Mindfulness - czyli bycie uważnym i świadomym w obecnej chwili, bycie całym sobą tu i teraz. Jak często łapiesz się na szukaniu kluczy czy portfela? Jak często zapominasz o okazywaniu uczuć swoim bliskim? Nasze reakcje na otaczający nas świat często stają się automatyczne, sprawiając że każdego dnia funkcjonujemy daleko po za naszą świadomością, odizolowani od rzeczywistości.

Życie w ciągłym biegu może mieć poważny wpływ na Twoje zdrowie psychiczne. Problemy, takie jak migrena, stres, stany lękowe czy depresja, często wywodzą się z tzw. życia w biegu.

Tak niewiele potrzeba, żeby żyć z pełną świadomością i czerpać radość z każdego dnia. Jedyne co musimy zrobić, to skupić uwagę na chwili obecnej i pozwolić sobie żyć tu i teraz.

Oto wskazówki, dzięki którym możesz być bardziej świadomy każdego dnia.

mindfulness

Słuchaj uważnie

Rozmawiając z innymi często jesteśmy obecni tylko ciałem, ale nie zawsze koncentrujemy się na słuchaniu drugiej osoby. W głowie tworzymy obrazy, zastanawiając się, co chcemy powiedzieć lub rozmyślając o czymś zupełnie innym.

Następnym razem podczas rozmowy z partnerem czy współpracownikiem spróbuj wykorzystać ten czas na ćwiczenie uważności. Skup całą swoją uwagę na drugiej osobie, słuchaj i obserwuj to, w jaki sposób mówi i jakie towarzyszą jej emocje. Nauczysz się słuchać innych, a tym samym sprawisz, że ludzie będą Cię bardziej szanować i budować z Tobą lepsze relacje, co dobrze wpłynie na Twoją samoocenę i to, jaką jesteś osobą.

Zamień domowe obowiązki w lekcję uważności

Dla wielu z nas prace domowe zajmują sporą część naszego życia. Często chcemy jak najszybciej wykonać nudne obowiązki tylko po to, żeby szybko wejść w świat social mediów albo rzucić się wygodnie na kanapę. A co, jeśli następnym razem przygotowując obiad czy robiąc pranie, skupisz swoją całą uwagę na tym właśnie zadaniu? Postaraj się w pełni zaangażować w to, co robisz. Kiedy składasz ubrania, nie spiesz się - zwróć uwagę na to, co trzymasz w ręku, na wzory, kolory i tkaninę, z której zrobione są Twoje ubrania. W ten sposób każde zadanie pozwoli Ci być obecnym tu i teraz, w harmonii z otaczającym Cię światem.

Jedz świadomie

Jedzenie, jako jedna z podstawowych funkcji życiowych, przynosi wiele korzyści nie tylko dla naszego ciała fizycznego, ale także dla naszego umysłu. Świadome jedzenie może pomóc odzyskać przyjemność z jedzenia, ale także wspomóc trawienie czy kontrolę wagi. Kiedy siadasz do posiłku, odłóż telefon, wyłącz telewizor i skup się tylko na jedzeniu. Spójrz na swój posiłek i jedz tak, aby w pełni rozkoszować się jego smakiem, zapachem i wyglądem. Bądź obecny w chwili jedzenia, powoli przeżuwając i obserwując sygnały płynące z Twojego ciała. Słuchając swojego ciała szybciej zauważymy, gdy będziemy najedzeni, dzięki czemu unikniemy przejadania się i uczucia pełności.

"Nicnierobienie" jest OK

relaks uważność

Żyjemy w świecie ciągłego ruchu, gdzie bezczynność uchodzi za lenistwo i marnotrawstwo czasu. Zakorzeniono w nas mentalność, gdzie na okrągło trzeba coś robić i być produktywnym. Pomysł siedzenia i nicnierobienia jest nam obcy i często wywołuje w nas uczucie winy. Okazuje się, że nicnierobienie jest swego rodzaju medytacją, która pozwala nam lepiej poznać samych siebie i jest świetną lekcją świadomości. Kiedy możesz, zatrzymaj się na kilka minut i po prostu "bądź". Bez telefonu, bez komputera, przez chwilę skup się na sobie, na otaczającej Cię rzeczywistości. Obserwuj swoje otoczenie, oddech, ciało i sprowadź całą świadomość do chwili obecnej, gdzie wszystko, co istnieje, jest dla Ciebie tu i teraz.

Wielozadaniowość to mit

W dzisiejszych czasach często słyszymy hasło „multitasking”. Wiele osób chwali się umiejętnościami wielozadaniowości, czyli tym, ile rzeczy potrafią robić na raz. Okazuje się, że multitasking nie ma nic wspólnego z produktywnością, a jedynie sprawia, że jesteśmy bardziej zajęci, rozproszeni i częściej popełniamy błędy. W przeciwieństwie do wielozadaniowości, świadome i uważne wykonywanie zadań jedno po drugim sprawia, że lepiej skupiamy się na danym zadaniu. Dzięki uważności zaczynamy lepiej gospodarować czasem, popełniamy mniej błędów i jesteśmy bardziej produktywni. To wszystko pozwala nam ograniczyć stresowe sytuacje i pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie.

Na zakończenie

Aby żyć uważnie, nie musisz niczego zmieniać - po prostu rozejrzyj się i włącz swoje zmysły. Poczuj smak swojej porannej kawy, uścisk dłoni przyjaciela czy to, w jaki sposób Twoje palce uderzają w klawiaturę. Zaobserwuj otaczającą Cię sytuację i zwróć uwagę na swoje emocje i odczucia.

Możesz być zaskoczony, jak przyjemne i satysfakcjonujące może być życie w pełnej świadomości i doświadczanie każdej chwili swojego życia.

Komentarze (2)
Muad"Dib

Pełna świadomość, to zrozumienie zachowania oraz reakcji każdego mięśnia i wszystkich procesów w organizmie, podczas choćby dźwigania ręki do góry. Niemożliwe!. Dlatego istnieje termin ,,podświadomości,,. Filozofie typu ,,Zen,, mogą być świetną drogą, jednak tylko dla tych, co czas mają ,, wnikać w siebie,, kontemplować naturę świata, jedzą miskę ryżu dziennie i zazwyczaj nie pracują. Jeśli wielozadaniowość to mit, to podzielność uwagi także?. Czyli słuchanie muzyki, ewentualna rozmowa, oraz rozmyślanie, podczas sesji treningowej...to nie może być? Albo słuchanie audiobooka podczas ćwiczeń? Bo tak to chyba mam rozumieć? Pójdę o krok dalej, nazwijmy to ,,potęga zachodniego umysłu i zachowania czasu,, Nigdy nie zrozumie, zapożyczania dalekowschodnich nauk, by propagować takowe po swojemu. Taka ścieżka nie jest prawdą absolutną, ani nawet jej wersją.

1
amandamagdalena

Muad’’Dib, 

Zgadzam się, że cieżko jest znaleźć czas na bycie kompletnie świadomym pracując i wykonując codzienne obowiązki i wcale nie chodzi o to, aby być mindful 24h na dobę, ani o to żeby nie rozmawiać z kimś podczas słuchania muzyki. Chodziło mi o zauważenie różnicy, poczuciu tego jak inaczej robimy czynności oddając im całą swoją uwagę. 
Możesz wykonywać ćwiczenia, słuchając audiobooka ale wtedy nie jesteś w stanie skierować całej swojej uwagi na ćwiczeniu, czując co dzieje się w Twoim ciele, czując pracę mięśni, zauważając oddech i jednocześnie całkowicie przyswoić wiedzę z audiobooka. Oczywiście da się robić wszystko na raz, zrobisz rzeźbę i będziesz wiedział o co chodzi w książce której słuchasz, ale ani jedno ani drugie nie będzie to w 100% świadome. I to nie ma nic wspólnego z propagowaniem nauk dalekowschodnich, ale ze znajomością swojego ciała i umysłu :)

0