Przebywając na siłowni często podchodzą do mnie osoby z zapytaniem, co robić, gdy bolą ich stawy. Co więcej, często pytają, co się z nimi dzieje, że zaczynają dawać sygnał w postaci bólu i czy jest jakiś sposób, aby szybko wyeliminować dyskomfort tego typu?

Oczekując jednozdaniowej odpowiedzi, często osoby te są jednak zdziwione, że wymagam od nich udzielenia dodatkowych informacji, które mają wpływ na to, co może dziać się z układem ruchu. Zazwyczaj pytam o takie aspekty jak:

  • czy ktoś w rodzinie wykazuje szybkie tendencje do zwyrodnień?
  • czy któryś z członków rodziny wykazuje predyspozycje do osteopenii lub osteoporozy?
  • czy w rodzinie istnieją przypadki chorób reumatoidalnych?
  • czy osoba trenująca ma zdrowe zęby?
  • czy miał miejsce uraz?
  • jak długo dany osobnik trenuje bez dłuższych przerw?
  • jaki system treningowy wykorzystuje?
  • czy trenuje typowo siłowo?
  • czy techniki treningowej uczył się sam, czy został poinstruowany i wyuczony wzorców ruchu w treningu siłowym?
  • kiedy była ostatnio dłuższa przerwa od wysiłku fizycznego?
  • czy wykorzystywane są okresy deloadu?
  • czy rozgrzewka wykonywana jest w sposób prawidłowy?
  • czy wykorzystuje cool down po wysiłku?
  • czy dieta bogata jest w białka kolagenowe?
  • czy korzysta z suplementacji, której celem jest wsparcie funkcji chrząstki stawu?

Dopiero mając odpowiednie informacje na temat danej osoby, można przejść dalej i pokusić się o diagnozę przyczyny bólu stawów. Zazwyczaj jednak problem jest błahy i dotyczy głównie nieprawidłowej techniki treningowej, jak i niewłaściwie przeprowadzonej rozgrzewki przed wysiłkiem. Dotyczy to około 60% przypadków bólów w okolicy stawu, które nasilają się podczas wysiłku. Tutaj element leczenia nie zachodzi, a poprawie powinna ulec technika wykonywanych ćwiczeń, którą powinien zająć się doświadczony trener.

Podobnie błędna technika treningowa może wpłynąć na skrócenie mięśni, co z kolei będzie nasilało dociskanie powierzchni stawowych. Sytuacja ta sprawia, że stawy mocniej dociskane do swoich powierzchni będą sprzyjać szybszemu zużywaniu powierzchni chrząstki szklistej stawu i dochodzić będzie do zwyrodnienia. Regularne wykonywanie mobilizacji ma na celu zapobieganie tego typu efektom, dając stawom pełną swobodę ruchu, co również przełoży się na poprawę techniki wykonywanych ćwiczeń.

Kolejną, najczęstszą przyczyną bólów aparatu ruchu, to brak odpowiedniego wypoczynku i niedoborowa dieta. Wymieniam te dwa czynniki w jednym akapicie, gdyż bardzo często idą one ze sobą w parze, co powiązane jest z tym, że brak odpowiednio skonstruowanej diety będzie wydłużał czas regeneracji powysiłkowej, opóźniał możliwości odbudowy tkanek. Mało tego, dieta uboga w białka, których celem jest wsparcie syntezy protein wewnątrz ustroju, nie będzie sprzyjała utrzymaniu optymalnej kondycji stawu i jego możliwości regeneracyjnych.

Podobnie ma się kwestia przerwy treningowej, która powinna zakładać okresy o obniżonej aktywności co około 10-12 tygodni intensywnego wysiłku. Okresy te powinny zawierać obniżoną wartość obciążenia na sztandze, jak i mniejszą objętość treningową, co ma za zadanie dać nieco wytchnienia dla stawu. Dobrze jest, aby co 14-16 tygodni całkowicie przerwać treningi na okres 8-12 dni, co ma kolosalne znaczenie w kontekście regeneracji układu nerwowego, jak i całego aparatu ruchu.

Jeżeli powyższe czynniki was nie dotyczą, pora przejść się do laboratorium. Badania, jakie interesują osobę, której stawy odmawiają posłuszeństwa, powinny być ukierunkowane na wykrycie czynników zapalnych, jak i czynnika reumatoidalnego, który może wskazywać nam na rozwijający się reumatyzm czy też stan zapalny w organizmie. Warto tego typu badania wykonać po okresie około 3-5 dni wypoczynku od treningu siłowego, gdyż uszkodzenia mięśni naszego ciała mogą podnosić parametry prozapalne w ciele. Tak jak wspominałem wcześniej, czasem potrzebna jest wizyta u stomatologa oraz upewnienie się, że z zębami wszystko jest w porządku. Nieleczone zęby wywołują w organizmie stan zapalny, który może zostać w ciele człowieka przetransportowany do innych rejonów ciała, jak mięsień sercowy czy też stawy.

Podsumowanie

Niniejszy artykuł zawiera tylko pewne możliwości, które mogą wpływać na dolegliwości bólowe naszego ciała. Jak widać po liście pytań o stan zdrowia osoby trenującej, jak i pewną historię choroby członków rodziny, problem może być bardziej złożony i wymagać specjalistycznych metod diagnostycznych, aby stwierdzić, co tak naprawdę dzieje się ze stawem. Jednak zazwyczaj kilka dni odpoczynku, jak i podciągnięcie jadłospisu, przynosi dość szybkie rezultaty, a dalsza aktywność nie jest ograniczona.

Komentarze (3)
alexus

jaki wpływ na ból stawów/bądź też nie mają zdrowe zęby???? Wie ktoś?

0
Sonny81

Zdrowe nie mają żadnego ale nieleczona próchnica już tak. Gdzieś czytałem że ma wpływ na choroby serca więc pewnie i na stany zapalne stawów również.

0
gokuson

Nieleczona próchnica i stany zapalne a co za tym idzie rozwijające się bakterie wydzielane przez nie toksyny mogą naczyniami krwionośnymi wędrować po organizmie, docierając min do stawów.

0