SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

jak przyjmowac l-karnityne?

temat działu:

Odżywki i suplementy

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 5902

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 59 Napisanych postów 2713 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 23810
jak wyzej daruj sobie L karnityne, tluszczu nie spala moze ma jakies tam posrednie oddzialywanie ale napewno nie jest skuteczna dawki jak wyzej pisza koledzy to 2000 mg w gore co sie nie kalkuluje ekonomicznie


P.Szmien trenera

SFD Team, na forum od 2002-10-05

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
faftaq Dietetyk-SFD
Ekspert
Szacuny 1418 Napisanych postów 35562 Wiek 37 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 150828
T900 - coz, na rynku są tez capsy po 500, 600mg, 350... zalozenie ze jest 1000mg/cps - ciekawe. nie rozumiem tez dlaczego koniecznie brac na czczo?
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 229 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 1449
po pierwsze dlatego że sam tak stosowałem wielkorotnie l-karnityne i byłem bardzo zadowolon z rezultatów, po drugie daltego że nie spotkałem się jeszcze z pudełkiem l-karnityny w którym nie byłoby napisane w dawkowaniu rano na czczo a po trzecie dlatego, że rozmawiałem na ten temat z ludzi sporo mądrzejszymi ode mnie którzy siedzą w tym temacie dużo dlużej niż ja i tak zalecają więc nie rozumiem po co kobinować i się do tego nie stosować

"I'll be back"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
faftaq Dietetyk-SFD
Ekspert
Szacuny 1418 Napisanych postów 35562 Wiek 37 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 150828
kombinowac po to, zeby suplement stal sie bardzie efektywny. Ciesze sie, ze w Twoim wypadku suplement okazal sie byc rewelacj, ale w 90% przypadkow niestety tak nie jest, wiec nie bazowalbym zbytni na Twoim przykladzie gdyz jestes po prostu wyjatkiem.

Tlumacze Ci tylko, ze lepszym sposobem dawkowania kreatyny jest branie jej okolotreningowo i to wlasnie w duzych dawkach. Sam rowniez ma dosiwadczenia z tym suplementem, ale przede wszystkim jestem na bieżąco z badaniami z uzyciem tego srodka i w duzej mierze proponujac takie a nie inne dawkowanie bazuje na zdrołach naukowych, a nie komercyjnych zapiskach z kolorowej etykiety.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 379 Napisanych postów 37466 Wiek 49 dni Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 126369
...właściwie dobrze by bylo aby dawka oscylowala około 2g. przed treningiem.

jednakże karnityna- choc nazwana o subtelnym działaniu i jest nia raczej faktycznie, tylko w tym sensie, że ma jeszcze kilka takich właśnie subtelnych wlaściwości, i działa niejako "w tle"; bez niej bowiem spalanie tluszczu mogloby byc upośledzone[a u osób ze slabymi sklonnościami do utraty tłuszczu napewno takie uposledzenie wystepuje...
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 229 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 1449
ok więc wkeli mi linka z takimi wynikami badań które mówią o braku sensu brania l karnityny rano a ja Ci gwarantuję że znajde artykuł z wynikami zgoła innymi, bo prawda jest taka że każde laboratorium przeprowadzające badania podaje różne wyniki tych badań, poza tym nie wiem czy doczytałeś mój artykuł w którym stwierdziłem że opieram się na informacjach z różnych źródeł tak więc nie biorę pod uwagę tylko kolorowych etykietek. Każdy ma swoje zdanie na temat suplementacji danego specyfiku i ok, ale nie mów mi że 90 procent ludzi nie chudnie przez to że bierze l karnityne rano bo to kompletna głupota, jeżeli ludzie nie chudną to tylko daltego że źle jedzą bądź trenują a nie dlatego że biorą l karnityne 2 razy w ciągu dnia zamiast 1 razu

"I'll be back"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 59 Napisanych postów 2713 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 23810
t900 am pytanie

jakie były te Twoje dobre rezultaty stosowania karnityny?

napisz jak możesz jakie to były efekty w jakim okresie i podaj dawki które stosowałeś

pytam z ciekawości

SFD Team, na forum od 2002-10-05

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 229 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 1449
w sumie w 3 miesiące schudłem 12 kg ale oprócz l karnityny brałem jeszcze CLA i trzymałem ostrą dietę. Jeśli chodzi o trening to 5x w tygodniu siłownia i odrazu po treningu siłowym 30-45 min aerobów. Co do dawkowania to brałem 1 tabletke rano na czczo i 2 tabletki między posiłkami na ok 1 godzine przed treningiem. Tak więc nie jest to zasługa tylko l kanrnityny.

"I'll be back"

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
faftaq Dietetyk-SFD
Ekspert
Szacuny 1418 Napisanych postów 35562 Wiek 37 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 150828
T900 - niestety nie porowadzi sie badan w ten sposob, ze obala sie teze jakoby warto bylo przyjmowac kreatyne rano i z nią sie polemizuje. W przypadku karnityny badano czy w ogole daje jakis efekt podawanie jej w postaci suplementu (w kontekscie redukcji tk tluszczowej), a jesli - to w jakich dawkach. Karnityna w badaniach na ludziach raczej nie okazywala sie byc rewelacją i wiele z badan w ogole obala teze jakoby dodatkowa nią suplementacja wplywala na spalanie tkanki tluszczowej u zdrowych ludzi w tym obciazonych wysilkiem fizycznym. Jesli jednak w jakis badaniach l-karnityna sie sprawdzala, to w tych w ktorych podawana byla okolotreningowo.

Innymi slowy moja argument jest nastepujacy: nie spotkalem sie z badaniem na podstawie ktorego mozna bylo by postwioc tez, ze podawanie karnityny rano po przebudzeniu jest dawką istoną z punktu widzenia jej wplywu na spalanie tkanki tluszczowej. Tak wiec jesli tak stanowczo zareczsz zejestes w posiadaniu takowych informacji - podziel sie, chcetnie zapoznam sie z tymi rewelacjami.

Wg mojej wiedzy, stsowanie l-karnityny w umiarkowanych dawkach moze powodowac przejsciowe zwiekszenie jej ilosci we krwi (ale nie w miesniach niestety) [1,2]

Zeby uzyskac dorazne zwiekszenie ilosci karnityny w miesniach potrzebne sa konskie dawki prparatu , a wzrost jej stezenia i tak bedzie 1 - 2%...[3,4,5]

Na bazie powyzszych zrodel wiec chocby uwazam, ze jesli juz brac - to przed treningiem.

Prosilbym tez - tak na marginesie - bys nie posuwal sie do zabyt mocnej nadinterpretacji moich slow.



[1]Hultman E., Cederblad G., Harper P.: Carnitine administration as a tool to modify energy metabolism during exercise, letter. Eur. J. Appl. Occup. Physiol., 1991; 62: 450
[2]Hurot J.M., Cucherat M., Haugh M., Fouque D.: Effects of L-carnitine supplementation in maintenance hemodialysis patients: a systematic review. J. Am. Soc. Nephrol., 2002; 13: 708-714
[3]Hultman E., Cederblad G., Harper P.: Carnitine administration as a tool to modify energy metabolism during exercise, letter. Eur. J. Appl. Occup. Physiol., 1991; 62: 450
[4]Massicotte D., Peronnet F., Brisson G.R.: Oxidation of exogenous medium- chain free. Fatty acids: during prolonged exercise: comparison with glucose. J. Appl. Physiol., 1992; 73: 1334-1339
[5]Vukovich M.D., Costill D.L., Fink W.J.: Carnitine supplementation: effect on muscle carnitine and glycogen content during exercise. Med. Sci. Sports Exerc., 1994; 26: 1122-1129





Zmieniony przez - faftaq w dniu 2009-01-02 17:45:24
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 229 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 1449
L-Karnityna jest aminą syntezowaną z aminkwasów, lizyny i metioniny głónie w wątrobie i małych ilościach w nerkach. Została wyizolowana przez Gulewitscha i Krimberga w 1905 toku z wyciągu mięsnego. Prawidłowa dieta zabezpiecza wystarczający dowóz karnityny do ludzkiego organizmu. Wchłanianie wolnej l-karnityny z przewodu pokarmowego jest całkowite. Dieta złożona z ryb i mięsa uzupełnia pulę karnityny pochodzącą z syntezy endogennej. Pokarmy roślinne zawierają jedynie śladowe ilości karnityny lub nie zawierają jej wogóle. Wyjątek stanowią oweoce awokado. Największe stężenie karnityny występuje w mięsie-baraninie. [...] Wchłanianie karnityny z przewodu pokarmowego odbywa się powoli, gdyż jej maksymalne stężenie w osoczu występuje po 2-4 godzinach od chwili spożycia. W przypadku przedawkowania karnitynyną , podlega ona degradacji przez florę bakteryjną jelit, do metabolitów wydalanych z kałem. Organizm człwoieka zawiera ok. 20 g l-karnityny, zgromadzonej przede wszystkim w mięsniach szkieletowych, wątrobie ,nerkach i sercu. L-karnityna bierze udział przede wszystkim w wytwarzaniu dostępnej dla tkanek energii, uczestnicząc w przemianach energetycznych, głównie długo i średniołańcuchowych kwasó tłuszczowych oraz innych metabolitów. W oksydacji kwasów tłuszczowych o długich łańcuchach rola l-karnityny polega przede wszystkim na ich transportowaniu do wnętrza mitochondriów (Ceretelli i wsp. 1990). [...] Można więc wysunąć hipotezę, że wzrost poziomu l-karnityny i kwasów tłuszczowych w komórkach mięśniowych wpłynie pośrednio na zwiększenie aktywności wybranych enzymów oksydacyjnych. W rezultacie nastąpi redukcja zasobów tłuszczu przy jednoczesnym wzroście glikogenu mięsniowego. Opinie na temat wpływu l-kanrnityny na poziom wytrzymałości i redukcji tkanki tłuszczowej są podzielone. Wiele badań nie wykazało efektu spomagającego l-karnityny. Brak tego efektu tłumaczy się ograniczonym wchłanianiem l-kanirtyny z jelita, wpływem czynników regulujących transport kwasów tłuszczowych do mitochodnriów , zbyt dużą intensywnością zajęć trenignowych i niedostateczną prężnością tlenu w mięśniach (Butter 1996, Smith 1992). Wiele innych badań wskazuje isttone korzyści metaboliczne związane z podawaniem l-karnityny. Autorzy badań wskazują, iż ograniczona skuteczność suplementacji l-karnityną spowodowana jest jej niewłaściwym dawkowaniem oraz niewykorzystaniem synergistycznego działania tej substancji, z innymi, biologicznie aktywnym, wspomagającymi metabolizm tłuszczów (wagenmakers 1991, Williams 1992. L-karnityna może być podawana doustnie lub pozajelitowo, zwykle w dawkach od 100 do 5000 mg dziennie. Przyjmowanie l-karnityny jako dodatku żywieniowego oraz utrzymywanie jej stałego poziomu w organiźmie może zwiękyć poziom karnityny ustrojowej i prowadzić do zwiększenia produkcji ciał ketononowych, spalania wolnych kwasów tłuszczowych i przyspieszania rozkładu otłuszczonych tkanek. Suplement ten może być przydatny dla sportowców, pragnących zredukowąc masęciała i ilość tkankit tłuszczowej zachowując jednocześnie poziom siłyu i masy mięsniowej. Do niedawna suplememtny karnitynowe były stosowane tylko w sportach wytrzymałościowych natomiast najnowsze badania pozwalają ją zaliczyć do skutecznych antykatabolików. Aby jednak docenić rolę l-karnityny w rozwoju masy i siły mięsniowej należy dokłądnie prześledzić metabolizm tego związku. Suplementy mogą, bowiem ulegać przemianie związków do związków nieaktywnych lub nadal aktywnych metabolitów. W pierwszym przypadku podawanie zbyt wysokich dawek mija się z celem bowiem nadmiar przemieni się do nieaktywnego metabolitu i zostanie wydalony, tak zachowuje się np. kreatyna. W drugim przypadku, nawet przedawkowanie ma sens, gdyż po przemianie danej substancji, jej metabolity nadal pozostająaktywne i dalej wspomagają organizm.[...] Stosując zatem wysokie dawki l-karnityny, postępujemy tak jakbyśmy stosowali 4 suplementy na raz , a mianowicie l-karnitynę, metylocholinę, betaninę i jabłczan. Aby uzyskać efekty antykataboliczne w treningu siłowym należy stosować dzienne dawki sięgające 6-8 g. L-karnitynę należy przyjmować rano na czczo oraz na 30 min przed treningiem, w niektóych przypadkach uzasadnione jest przyjmowanie l-karnityny również po treningu.

Źródło: Żywienie i Supelemntacja w sporcie. Wydanie II uzupełnione A.Zając, S,Poprzęcki, Z.Waśkiewicz Katowice 2008

"I'll be back"

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

kreta

Następny temat

odżywki po basenie

Fruzelina