Często jesteśmy świadkami sporów  dotyczących tego, która pora dnia jest optymalna dla treningów nastawionych na  budowę masy mięśniowej i siły.  Australijscy naukowcy z Uniwersytetu Wiktorii opisali to  zagadnienie w Chronobiology International, dokonując meta-analizy badań naukowych.

Badanie

Naukowcy przeanalizowali badania dotyczące treningu wykonywanego rano i wieczorem. Następnie mieli za zadanie ustalić, czy pora treningu  wpływ na osiągane wyniki. Czy istnieje zależność między porą treningową a możliwościami treningowymi? Australijczycy znaleźli łącznie 11 badań, które były wykonane w sposób wyjątkowo rzetelny, kwalifikując je do analizy. 

pora ćwiczenia

Wyniki

W wyniku analizy badań ustalono, że osoby trenujące rano były w stanie rozwinąć nieco więcej siły mięśniowej, niż osoby trenujące wieczorem, jednak różnica ta nie była znacząca. Dane dotyczące budowy masy mięśniowej prezentują się podobnie. Nie było statystycznie istotnej różnicy pomiędzy osobami trenującymi rano czy wieczorem.

Wnioski

Niezależnie od tego, jaką porę treningową wybierzesz, możliwości budowania siły mięśniowej, jak i masy mięśniowej są podobne. W badaniach zauważyć można drobne różnice w poziomie siły mięśniowej. Jednak konsekwentne wykonywanie planu treningowego wieczorem, pozwala na wyrównanie siły mięśniowej, w porównaniu z osobami trenującymi rano. Pewnie miało tutaj znaczenie to, że osoby te były w pełni wypoczęte i “świeże”.  

Dużo większe znaczenie ma to, aby pora wykonywania treningów była stała. Nie tyle sama pora dnia ma znaczenie, co konsekwencja wykonywania treningów porannych czy też wieczornych. Organizm człowieka adaptuje się do nałożonego mu wysiłku niezależnie od pory dnia. 

Źródło: 

Chronobiol Int. 31 stycznia 2019: 1-12. doi: 10.1080 / 07420528.2019.1567524. [Wydanie elektroniczne przed papierowym].

Komentarze (0)