SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

magnez - minerał niezbędny !

temat działu:

Odżywki i suplementy

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 45443

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
marek.c I.H.S. TEAM
Ekspert
Szacuny 193 Napisanych postów 3297 Wiek 53 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 27944
MAGNEZ -

Mechanizmy działania magnezu ( jego niezbędność dla prawidłowego funkcjonowania organizmu sportowca)
Pod względem ilościowym magnez jest czwartym kationem ( po wapniu, sodzie i potasie)w całym organizmie człowieka, a drugim w płynie wewnątrzkomórkowym.
Magnez jest aktywatorem w ponad 300 reakcjach enzymatycznych.
Najważniejszą funkcja magnezu jest udział w procesach syntezy i rozpadu związków wysokoenergetycznych (ATP), magnez aktywuje enzymy biorące udział w przemianach węglowodanów oraz tłuszczy. Uczestniczy też w syntezie białek i ich sprzęganiu z kwasami nukleinowymi.(DNA i RNA)
Mówiąc znacznie prościej, dzięki magnezowi dochodzi do pracy naszych mięśni, zarówno szkieletowych jak i mięśnia sercowego, oraz mięsni układu trawiennego. Dzięki magnezowi możemy pozyskać energię oraz budulec dla naszego organizmu ze spożywanych i prawidłowo trawionych posiłków. Również dzięki magnezowi nasz organizm kontroluje rozbudowę i odbudowę tkanek zgodnie z naszym kodem genetycznym.
Magnez ogrywa istotna rolę w przenoszeniu bodźców nerwowych do pracujących mięsni, czyli od prawidłowej zawartości magnezu w naszych płynach komórkowych zależy jakość i wydajność naszego treningu!
]
Magnez jako czynnik likwidujący reakcje stresową organizmu, oraz przyśpieszający regeneracje potreningową
Naukowo stwierdzono, że reakcja stresowa organizmu, o jaką w dzisiejszych czasach naprawdę nie trudno, powoduje zwiększoną utratę magnezu, natomiast niski poziom magnezu potęguje reakcje stresową, co prowadzi do „ błędnego koła".
Do niedoborów magnezu może dojść zarówno podczas ciężkiego treningu (utrata magnezu podczas skurczu mięśni, zwiększonej aktywacji enzymatycznej wielu układów, oraz straty wraz z potem), jak i podczas stresów dnia codziennego i pracy zawodowej.
Obniżenie zawartości magnezu w ustroju powoduje skurcz mięśni ( najczęściej łydek) skurcz naczyń wieńcowych i mózgowych,co razem skutkuje nadciśnieniem, uderzeniami fal gorąca, przyspieszoną niejednokrotnie arytmiczna pracą serca, których to objawów z pewnością doświadczył nie jeden naprawdę ciężko ćwiczący czytelnik
Podczas stresu uwalniają się do naszego krwioobiegu hormony stresu: kortykosteroidy i katecholaminy, doprowadzają one do przyśpieszonego „spalania" energii potrzebnej dla całego organizmu a w szczególności do pracy mózgu, mięśni szkieletowych oraz mocno pracującego mięśnia sercowego. Podstawowym źródłem energii w wyniku działania stresu, są wolne kwasy tłuszczowe, które na skutek działania lipolizy zostają uwolnione z komórek tłuszczowych.
Do wspomnianej reakcji zużywane są jony magnezu.
Również zwiększone wydzielanie hormonów stresu doprowadza do zwiększonego wydalania magnezu wraz z moczem jak i z potem.
Zależność między ostrym stresem a niedoborem magnezu ilustruje, powstały na skutek skurczu naczyń wieńcowych zawał mięśnia sercowego, - co stanowi modelowy przykład reakcji organizmu na stres.
Potwierdzeniem powyższych tez jest fakt, że we wszystkich przypadkach śmierci młodych sportowców, do której doszło podczas snu, poprzedzonego ciężkim treningiem oraz wieloczynnikowym stresem - stwierdzono: niskie stężenie magnezu, oraz wysokie stężenie katecholamin (hormonów stresu) w surowicy krwi jak i w mięśniu sercowym.
Należy nadmienić, że zdecydowana większość sportowców zmarłych na zawał mięśnia sercowego podczas snu charakteryzowała się: nadmierna ambicją, niecierpliwością oraz życiem w pośpiechu ( na podstawie wywiadu środowiskowego).
W wymienionych przeze mnie badaniach nad śmiertelnością sportowców nie ma żadnych danych na temat stosowania przez nich suplementacji magnezem ani zadanym napojem izotonicznym jego zawierającym, co sugeruje, że takowej suplementacji w ogóle mogło nie być!

Rola magnezu w zapobieganiu stanom chorobowym Każdy czytelnik, który wystarczająco uważnie przeczytał poprzednie informacje dojdzie do całkiem słusznego wniosku, że podstawowa rolą magnezu jest profilaktyka w zapobieganiu chorobom serca.
Klinicznie jest bardzo dobrze znany związek pomiędzy niedoborem potasu i arytmia mięśnia sercowego. Otóż istnieje ścisła korelacja pomiędzy wewnątrzkomórkową zawartością magnezu, a zawartością potasu w mięśniu sercowym jak i w mięśniach szkieletowych: niedobory magnezu prowadza również do niedoborów potasu! Co jest szczególnie ciekawe podanie samego magnezu w dużym stopniu znosi również niedobór potasu?! Natomiast podanie samego potasu zmienia tylko poziom tego pierwiastka nie zatrzymując niedoboru magnezu!
Jak widać arytmia wynikająca z niedoboru potasu może mieć u swych podstaw nadmierną utratę magnezu - wynikająca ze stresu lub/i bardzo dużych obciążeń treningowych.
Oceniając korzystne działanie magnezu w zapobieganiu zawałowi serca nie możemy zapominać również o jego innych funkcjach prozdrowotnych, takich jak: obniżanie stężenia lipidów i cholesterolu w krwioobiegu, oraz rozszerzaniu naczyń krwionośnych, co pomoże zlikwidować nadciśnienie tętnicze. Ponad to w warunkach niedoboru magnezu w ścianie naczyń krwionośnych dochodzi do odkładania się wapnia, co prowadzi do zmian miażdżycowych i powstawania zakrzepów.
Tak, więc zdecydowanie możemy zaliczyć magnez do czynników zapobiegających zawałowi, miażdżycy oraz nadciśnieniu.

Występowanie magnezu w produktach żywnościowych, jego wchłanianie, oraz zapotrzebowanie na magnez przez organizm sportowca.
W naszej codziennej diecie podstawowym źródłem magnezu są zielone części roślin, gdyż magnez wchodzi w skład chlorofilu, zielonego barwnika roślinnego. Do produktów o wysokiej zawartości magnezu zaliczamy też kaszę gryczaną, soję i suszone nasiona roślin strączkowych, orzechy jak i nieczyszczone z okrywy nasiennej zboża.
Istotnym źródłem magnezu są twarde wody mineralne, z których wchłanianie magnezu jest o wiele lepsze niż z wymienionych produktów spożywczych.
Dzieje się tak na skutek znacznego pogorszenia wchłaniania magnezu w diecie, w której znajduje się duża ilości wapnia ( mleko i jego wyroby), błonnika pokarmowego ( Np: płatki owsiane), jak i tłuszczów zwierzęcych ( tłuste mięsa). Pogarszanie przyswajania magnezu w posiłkach zawdzięczamy tez licznym środkom konserwującym stosowanym do żywności przetworzonej, kawie i herbacie, którymi popijamy nasze posiłki.
Wchłanianie magnezu następuje w jelicie cienkim i jak widać zależy bardzo od ogólnego składu naszych posiłków oraz od spożycia wody.
Normy zapotrzebowania na magnez określają jego dzienne spożycie w granicach 3,0 do 4,5 mg/kg masy ciała. Jak wiadomo normy dotyczą ludzi żywiących się standardowo, biorąc pod uwagę znaczne rozbieżności w spożyciu zwłaszcza białka niejednokrotnie przekraczające 2g/kg wagi ciała stosowane przez sportowców uprawiających sporty siłowe - wzrasta również zapotrzebowanie na magnez. Ciekawym jest fakt poparty badaniami naukowymi, że dla przyrostu 1 kg mięśni potrzeba 200mg magnezu, co powinno zainteresować wszystkich pragnących szybkich i dużych przyrostów masy mięśniowej!

Dodatkowa suplementacja magnezem, dawki, pora suplementacji oraz korzyści, jakie może ona nam dać. Czytając powyższy tekst, każdy poważnie myślący o sukcesach w sporcie i dbający o własne zdrowie sportowiec powinien rozważyć poszerzenie swojej suplementacji o preparat magnezowy, względnie napój izotoniczny go zwierający.
Zdecydowanie najlepszym źródłem magnezu będą wysokozmineralizowane wody oraz napoje izotoniczne, pite zarówno podczas treningu jak i podczas upalnego dnia
Opierając się na normach zapotrzebowania na magnez, podanie 250mg magnezu w jednorazowej dawce, bezpośrednio po treningu, lub tuż przed snem ( z dala od posiłku) powinna pokryć straty tego pierwiastka powstałe podczas treningu jak i stresów mijającego dnia.
Odnośnie suplementacji dodatkowej forma płynna magnezu ( magnez liquid ) będzie miała przewagę nad tabletką, ze względu na szybszy czas oraz lepsze wchłanianie niż forma tabletkowa.
Jest zupełnie oczywiste, że pojawi się pytanie: czy istnieje możliwość przedawkowania magnezu? Otóż nie stwierdzono by wysokie spożycie magnezu z naturalnych źródeł pożywienia jak i wód mineralnych było niebezpieczne dla każdego człowieka z prawidłowo funkcjonującymi nerkami. Magnez należy do minerałów łatwo rozpuszczalnych w płynach, to też nerki są głównym narzędziem odpowiedzialnym za homeostazę ( zrównoważoną gospodarkę) magnezu w ludzkim organizmie.
Dokonując krótkiego podsumowania: dodatkowa suplementacja magnezem powinna zapewnić nam:
- zdrowie układu sercowo-naczyniowego.
- likwidacje stanów napięcia nerwowego.
- poprawę regeneracji powysiłkowej.
- prawidłowość zagospodarowania spożytym białkiem.

Sprawdź ile masz % tłuszczu?

1

IHS TEAM

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 689 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 9896
bardzo dobry art. oby takich więcej marku. Sog jak wejdzie.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 594 Napisanych postów 23109 Wiek 30 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 106457
hmmm
w taki sposób mozna opisac wszystkie pierwiastki/minerały
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 34 Napisanych postów 11776 Wiek 34 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 62881
moze napiszmy troche o formach magnezu:

- po pierwsze wystrzegac sie tlenkow!!!
- stosowac najlepiej asparginiany, cytryniany, glukonian

- swietny przykladem dobrego preparatu "magnezowego" jest ZMA
- dobry ceniony produkt ma Multimpower Magnesium Liquid

Pozdrawiam
GORAL

Zmieniony przez - Goral w dniu 2006-01-26 01:39:57

>>> DORADCA W SUPLEMENTACJI <<<
Michał G. vel GÓRAL. Pomogłem, wejdź na http://www.pajacyk.pl Dzięki

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 16 Napisanych postów 4217 Wiek 30 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 43747
Good job..
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
qazar ZASŁUŻONY
Ekspert
Szacuny 726 Napisanych postów 31016 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 94344
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
marek.c I.H.S. TEAM
Ekspert
Szacuny 193 Napisanych postów 3297 Wiek 53 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 27944
-Dzieki za slowa uznania, Qazar unikam jednak polecania konkretnych produktów.
-Oczywiscie ze mozna tak opisac wszystkie pierwiastki, jednak nie wszystkie posiadaja tak wielkie znaczenie, zwlaszcza dla nas - cwiczacych.

pozdrawiam
mc

IHS TEAM

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 240 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 8137
Fajny art, tym bardziej ze juz wczesniej slyszalem na temat istotnej roli magnezu, zwlaszcza u osob obciazonych duzym wysilkiem fizycznym.

Marku 2 pytania z mojej strony:
-jaka jest wskazana ilosc magnezu dla osoby uprawiajacej sporty silowe?
( bo rozumiem ze 3-4,5 mg/kg to standardowe zapotrzebowanie )
-jakie Twoim zdaniem suplementy bylyby najlepsze na jego uzupelnienie ( ze wzgledow ekonomicznych takze )

Z gory dziekuje za odp. Pozdrawiam
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 128 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 6634
ja na opakowaniu mojego magnezu mam napisane "Nie stosowac przewlekle". Jak mam to rozumiec ? Robic sobie jakies przerwy w suplementacji tego magnezu czy co ? ;p

idz na siłownie gamoniu
a nie sie patrzysz
w ten monitor jak sroka w gnat

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 62 Napisanych postów 4027 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 16307
dobry art , sog jak nie dawalem wczesniej i przylaczam sie do pytania Zwierzaka.
pzdr.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 689 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 9896
też się przyłaczam do pytania zwierzaka i outside, żeby było dobre i tanie.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

VAULT?!

Następny temat

NUTREND WHEY GAINER - DAWKOWANIE