Przetrenowanie jest trudne do rozpoznania. Jednak, gdy coraz częściej czujesz, że masz tzw. słabszy dzień, warto zastanowić się czy nie są to pierwsze symptomy przetrenowania? W dzisiejszym artykule przedstawimy Wam 5 typowych objawów, które mogą wskazywać na przetrenowanie. 

1. Problemy ze snem

Wydawać by się mogło, że brak odpowiedniej regeneracji zwiększy nasze zapotrzebowanie na sen. Zgadza się, coś w tym jest. Jednak zazwyczaj chce nam się spać w ciągu dnia, wtedy gdy powinniśmy być aktywni, a w nocy nie możemy spać i kręcimy się z boku na bok. Zazwyczaj kwestia ta związana jest z podniesionym tętnem spoczynkowym, który daje sygnał naszemu ciału do działania, jak i podniesionym hormonom odpowiedzialnym za pobudliwość układu nerwowego. Brak odpowiedniej jakości snu będzie dodatkowo nasilał efekt przetrenowania, a my wpadniemy w błędne koło. 

2. Chodzisz obolały

przerwa od treningów

Ból mięśniowy, zwany potocznie “zakwasami”, jest oznaką, że mięśnie wykonały ciężką pracę przewyższającą możliwości organizmu. W wyniku działań treningowych powstały mikrouszkodzenia mięśniowe. Z punktu widzenia fizjologii jest to normalny stan, gdy 1-2 dni po wysiłku wszystko nas boli. Jednak w przeciągu kolejnych 2-3 dni wszystko powinno wrócić do normy, a my powinniśmy być gotowi do kolejnego treningu. Gdy ból mięśniowy utrzymuje się dłużej, a na trening idziesz obolały, to znak, że Twój organizm nie nadąża z odbudową i regeneracją uszkodzonych mięśni. Jest to dla nas sygnał, że konieczne jest obniżenie objętości treningowej lub zrobienie sobie kilku dni przerwy. Dość często na forum pada pytanie, czy powinniśmy trenować z bólem mięśniowym? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Gdy jest to delikatnie wyczuwalny ból,  to trening wykonać możemy. Jednak, gdy najmniejszy ruch powoduje, że zaciskamy zęby, to zdecydowanie powinniśmy wykonać tego dnia przerwę. 

3. Czujesz pragnienie

Woda jest podstawowym elementem zbilansowanej diety. Jej optymalna ilość zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Gdy organizm jest przetrenowany, zaczynamy odczuwać zwiększone pragnienie, nawet gdy dostarczamy odpowiednią ilość wody. Jest to powiązane z zaburzeniami gospodarki elektrolitowej, która dąży do wyrównania poziomu minerałów w organizmie. 

4. "Spada siła"

Mieliście czasem wrażenie, że będąc na treningu obciążenie, z którym trenowaliście na co dzień, wydaje się cięższe? Jeżeli tak, to koniecznie zwróć uwagę na kwestie poprawy regeneracji. Twardym wyznacznikiem jest tutaj progresja siłowa, którą powinno się odnotować co trening. Jeżeli przyjdzie taki moment, że siła się zatrzyma lub zacznie spadać, to znak, że czas na przerwę. 

5. Brakuje Ci motywacji

Szykując się na trening, czujesz że to nie jest Twój dzień? Nie czerpiesz już radości z podnoszenia ciężarów. Zostań w domu i odpoczywaj. Gdy tracimy motywacje do tego, aby trenować, zmuszanie się i trenowanie na siłę nie ma sensu. Tego typu działanie i tak nie przyniesie rezultatów. Przeczekaj 5-7 dni, a głód treningowy powróci.

Komentarze (2)
pavlog89

Właśnie to zmuszanie się gdy nie ma siły ma sens , to kształtuje charakter .

0
TomQ-MAG

To Zależy co rozumiemy pod pojęciem braku siły bo jeżeli faktycznie wynika ona z lenistwa to jak najbardziej ma to sens i kształtuje charakter ale jeżeli przesadziliśmy poprzedniego dnia z treningiem i po prostu nie zdążyliśmy się zregenerować Nie mam mocy a trening który pójdziemy i wykonamy będzie na pół gwizdka to tutaj do końca bym się nie zgodził z tym żeby zmuszać się do takiego treningu

1