Okres pomiędzy końcówką zimy a początkiem wiosny sprzyja przeziębieniom. Rozochoceni pierwszymi promieniami słońca, szybko decydujemy się ściągać kolejne warstwy zimowej odzieży, zapominając o tym, że pogoda w tym czasie jest zmienna, i to, że raz zaświeci słońce i termometr wskaże 10 czy więcej stopni nie znaczy, że za chwilę nie spadnie poniżej zera. Co prawda przeziębienie to nie ciężka choroba, ale i tak jest uciążliwe, a zlekceważone może mieć poważniejsze konsekwencje.

Niektórzy ludzie mają większą odporność i rzadko można ich zobaczyć z cieknącym nosem, inni z kolei, jakby cały czas prychają, kichają i wydawałoby się, że częściej chorują, niż chodzą zdrowi. Jak to jest, że niektórym udaje się tego uniknąć, nawet gdy w ich otoczeniu są osoby, które roznoszą wirusy? Jest prawdopodobne, że geny odgrywają tutaj rolę, ale z pewnością znaczenie ma także styl życia.Jak unikać przeziębienia? Z takich oczywistych metod to: mycie rąk, trzymanie się na odległość od osób chorych, ale to nie gwarantuje wcale, że koniec końców i nas nie dopadnie wirus.

Co można zrobić, by obniżyć ryzyko przeziębienia?

Zadbaj o swój sen

Okazuje się, że sen nie pełni jedynie funkcji regeneracyjnej. Wzmacnia także naszą odporność i chroni przed wirusami. Według licznych badań, spanie poniżej 6 godzin na dobę zwiększa ryzyko przeziębienia aż czterokrotnie. Dlaczego tak się dzieje? Winę ponosi układ odpornościowy, który także potrzebuje odpoczynku. To tylko potwierdza, że brak snu jest szkodliwy dla ogólnego stanu zdrowia.

wiosna przeziębienia

Cynk w diecie i suplementacji

Poziom cynku we krwi jest rzadko badany, ale niewątpliwie odgrywa rolę w utrzymywaniu w zdrowiu naszego układu odpornościowego nie tylko dorosłych, ale także dzieci. Jedno z badań wykazało, że dzieci które przyjmowały od 10 do 15 miligramów siarczanu cynku dziennie doświadczały dużo mniej przeziębień, niż dzieci przyjmujące placebo. Nic dziwnego, gdyż cynk obniża ryzyko przeziębienia. Gdy masz niedobór cynku, to również komórki zwalczające wirusy nie wykonują swojej pracy. Niektóre badania nawet sugerują, że osoby starsze w szczególności powinny zadbać o to, by ich dieta dostarczała nieco więcej cynku, niż jest zalecane, ponieważ często wchłaniają dużo mniej cynku, niż osoby młode.

Skąd pozyskać cynk? Na szczycie listy dobrych źródeł cynku są ostrygi, czerwone mięso, mięso z kurczaka i produkty pełnoziarniste. W przypadku tych ostatnich może być ograniczona wchłanialność cynku ze względu na to, że ziarna zawierają fityniany, a te z kolei zmniejszają wchłanianie różnych minerałów. Innymi źródłami cynku są także fasola, groch i migdały.

Jeżeli masz ograniczony dostęp do niektórych produktów, z pomocą przychodzi także suplementacja.

Trenuj, ale unikaj przetrenowania

Aktywność fizyczna może wzmocnić pracę układu odpornościowego, a co za tym idzie, obniżyć ryzyko złapania wirusa. Warto zatem regularnie ćwiczyć, bo dzięki temu utrzymujemy nasz organizm w zdrowiu i budujemy dodatkową odporność na przeziębienia. Jest jednak „ale”. Sytuacja się zmienia, jeżeli trenujemy bez opamiętania i nie dbamy o odpoczynek. Brak regeneracji potreningowej, niedostateczna ilość snu, może przynieść odwrotny skutek i zwiększyć ryzyko wystąpienia wirusów dróg oddechowych. Dobrym wskaźnikiem tego, czy przesadzasz z treningami czy nie, jest to, jak się czujesz. Jeżeli jesteś ciągle zmęczony i obolały, czujesz psychiczne wyczerpanie i zniechęcenie, to jest to znak dla ciebie, że pora trochę odpuścić i odpocząć.

Przyprawy także mogą chronić przed przeziębieniem

Przyprawy nie tylko dodają smaku potrawom. Niektóre z nich, m.in. czosnek i imbir, wspierają ochronę przed infekcjami górnych dróg oddechowych. Imbir zawiera związki zwane seskwiterpenami, które zwalczają wirusy, infekcje i hamują kaszel. Czosnek także ma właściwości przeciwwirusowe. Jedno z badań wykazało, że może zapobiegać nawrotom infekcji górnych dróg oddechowych – z pewnością jest to temat do dalszych rozważań dla naukowców.

Zachowaj zdrowy tryb życia

Wewnątrz jelita cienkiego znajduje się mnóstwo bakterii, zwanych probiotykami, które pomagają utrzymać przewód pokarmowy w zdrowiu i wspomagać układ odpornościowy. W jednym z badań z udziałem dzieci wykazano, że osoby, które przyjmowały probiotyki wraz z innymi witaminami i minerałami, dużo rzadziej skarżyły się na objawy przeziębienia. Oczywiście można tutaj spekulować, czy to probiotyki czy witaminy miały większy wpływ, z pewnością jednak połączenie wszystkich substancji zwiększyło odporność i sprawiło, że osoby te rzadziej chorowały. Z pewnością warto dodać do diety jogurty ze zdrowymi kulturami bakterii czy kiszonki. W końcu to zdrowie jelit wpływa na cały nasz organizm.

A jak to jest z witaminą C?

Witamina C to bardzo silny antyoksydant, którego rola polega między innymi na wspieraniu naszej odporności. Chroni nasze komórki przed stresem oksydacyjnym i zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia. Sama w sobie nie leczy przeziębienia, ale w związku z tym, że zwiększa naszą odporność, z pewnością nie możemy dopuścić do jej niedoborów.

Podsumowanie

Przeziębienie to nie przelewki i z pewnością nie możemy go lekceważyć. Pojawia się najczęściej nagle i niespodziewanie i akurat wtedy, kiedy powinniśmy być w pełni sił, bo mamy dużo pracy lub inne ważne obowiązki. Najlepszym sposobem na radzenie sobie z przeziębieniami jest zapobieganie im. Upewnij się, że twoja dieta jest bogata w witaminy i minerały zwiększające odporność, że zjadasz dużo warzyw i owoców, które są ich kopalnią. Pamiętaj o tym, by dbać o siebie kompleksowo: wysypiać się, uprawiać sport (ale nie przetrenowywać się), dbać o higienę (swoją, jak i otoczenia). Pilnując tych prostych zasad jest duża szansa na to, że ominą cię niektóre wirusy i będziesz mógł cieszyć się pracą i życiem na pełnych obrotach.