Witamina D ma kluczowe znaczenie dla dobrego samopoczucia i zachowania pełni zdrowia. W dzisiejszych czasach, gdzie przetworzona żywność jest normą, a spędzanie wielu godzin w pomieszczeniach m.in. siedząc przed komputerem, sprawia, że zbyt rzadko wystawiamy ciało na działanie promieni słonecznych, warto zwrócić na witaminę D szczególną uwagę.

Witamina D odgrywa ogromną rolę we wzroście kości, funkcjonowaniu układu odpornościowego, wzroście komórek i w wielu innych procesach ustrojowych. Organizm daje nam często znać wysyłając pewne sygnały, które wyraźnie odzwierciedlają niedobór witaminy D. Warto być świadomym i potrafić odczytać sygnały wysyłane przez organizm, aby zapobiec długotrwałym, poważnym problemom zdrowotnym.

Witamina D jest dostępna tylko w ograniczonej ilości pokarmów, takich jak tłuste ryby (łosoś, sardynki, makrela), jaja, wątróbka dorsza, wątróbka wołowa, pieczarki. Czasami witamina D jest sztucznie dodawana przez producentów do niektórych produktów, takich jak mleko, napoje roślinne. Jednak w większości wypadków jedzenie, jako jedyne źródło witaminy D, nie wystarcza i potrzebujemy suplementów oraz/lub wystarczającej ilości czasu spędzonego na słońcu, aby utrzymać prawidłowy poziom witaminy D.

Jeśli nie masz pewności, czy otrzymujesz wystarczającą ilość witaminy D, poniżej przedstawiamy siedem symptomów, które mogą świadczyć o potencjalnym niedoborze witaminy D

Oto siedem oznak niedoboru witaminy D

1. Twoje kości są słabe

Osteopenia może być zarówno oznaką niedoboru witaminy D, jak i starzenia się organizmu.

Jest to stan, w którym Twoje kości zaczynają słabnąć (nie jest to jeszcze osteoporoza) i mogą prowadzić do rozwoju osteoporozy, jeśli odpowiednio nie zareagujesz.

Funkcją witaminy D w odniesieniu do zdrowia kości jest pomoc we wchłanianiu wapnia, który faktycznie buduje tkankę kostną. Dobrym pomysłem jest przyjmowanie ich razem, aby zapobiec osłabieniu kości, potencjalnie zapobiec osteopenii i osteoporozie, a nawet krzywicy kości u dzieci.

Osteoporoza występuje, gdy wzrost tkanki kostnej nie następuje wystarczająco szybko, aby zrównoważyć degenerację tkanki kostnej. Krzywica z kolei jest zwykle bezpośrednim wynikiem niedoboru witaminy D. Występuje często u dzieci. W takim przypadku zazwyczaj odpowiednia dieta i suplementacja, przy dodatkowej ekspozycji na światło słoneczne, najprawdopodobniej rozwiąże problem.

słabe kości witamina D

2. Często chorujesz

Często łapiesz różnego rodzaju infekcje, jesteś przeziębiony, osłabiony? Możesz potrzebować więcej witaminy D, aby wzmocnić swój układ odpornościowy. Wykazano między innymi, że komórki układu odpornościowego reagują na działanie witaminy D, łagodząc objawy choroby autoimmunologicznej.

Wśród większości cierpiących na choroby autoimmunologiczne, istnieje silna korelacja, między niedoborem witaminy D a chorobą autoimmunologiczną. Suplementacja witaminy D w okresie jesienno-zimowym wzmacnia działanie układu odpornościowego i może pomóc uchronić się przed licznym przeziębieniami.

3. Problem wypadających włosów

Niedobór witaminy D jest związany z wypadaniem włosów.

Jedno z badań wykazało, że niedobór witaminy D u kobiet wiązał się z wypadającymi włosami. Inne badanie wykazało silną korelację, między niedoborem witaminy D a łysieniem plackowatym. Wyniki te sugerują, że suplementacja witaminą D może być dodatkową opcją terapeutyczną w przypadku wypadania włosów i łysienia plackowatego.

4. Walczysz z depresją / zaburzeniami nastroju

Na depresję cierpi dziś 350 mln ludzi, z czego w Polsce aż 1,5 mln. W USA liczba zdiagnozowanych rośnie co roku o 20%. Statystki są alarmujące.

Okazuje się, że istnieje korelacja, między chorobą psychiczną a niedoborem witaminy D, chociaż badania w tym kierunku są ograniczone.

Utrzymanie optymalnego poziomu witaminy D może zmniejszyć ryzyko rozwoju depresji, stanów lękowych, zaburzeń nastroju i ataków paniki.

5. Permanentne zmęczenie

Spójrzmy prawdzie w oczy - wszyscy jesteśmy wyczerpani po długim dniu pracy lub wtedy, gdy nie otrzymujemy 7-8 godzin snu każdej nocy. Jeśli jednak dbasz o sen i regenerację, a mimo to nadal cierpisz z powodu zmęczenia, to jest to powód do niepokoju.

Badania pokazują, że częstość występowania niedoboru witaminy D jest wysoka u ludzi, którzy są przewlekle zmęczeni. Uzupełnienie niedoborów witaminy D może wpłynąć na znaczną poprawę samopoczucia.

6. Chroniczny ból

Wiele osób na całym świecie cierpi na przewlekły ból, taki jak bóle mięśniowo-szkieletowe, bóle głowy, bóle stawów.

Badania pokazują wysoką korelację, między niskim poziomem witaminy D i występowaniem przewlekłego bólu. Obecnie nie ma jednoznacznych dowodów na poparcie tego, jako opcji leczenia, jeśli jednak cierpisz na przewlekłe bóle, nie zaszkodzi zbadać poziom witaminy D i w razie potrzeby uzupełnić niedobory.

7.  Wolne gojenie się ran

Istnieją dowody potwierdzające, że witamina D odgrywa dużą rolę w gojeniu się ran skóry. Witamina D jest znana ze swoich właściwości przeciwzapalnych i to może być przyczyną jej roli w gojeniu się ran. Badanie przeprowadzone na pacjentach z owrzodzeniem stopy cukrzycowej wykazało, że witamina D może mieć pozytywny wpływ na gojenie ran poprzez kontrolę glikemii.

Mimo tego, że wymagane są dalsze badania do potwierdzenia tej tezy, warto zadbać o odpowiedni poziom witaminy D, gdy obserwujemy u siebie wolne tempo gojenia się ran.

Uzupełnij poziom witaminy D dla zachowania optymalnego zdrowia

Witamina D odgrywa dużą rolę w naszej zdolności do codziennego funkcjonowania. Wiele osób w dzisiejszych czasach cierpi na znaczne jej niedobory, co powoduje wiele problemów zdrowotnych i niedogodności, w tym te wymienione powyżej.

Dobra wiadomość jest taka, że wiele z tych objawów i problemów zdrowotnych jest odwracalnych, gdy poziom witaminy D wzrasta do prawidłowego poziomu dzięki suplementacji oraz dłuższej ekspozycji na światło słoneczne.

Podsumowując

Jeśli zauważyłeś, że doświadczasz któregokolwiek z powyższych objawów niedoboru witaminy D, zadbaj o jej uzupełnienie. Zanim jednak sięgniesz po suplementy, wykonaj badanie krwi oznaczające poziom witaminy D3 i skonsultuj wyniki z lekarzem. Dobierz odpowiednią dawkę suplementu do rzeczywistego poziomu witaminy D w Twojej krwi.

Źródła:

Office of Dietary Supplements – Vitamin D. ods.od.nih.gov.

Boston, 677 Huntington Avenue; Ma 02115 +1495‑1000 (18 September 2012). Vitamin D and Health. The Nutrition Source.Aranow, Cynthia (2011-8). Vitamin D and the Immune System. Journal of investigative medicine : the official publication of the American Federation for Clinical Research. 59 (6): 881–886. doi:10.231/JIM.0b013e31821b8755. ISSN 1081-5589. PMC PMCPMC3166406. PMID 21527855Gerkowicz, Agnieszka; Chyl-Surdacka, Katarzyna; Krasowska, Dorota; Chodorowska, Grażyna (7 December 2017). The Role of Vitamin D in Non-Scarring Alopecia. International Journal of Molecular Sciences. 18 (12). doi:10.3390/ijms18122653. ISSN 1422-0067. PMC PMCPMC5751255. PMID 29215595.Penckofer, Sue; Kouba, Joanne; Byrn, Mary; Ferrans, Carol Estwing (2010-6). Vitamin D and Depression: Where is all the Sunshine?. Issues in mental health nursing. 31 (6): 385–393. doi:10.3109/01612840903437657. ISSN 0161-2840. PMC PMCPMC2908269. PMID 20450340Johnson, Kevin; Sattari, Maryam (7 October 2015). Vitamin D deficiency and fatigue: an unusual presentation. SpringerPlus. 4. doi:10.1186/s40064-015-1376-x. ISSN 2193-1801. PMC PMCPMC4628075. PMID 26543719.Kragstrup, Tue Wenzel (2011-3). Vitamin D supplementation for patients with chronic pain. Scandinavian Journal of Primary Health Care. 29 (1): 4–5. doi:10.3109/02813432.2010.530738. ISSN 0281-3432. PMC PMCPMC3347929. PMID 21073396