Jak wtedy praktykowano Capoeira?
• w przestępczej formie w Rio de Janeiro i Racife,
• jako rytuał - taniec - walkę - grę w Bahia, gdzie Capoeira postępowo
przyjmowała inne afrykańskie elementy,
• czasami w ukryciu, a w innych miejscach otwarcie, w buncie przeciwko
prawu mającemu na celu zniesienie Capoeira.
Capoeira z tamtego czasu miała mało wspólnego z dzisiejszą albo z tą z ostatniego stulecia. Brak jest w przypisach Rugendas akrobatycznych wyskoków, elementów na ziemi, uderzeń nogami oraz instrumentu zwanego Berimbau, które nie były jeszcze wtedy wcielone do gry Capoeira. Wtedy grze Capoeira akompaniowały instrumenty takie jak Atabaque, klaskanie w dłonie oraz śpiew.
Wraz z ukazaniem się "Złotego prawa" w 1888 roku o zakazie niewolnictwa, nowo uwolnieni "czarni" nie potrafili znaleźć dla siebie miejsca wewnątrz istniejącego socjo-ekonomicznego zarządzenia. "Capoeirista" ze swymi umiejętnościami walki, pewnością siebie, indywidualnością, szybko skierował się w stronę przestępstwa - a Capoeira wraz z nim.
W Rio de Janeiro, gdzie Capoeira rozrastała się i dojrzewała wyłącznie jako sztuka walki, gangi przestępcze zostały stworzone by terroryzować społeczeństwo. Wkrótce potem, podczas przejścia Brazylii z cesarstwa do republiki w 1890 roku, te gangi były używane przez monarchistów do wywierania nacisku i przełamywania zjazdów swych wrogów. Pałka, sztylet, brzytwa były używane by zadawać rany takimi technikami jak "rabo re arraira" oraz "rasteira". W Bahia z drugiej strony, Capoeira kontynuowała rozwój jako taniec - walka - rytuał - gra, a "Berimbau" stał się nieodłącznym instrumentem przewodzącym "roda", zawsze w ukrytych miejscach, odkąd Capoeira została wyjęta spod prawa w 1892 roku przez pierwszą konstytucję Republiki Brazylijskiej. Przenieśmy się teraz do roku 1900.
W Rio, Capoeirista był "malandro" (rozbójnik) i przestępcą, obojętnie - biały, mulat czy czarny, był ekspertem w używaniu kopnięć, podcięć oraz ciosów głową, jak również w posługiwaniu się bronią białą. W Recife, Capoeira łączyła się z głównymi grupami muzycznymi w mieście. Podczas karnawału twardzi wojownicy Capoeira mogli prowadzić swoje grupy ulicami miasta, a kiedy spotykały się dwie grupy często dochodziło do bijatyki i rozlewu krwi. Pod koniec wieku w Bahia, Capoeira była również postrzegana jako przestępcza, jednak gracze i sama gra ukazywały rysy charakterystyczne dla Capoeira po dziś dzień. Represje i konfrontacje z policją nadal były kontynuowane......
Tekst został zaczerpnięty z książki, pt:"The Little Capoeira Book"
autor: Nestor Capoeira
" certum est,quia impossible est"
doradca w dziale Combat/Samoobrona,
https://bundles.sfd.pl/../../buziaki/29.gif[/img]SFD FIGHT CLUB
SFD FIGHT CLUB
SFD FIGHT CLUB [img]../../buziaki/29.gif" alt="" />