W obecnych czasach coraz więcej słyszy się o kobietach, ale teraz coraz częściej też o mężczyznach, mających problemy z funkcjonowaniem i pracą tarczycy. Problemy z tarczycą mają różne źródła, dlatego też tak ważna jest profilaktyka i okresowe badania. Nie bez znaczenia jest także odpowiednio skonstruowana dieta.

Czy zatem jest naturalny sposób, by poprawić konwersję hormonów tarczycy?

Jak to jest z tą tarczycą?

Nasza tarczyca wytwarza dwa hormony: tyroksynę oraz trójjodotyroninę, tak zwane T4 oraz T3. Kontrolę nad tymi hormonami sprawuje hormon tyreotropowy, tak zwany TSH, który wytwarzany jest przez naszą przysadkę mózgową. Hormon T4 jest hormonem nieaktywnym, zaś aktywną formą jest T3. Dlatego, aby nasza tarczyca mogła odpowiednio funkcjonować, musi dojść do konwersji, czyli przekształcenia się obu hormonów: T4 do hormonu T3.

Nie każda nieprawidłowość w wynikach oznacza od razu problemy z tarczycą, gdyż hormony te są bardzo czułe. Dlatego zanim zaczniemy łykać specyfiki pomagające w chorobach tarczycy, przejrzyjmy swoją dietę i zmieńmy styl życia.

Na złe funkcjonowanie tarczycy ma wpływ wiele czynników. Bardzo często jest tak, że to nie sama w sobie tarczyca jest problemem, a inne jednostki chorobowe. Dwiema głównymi, ale też całkiem innymi schorzeniami, są nadczynność i niedoczynność tarczycy. Gdy gruczoł nie wydziela odpowiedniej ilości hormonów możemy mieć do czynienia z chorobą Hashimoto – jest to przewlekłe autoimmunologiczne zapalenie tarczycy.

Najczęstszy odsetek ludzi ma niedoczynność tarczycy, która objawiać się może zaparciami, wypadaniem włosów czy osłabieniem. Nadczynność objawiać się może spadkiem wagi, nerwowością i rozdrażnieniem czy nadmierną potliwością.

Objawów jest wiele, są zróżnicowane, sporo osób z niedoczynnością ma objawy nadczynności, więc prawdę mówiąc, rozpoznanie problemów ze strony złej pracy tarczycy jest bardzo ciężkie.

Na pewno naszą uwagę powinna przykuć wahająca się waga od spadku po wzrosty – mimo normalnego odżywiania się, ciągłe zmęczenie czy senność.

Co mogę zrobić, by poprawić konwersję?

Na pewno zmienić dietę. Zazwyczaj osoby chorujące na zaburzenia pracy tarczycy mają ubogą dietę w witaminy i minerały, albo bardzo długo są w deficycie kalorycznym, co jest stresogenne dla naszego organizmu i też odbija się na pracy tego narządu. U ludzi tych często zauważa się, że w ciągu dnia mają sporo aktywności, a w ich otoczeniu jest sporo stresorów. A stres jest niestety wszechobecny.

Warto mieć świadomość, że jest wiele witamin oraz minerałów, które w naturalny sposób polepszą i usprawnią naszą konwersję i są one zdecydowanie wielkimi sprzymierzeńcami dla osób chorujących na zaburzenia pracy tarczycy i nie tylko.

Witaminy i minerały, których nie może zabraknąć w naszej diecie

Jod – pierwiastek ten jest bardzo istotny w poprawnym funkcjonowaniu tarczycy, jego niedobory mogą doprowadzić do poważnych powikłań związanych z upośledzeniem hormonów tarczycy. Jod znajdziemy w nadmorskim powietrzu, ale też w rybach takich jak dorsz (110µg/100g), mintaj (103µg/100g), halibut (53µg/100g), sardynka (25µg/100g), łosoś wędzony (30µg/100g), znajdziemy go też w orzechach laskowych (17µg/100g), jod jest też w brokułach (15µg/100g), serze gouda (35µg/100g) no i oczywiście sól kuchenna jodowana (2293µg/100g) oraz wiele innych produktów spożywczych.

Selen – jest bardzo ważny, jeśli chodzi o konwersję oraz przyswajalność jodu. A pod wpływem enzymu dejodynazy, która „odszczepia” cząsteczkę jodu możliwa jest konwersja T4 do T3. Istnieją 3 rodzaje dejodynazy (D1, D2, D3), które aktywne są w różnych narządach naszego ciała. Produkty bogate w selen to przede wszystkim orzechy brazylijskie - zawierają go (ponad 1900µg/100g), wystarczy około 6-8szt tych orzechów, by zapewnić sobie 100% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

Cynk – aby TSH mogło zostać wytworzone przez naszą przysadkę mózgową, potrzebny jest do tego procesu właśnie cynk. Jego niedobór jest mocno powiązany z konwersją T4 do T3. Dlatego też, jak wcześniej nadmieniłem, że złe wyniki nie zawsze muszą sugerować od razu problemów z samym narządem, a często bywa tak, że mamy do czynienia z niedoborami cynku lub/i selenu i wyniki badań są z tegoż powodu nieprawidłowe.

Cynk znajdziemy w bogatych w wiele składników mineralnych i witamin owocach morza. Ostrygi zawierają go aż 63mg w 100g, krewetki zdecydowanie mniej, bo 2,3mg na 100g, zaś wątróbka ma go około 3mg w 100g. A w sezamie znajdziemy około 10mg cynku na 100g. W migdałach podobnie jak w wątróbce, bo 3,12mg na 100g. Sporą dawkę tego pierwiastka zapewnią nam też pestki dyni, mają go 7,4mg na 100g.

Magnez – brak tego pierwiasteka zaburza wchłanianie się jodu. Znajdziemy go w pestkach dyni, które w (100g mają go aż 540mg), otręby pszenne to około (490mg magnezu na 100g), kakao zaś (420mg magnezu na 100g), migdały mają go w sobie około (269mg na 100g), a kasza gryczana prawie (220mg na 100g), znaleźć go można jeszcze w wielu innych produktach.

Żelazo – niedobór tego pierwiastka podwyższa TSH, zmniejszając produkcję hormonów tarczycy i zaburzając przy tym konwersję T4 do T3. Żelazo jest niezbędne do syntezy peroksydazy tarczycowej. Żelazo znajdziemy przede wszystkim w wątróbce, która ma go aż (17,4mg na 100g), ale też w: żółtkach jaj, które są również bogate w żelazo, zawierają go (7mg na 100g), pietruszka zawiera (6,2mg na 100g) oraz w wielu innych produktach zbożowych i nie tylko.

Mangan – ma znaczącą rolę w transporcie T4 do komórki. W mangan bogate są orzechy laskowe (4,2mg na 100g), płatki owsiane (4,19mg na 100g), orzechy włoskie (3,6mg na 100g), chleb żytni razowy (2,7mg na 100g). Mangan spotkać można w wielu innych produktach.

Witamina A – niestety zaburzenia ze strony hormonów tarczycy zaburzają wchłanianie tej witaminy, a jej niedobory zaburzają konwersję T4 do T3. Witamina A występuje w jajach (272µg na 100g), w maśle (814µg na 100g), marchwi (1656µg na 100g), papryce czerwonej (528µg na 100g), pomidorach (107µg na 100g), brzoskwiniach (99µg na 100g), a najwięcej ma jej wątróbka wieprzowa, bo aż (13000µg na 100g).

Witamina D – nie ulega wątpliwości, że witamina D odgrywa znaczącą funkcję w naszym układzie odpornościowym. Zauważyć można duży odsetek osób z niedoczynnością tarczycy, u których występuje mocny spadek stężenia tej witaminy.

Latem wystarczy około 15-20 min wystawienia ciała na działanie promieni słonecznych, ale korzystać też można z produktów zawierających jej niemałe ilości, są nimi: węgorz świeży, który zawiera (1200 j.m na 100g), śledź w oleju (808 j.m na 100g), łosoś (540 j.m na 100g), śledź marynowany (480 j.m na 100g), żółtko (54 j.m na 100g).

Podsumowanie

Bez względu na to, jaki typ choroby dotknął Twoją tarczycę, należy niezwłocznie skonsultować się z lekarzem, który zaleci szereg badań do wykonania i na ich podstawie postawi diagnozę, gdy będzie to konieczne, zleci odpowiednie leczenie. Tarczyca jest takim narządem, że nie przestaje sama, bez powodu, pracować poprawnie. W większości przypadków jej praca zależy od innych narządów, organów i czynników, takich jak styl życia, dieta, ilość stresu, nadmierna aktywność. Dlatego o tarczycy nie należy mówić w sposób jednostronny, bo zazwyczaj problemy z tarczycą, to już skutki jakiejś nieprawidłowości w naszym ustroju. Choć nie zawsze.

Dlatego też tak ważne są badania profilaktyczne, które są w stanie na wczesnym etapie wykryć problemy ze strony tego narządu.

To, co można zrobić samemu, to zadbać o swoją dietę, powinny pojawić się w niej produkty o jak najmniejszym stopniu przetworzenia. Bogata w mikro- i makroelementy. Ponadto regeneracja organizmu jest bardzo znacząca, odpowiednia ilość snu, podaż kalorii, aktywność. To wszystko może wspomóc poprawną pracę tarczycy, ale też leczenie, jeśli już wykryto u Ciebie jakąś nieprawidłowość.