Katar większości z nas kojarzy się głównie z przeziębieniem albo alergią. Zdarza się jednak, że rozpoczynając trening, musimy się bardziej skupiać na strumieniu kapiącym z nosa i poszukiwaniem chusteczek higienicznych, aniżeli na samym treningu. Każdy, kto tego doświadcza, z pewnością na samą myśl czuje irytację.

Kiedy próbujesz złapać oddech podczas intensywnego treningu, katar jest czymś najmniej pożądanym. Zatkany nos jest bardzo uciążliwy, utrudnia zaopatrzenie organizmu w tlen. Może to sprawić, że nie wykorzystasz potencjału treningu tak bardzo, jakbyś tego chciał.

Okazuje się, że katar podczas ćwiczeń jest dość częstym zjawiskiem. Częstym i irytującym. Niektórzy mają katar niemal za każdym razem, kiedy podejmują próbę wykonania treningu, a inni sporadycznie lub tylko w niektórych sytuacjach, np. podczas ćwiczeń na dworze. Co powoduje taki katar?

Nieżyt nosa wywołany wysiłkiem fizycznym

Możesz myśleć, że uporczywy katar to kwestia przeziębienia lub sezonowych alergii, ale może to też być efekt uboczny Twojego treningu. Z medycznego punktu widzenia, katar lub przekrwienie podczas aktywności fizycznej nazywa się nieżytem nosa wywołanym wysiłkiem fizycznym. Ten niesezonowy typ kataru powoduje wiele takich samych objawów, jak sezonowe alergie: katar, przekrwienie, kichanie, duszność, a czasami swędzenie. Możesz tego doświadczyć podczas ćwiczeń zarówno w domu, jak i na zewnątrz, choć zdecydowanie częściej dolegliwość ta pojawia się przy treningach na dworze. Co ciekawe, szacuje się, że nawet 30% sportowców może doświadczać kataru podczas ćwiczeń. Dla niektórych oznacza to słabsze możliwości poprawy wydolności.

katar ćwiczenia

Czynniki zwiększające ryzyko kataru podczas ćwiczeń

Jak wspomniałam, jeśli masz sezonowe alergie, jesteś bardziej narażony na nieżyt nosa wywołany wysiłkiem fizycznym, ale nawet osoby, które nie doświadczają alergii sezonowych, mogą doświadczać regularnie kataru podczas ćwiczeń. Ważne jest jednak, aby wykluczyć inne alergie, jako przyczynę twoich objawów. Niezależnie od tego, czy ćwiczysz w domu czy na zewnątrz, możesz być narażony na różne alergeny, które mogą powodować katar i inne objawy. Być może jesteś na coś uczulony, a wcale nie zdajesz sobie z tego sprawy.

Przebywając na zewnątrz, niezależnie od tego, czy trenujesz czy nie, jesteś narażony na wdychanie spalin samochodowych, pyłków traw czy innych roślin, i wielu różnych zanieczyszczeń. W pomieszczeniach z kolei narażony jesteś na roztocza, kurz, a w przypadku siłowni również na formaldehyd. Jest to substancja wchodząca w skład wielu środków czyszczących, farb i innych. W odpowiedzi na różne substancje chemiczne kanały nosowe wydzielają więcej śluzu, co prowadzi do kataru lub przekrwienia. To, w jaki sposób reagujemy na te czynniki, zależy od danej osoby.

Temperatura otoczenia także ma znaczenie. Niektóre osoby częściej się skarżą na katar podczas ćwiczeń w chłodniejszej temperaturze, podczas gdy w pokojowej temperaturze nic się nie dzieje.

Dlaczego ćwiczenia powodują katar?

Podczas ćwiczeń, szczególnie o wysokiej intensywności, uwalniasz więcej hormonu zwanego noradrenaliną, który przyspiesza akcję serca i powoduje zwężenie niektórych naczyń krwionośnych. Niektóre z nich odpowiedzialne są za przenoszenie krwi do mięśni. Po rozpoczęciu intensywnego treningu naczynia krwionośne w przewodach nosowych również się rozszerzają i uwalniają więcej wydzielin powodujących katar. Jeśli jesteś narażony na zanieczyszczenia w powietrzu lub alergeny, może to dodatkowo pogorszyć objawy.

Czy istnieją metody leczenia nieżytu nosa wywołanego wysiłkiem fizycznym?

Czasami lekarze przepisują leki zmniejszające przekrwienie lub leki przeciwhistaminowe w celu złagodzenia objawów. Jednak mają one skutki uboczne, m.in. podnoszą ciśnienie krwi, powodują senność, zawroty głowy, a w niektórych przypadkach zakłócają zdolność organizmu do pocenia się. Oczywiście każdy może zareagować inaczej.

Inną metodą leczenia są kortykosteroidy. Są one dostępne w wersji doustnej i donosowej. Druga opcja jest znacznie łagodniejsza dla naszego organizmu.

Czyszczenie kanałów nosowych

Jeżeli cierpisz na nieżyt nosa wywołany wysiłkiem fizycznym, możesz sobie ulżyć za pomocą aerozolu z solą fizjologiczną. Pomaga on w walce z zatkanym nosem i usuwa podrażnienia nosowe. Jeśli ćwiczysz w domu, warto się upewnić, że pomieszczenia mają większą wilgotność powietrza. Suche powietrze może pogorszyć stan Twojego nosa. Ponadto, suche powietrze sprawia, że jesteś bardziej podatny na wirusy, które powodują infekcje dróg oddechowych i przeziębienia.

Podsumowanie

Katar pojawiający się podczas ćwiczeń jest bardzo uciążliwy. Bądź świadomy tego, co wyzwala Twoje objawy. Prowadź dziennik i zapisuj wykonany trening, temperaturę w pomieszczeniu lub na zewnątrz, jak długo trwał trening, jak się czułeś itp. Może to żmudne zadanie, ale prowadząc dziennik możesz znaleźć pewną analogię, wzorce, a dzięki temu łatwiej będzie Ci zlokalizować przyczynę dolegliwości i dobrać środki zaradcze. Zadbaj także o dobre nawodnienie organizmu, aby rozrzedzić wydzieliny z nosa. Zapytaj swojego lekarza o testy alergiczne, aby wykluczyć alergie na to, co się znajduje w Twoim otoczeniu. Szczególnie, jeśli obserwujesz u siebie katar tylko wtedy, gdy ćwiczysz w domu czy innych zamkniętych pomieszczeniach. Jeśli zauważysz, że katar pogarsza się, gdy ćwiczysz na dworze, sprawdź jaka jest temperatura powietrza albo jaka pora roku. Może tak być, że źle reagujesz na niską temperaturę, a może być też tak, że akurat w danym okresie pyli jedna z roślin, na którą jesteś uczulony, a o tym nie wiesz. Zadbaj o odpowiednią wilgotność powietrza.

Zastosowanie większości z tych środków zaradczych może pomóc w znalezieniu przyczyny i zastosowaniu odpowiednich środków zaradczych. Jeśli problem jest bardzo uporczywy i obstawiasz, że jest to alergia lub przeziębienie, czy jakieś schorzenie, wówczas skonsultuj się z lekarzem.

Komentarze (0)