Podjęcie decyzji o rozpoczęciu  treningu siłowego jest tylko jednym z elementów, które warunkują sukces w dążeniu do lepszej sylwetki. Badania naukowe przeprowadzone przez Anglików z University of Coventry dowodzą, że uczęszczanie na siłownię bez odpowiedniego planu treningowego nie daje oczekiwanych efektów. Oznacza to, że nie tylko samo pójście na siłownię zagwarantuje nam sukces, dodatkowo zaopatrzyć musimy się w przemyślany plan treningowy.

Badanie

W badaniu na 310 osobach o średniej wieku 43 lata, wydzielono 3 grupy:

  • grupa pierwsza przez 48 tygodni trwania eksperymentu nie robiła nic (grupą kontrolna)
  • grupa druga uzyskała dostęp do kompletnie wyposażonej siłowni, jednak bez plan. Uczestnicy sami wypełniali sobie czas, wybranymi przez siebie ćwiczeniami.
  • grupa trzecia także uzyskała dostęp do siłowni, grupa otrzymała przygotowany harmonogram treningów wraz z planem treningowym, który polegał na wykonywaniu podstawowych ćwiczeń, jak: wyciskanie sztangi leżąc, pompki na poręczach, wyciskania stojąc, wyprosty, uginania, wiosłowanie sztangą i wyciskanie nogami.

trening bez planu

Wyniki

Grupa trenująca wg planu zbudowała masę mięśniową. Niestety grupa, która uczęszczała na treningi bez planu, nie zbudowała dodatkowych mięśni. Co więcej, osoby mające plan treningowy dodatkowo odnotowały postęp związany z utratą tkanki tłuszczowej. W pomiarach siły, zarówno grupa z planem treningowym, jak i grupa trenująca bez planu, zyskały progres.

Wnioski

Budowanie masy mięśniowej jest procesem złożonym. Nie wystarczy chodzić na siłownię i "machać" obciążeniem bez przygotowania. Jeżeli celem jest zbudowanie masy mięśniowej, powinniśmy zaopatrzyć się w plan treningowy, który  pozwoli nam budować mięśnie. Trening rekreacyjny, bez planu, pozwoli jedynie nieco podnieść poziom siły, jednak nie będzie  skuteczny  w kontekście utraty tkanki tłuszczowej.

Źródło: 

BMC Public Health. 27 marca 2018 r .; 18 (1): 420.

Komentarze (0)