Praca siedząca nie zawsze musi być niekorzystna dla naszego zdrowia, o ile zadbamy o to, by mieć wystarczająco dużo ruchu poza nią. Do takich wniosków doszli naukowcy w jednym z badań. Wyniki wykazały, że osoby pracujące przy przysłowiowym biurku, które ćwiczyły umiarkowanie przez godzinę lub więcej dziennie w mniejszym stopniu były narażone na powikłania zdrowotne. Nawet lekkie ćwiczenia rekreacyjne mając siedzący tryb pracy zmniejszały ryzyko w porównaniu z osobami, które nie pozostawały aktywne.

Siedzący tryb życia a przedwczesna śmierć

Naukowcy dokładnie przeanalizowali badania i powiązania między codzienną aktywnością fizyczną, siedzącym trybem życia i przedwczesną śmiercią. Wzięto pod uwagę 16 długoterminowych badań, w których uczestniczyło ponad milion osób. Podzielono uczestników na cztery grupy, w zależności od tego, ile ćwiczyli i jaki tryb życia prowadzili. Okazało się, że istnieje zależność pomiędzy siedzącym trybem życia a większym ryzykiem chorób i przedwczesnego zgonu.

trening w biurze

Rozwiązanie jest proste - trenuj godzinę dziennie!

Według Ulf Ekelund, profesora Norweskiej Szkoły Nauk Sportowych oraz brytyjskiego Uniwersytetu Cambridge rozwiązanie jest bardzo proste. Jeśli będziemy wystarczająco aktywni, ryzyko to możemy znacznie zmniejszyć. Obszerna analiza pokazuje, że już godzina umiarkowanych ćwiczeń dziennie może spowodować, że będziemy zdrowsi.

Wcześniej niektóre badania wykazały, że jeśli mamy pracę siedzącą, to nawet codzienne ćwiczenia nie pomogą nam długo cieszyć się zdrowiem. Badania te dotyczyły głównie osób w wieku powyżej 45 lat, które mieszkały w Stanach Zjednoczonych, Europie Zachodniej i Australii jednak była to zbyt wąska liczba badanych.

Według innego badania opublikowanego niedawno przez The Lancet, w ramach serii analizy na temat aktywności fizycznej, koszty zdrowotne związane z siedzącym trybem życia wyniosły w 2013 roku na całym świecie 53,8 miliarda dolarów. Tym bardziej Ekelund i jego zespół mają nadzieję, że ich wnioski z badań zachęcą ludzi do większej aktywności fizycznej. Naukowcy zgodnie podkreślają, że wcale nie musi być to trening na siłowni. Można wybrać spacer, jazdę na rowerze, taniec czy nawet sprzątanie mieszkania.

Trenuj, gdzie tylko możesz, nawet w biurze!

Wiele firm oferuje swoim pracownikom darmową siłownię, która często mieści się w budynku, w którym ludzie pracują. Coraz więcej pracodawców widzi potrzebę zaproponowania przerwy podczas pracy na aktywność fizyczną, widząc przy tym sporo korzyści. Wiele osób dojeżdżających do pracy i wykonujących pracę biurową nie ma możliwości pójścia na trening przed czy po pracy w miejscu zamieszkania, więc siłownia w biurze jest naprawdę fantastycznym rozwiązaniem. Warto też wykorzystać przerwę w pracy na spacer czy małą gimnastykę.

Jakie ćwiczenia można wykonać w biurze?

Elementy jogi w celu zniwelowania napięć

https://youtu.be/faf_CS4Z0yc

Ćwiczenia dłoni i nadgarstka

https://youtu.be/HMpxwDcPiaQ

Bieg w miejscu - kolana wysoko

https://youtu.be/oDdkytliOqE

Unoszenie nóg w pozycji siedzącej

https://youtu.be/iWGr0-dXqww

Pompki przy krześle

https://youtu.be/6kALZikXxLc

Wspięcia na palce

https://youtu.be/UV8gOrHmuKc

Ćwiczenia z wykorzystaniem butelek z wodą

https://youtu.be/BqjVG2vCMAM

Pompki w oparciu o biurko

https://youtu.be/T-7McH38g_Q

Badacze twierdzą, że godzina aktywności fizycznej dziennie byłaby idealna dla naszego zdrowia, ale jeśli jest to trudne, to postarajmy się przynajmniej wykonywać codziennie jakiekolwiek ćwiczenia, dzięki temu prawdopodobnie przedłużymy swoje życie. 

Źródło

Ekelund U, Steene-Johannessen J, Brown W, et al. Does Physical Activity Attenuate, Or Even Eliminate, The Detrimental Association Of Sitting Time With Mortality? A Harmonised Meta-Analysis Of Data From More Than 1 million Men And Women. The Lancet. 2016.:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(16)30383-X/fulltext

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M14-1651?articleid=2091327

Komentarze (0)