Zdarza się, że ludzie wciskają stopy w niewygodne lub zbyt ciasne buty, spędzają w nich dużo czasu, chodzą, uprawiają sport... Nic więc dziwnego, że skurcze palców stały się dość powszechną dolegliwością. 

Niektóre dolegliwości są łagodne i szybko przechodzą, ale zdarza się, że ból jest tak silny, że uniemożliwia nam normalne chodzenie. Zwykle jest to jednak ból przejściowy, z którym można sobie poradzić w warunków domowych. Na początek poznajmy możliwe przyczyny.

1. Napięte lub słabe mięśnie stóp

Nasze stopy poruszają się za pomocą dziesiątek drobnych mięśni. Napięcie któregokolwiek z tych mięśni może powodować skurcze mięśni oraz ich ból. Czasami ból pochodzi z innego mięśnia. Przykładem tego może być napięcie w mięśniach wokół kostki lub ścięgna Achillesa, które powoduje skurcze mięśni stóp lub palców stóp. 

Jakie są przyczyny takich napięć?

  • nowy rodzaj treningu i brak adaptacji,
  • trening lub chodzenie w źle dopasowanych butach,
  • siedzący tryb życia,
  • brak rozciągania mięśni.

2. Urazy mięśni

Urazy mięśni i innych tkanek stóp lub samych palców stóp, a także łydek, mogą powodować skurcze albo ból palców. Do takich urazów należą m.in. skręcenia. Powodują one urazy więzadeł, które automatycznie wpływają na mięśnie wokół siebie. Przyczyny takich urazów to najczęściej: nadmierny wysiłek, prowadzący do przeciążenia, upadek lub uderzenie w stopę lub nogę, nadmierne rozciąganie albo zła technika ćwiczeń.

3. Źle dopasowane buty

Wysokie obcasy, zbyt ciasne lub zbyt luźne buty, a także buty ze spiczastymi czubkami mogą wywierać ucisk na palce stóp i ich okolice. Nacisk ten może powodować skurcze palców stóp – w końcu każda część ciała będąca w stanie ucisku lub nieanatomicznej pozycji zaczęłaby boleć. O ile jednorazowe zdarzenie skończy się jedynie na bólu, który szybko minie, tak notoryczne ubieranie niewygodnych butów może prowadzić do większych obrażeń.

4. Odwodnienie

Odwodnienie powoduje czasami skurcze mięśni lub ogólne uczucie napięcia. Oczywiście skurcze te mogą się pojawiać także w obrębie stóp. Zostaje to pogłębione szczególnie wtedy, kiedy mięśnie są już zranione lub nadmiernie przeciążone wysiłkiem albo nieodpowiednim obuwiem. 

odwodnienie magnez

5. Brak równowagi elektrolitowej

Tak jak odwodnienie, tak i brak równowagi elektrolitowej może powodować skurcze mięśni. A właściwie, to samo odwodnienie może doprowadzić do braku równowagi elektrolitowej. Jak widać, wszystko jest ze sobą powiązane. Czasami jednak nieodpowiednia ilość elektrolitów wynika z różnych stanów chorobowych, dlatego warto się co jakiś czas zbadać.

6. Zespół niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych nóg (RLS) może powodować nocne skurcze i bóle stóp i nóg. To takie dziwne uczucie w nogach, które nie pozwala nam zasnąć, bo ciągle musimy ruszać nogami, zmieniać ich pozycję itp. Okazuje się, że problem ten dotyczy około jednej trzeciej osób powyżej 50. roku życia, kobiet w ciąży, ale również osób młodych. Niestety nie jest to dobrze poznany problem i nie do końca wiadomo, co go powoduje.

7. Uszkodzenie nerwów

Uszkodzenie nerwów, tzw. neuropatia, objawia się bólem, skurczami, mrowieniem lub drętwieniem. Częstą przyczyną tej dolegliwości jest cukrzyca lub choroba Parkinsona. 

8. Słaby przepływ krwi

Kiedy nie ma wystarczającego przepływu krwi do nóg, mogą one boleć, mogą pojawiać się skurcze. Przepływ krwi jest ograniczony poprzez siedzenie przez długi czas, szczególnie ze skrzyżowanymi nogami. Także cukrzyca i choroba tętnic wzmaga ten problem. 

9. Zapalenie stawów

Zapalenie stawów to grupa chorób, które powodują ból i stany zapalne w stawach. Dla niektórych ból stawów jest tak silny, że nie są w stanie normalnie funkcjonować.

zapalenie stawów

10. Dystonia

Dystonia jest objawem, a nie chorobą. Jest to ciągły, mimowolny skurcz mięśnia lub grupy mięśni. Powodują ją różne choroby, m.in. choroba Wilsona, stwardnienie rozsiane, urazy lub udar mózgu. 

11. Niewydolność narządów

Problemy z narządami wewnętrznymi mogą wpływać na poziom elektrolitów w organizmie, możliwość przyswajania składników odżywczych oraz zdrowie i kondycję mięśni i nerwów. Niewydolność narządów może powodować ból, skurcze, drętwienie mięśni na całym ciele. Osoby, które mogą być zagrożone niewydolnością wątroby czy nerek, powinny się zgłosić na kontrolę do lekarza. Szczególnie wtedy, kiedy pojawią się skurcze mięśni.

12. Infekcje

Niektóre infekcje mogą uszkodzić nasze mięśnie lub system nerwowy w sposób, który wywołany jest skurczami mięśni. 

Domowe sposoby

Niektóre przyczyny skurczów stóp można neutralizować domowymi metodami, np. ćwiczeniami lub innymi czynnościami, które można robić w domowym zaciszu.

Rozciąganie: 

Spróbuj zgiąć, a następnie wyprostować palce stóp - wykonaj 5-10 powtórzeń,

Wykonaj wolne krążenie stóp, tak by poczuć naciąganie mięśni wokół kostek i całych powierzchni stóp - wykonaj 5-10 powtórzeń w każdym kierunku.

Ćwiczenia:

  • chodzenie wzmacnia stopy, dlatego wykorzystaj swój wolny czas na spacer. Wzmocnisz mięśnie nóg, stóp i palców stóp. Możesz chodzić także w domu, na boso. Bez obuwia Twoja stopa będzie miała więcej możliwości poruszania się,
  • weź kawałek szmatki, małą gąbkę albo paczkę chusteczek. Usiądź wygodnie na podłodze i złap stopą przedmiot i podaj sobie do rąk. Powtórz ćwiczenie kilka razy na każdą stopę. Możesz to robić także na stojąco, siedząc na sofie podczas oglądania filmu czy choćby przy biurku, kiedy musisz jeszcze trochę popracować.

Odpoczynek, lód, kompresja i unoszenie nogi (RICE – rest, ice, compress, elevate)

Odpoczynek - oznacza przerwę od aktywności 24-48 godzin. Chłodzenie - lodem lub specjalnymi żelami przez 20 minut kilka razy dziennie.

Kompresja - czyli owinięcie bandażem elastycznym w celu zmniejszenia obrzęku i uniesienie nogi ok. 20-30 cm powyżej wysokości serca.

Opisana metoda to podstawowe działania w przypadku pojawienia się bólu, obrzęku lub urazu.

Ciepło – czasami przynosi ulgę w leczeniu urazów. Jeszcze lepiej się sprawdza zmiana temperatur - na przemian ciepła i zimna. 

Masaż – doskonale relaksuje i poprawia przepływ krwi, a masaż stóp, kostek czy łydek może przynieść niesamowitą ulgę. Masaż zaczynaj od delikatnych ucisków i stopniowo zwiększaj nacisk. Jeśli masz możliwość, udaj się do profesjonalnego masażysty, który z pewnością zapewni Ci doskonały odpoczynek.

Domowe sposoby mogą przynieść ulgę i zmniejszyć bóle stóp i palców stóp. Jeśli jednak bóle są spowodowane poważniejszym problemem zdrowotnym, wówczas konieczna będzie wizyta u lekarza.

Komentarze (0)