Nie ulega wątpliwości, że wszelkie przejawy aktywności fizycznej dzieci powinny być mocno promowane. Jak wiemy, większość dzieci zamiast wyjść ze znajomymi do parku, na plac zabaw czy spędzać czas w ramach dodatkowych zajęć WF-u, przesiaduje przed konsolą, telewizorem albo telefonem, zamykając się w wirtualnym świecie.

Wiemy też, że powstało mnóstwo mitów na temat treningu siłowego dzieci i nastolatków.  Spotkać się możemy również z sytuacjami, gdy dzieciom nie zaleca się zbyt forsownych ćwiczeń. Gdzie leży prawda? Poznaj 5 najczęściej pojawiających się mitów, które krążą wokół wysiłku treningowego dzieci i nastolatków.

Mit 1

Dzieci, które zbyt często podnoszą ciężary, zbudują za dużo mięśni

Organizmy dzieci nie są predysponowane do tego, aby budowały w szybkim tempie masę mięśniową, niezależnie od tego, czy mówimy o ćwiczących chłopcach czy dziewczynkach. Częste treningi nie będą miały większego znaczenia na rozwój dużej masy mięśniowej, ze względu na ograniczenia hormonalne. Dzieci z kolei predysponowane będą do znacznego wzrostu siły mięśniowej bez zwiększania masy mięśniowej, co powiązane będzie z funkcjonowaniem układu nerwowego. 

Mit 2

Trening siłowy hamuje wzrost

Dość często pojawiający się mit, który potrafi przestraszyć nawet dość “wyrośniętych dzieciaków”. Wykonywanie treningu siłowego, który wykorzystuje możliwości siłowe na poziomie rozwojowym dla danego osobnika, nie jest w stanie wpłynąć na zamknięcie się nasad kostnych. Aby doszło do efektu tego typu, na kości zadziałać by musiała siła rzędu 400 kg, która by była podejmowana z dużą częstotliwością. Pisząc wprost, młody osobnik musiałby codziennie wykonać kilka serii siadów ze sztangą o masie 400 kg, aby wystąpiło uzasadnione ryzyko uszkodzenia kości. Wyobrażacie sobie to? Mało realne. 

trening siłowy dzieci

Mit 3

Wysokie ryzyko kontuzji

Mit trzeci odnosi się do wysokiego ryzyka odniesienia kontuzji podczas treningu siłowego. Jednak, gdy przyjrzymy się pozostałym sportom, jakie uwielbiają uprawiać dzieciaki, szybko dorobimy się pewnych wątpliwości, czy aby na pewno trening siłowy był tym, który powinien znaleźć się w przedziale wysokiego ryzyka. Jednak musimy tutaj zaznaczyć, że młoda osoba chcąca podnosić ciężary powinna być odpowiednio przygotowana motorycznie, jak i teoretycznie do tego, co zamierza robić. 

Mit 4

Dzieci powinny poczekać z treningiem siłowym aż dorosną

Wg McCambridge’a dzieci niekoniecznie muszą czekać z treningiem siłowym do momentu, aż będą w pełni wyrośnięte. W Polsce za bezpieczną granicę uważa się wiek 15-16 lat. Jednak tego typu przedział wiekowy nie posiada potwierdzenia w badaniach naukowych, a jest to bardziej wytwór wyobraźni. Czy słuszny? Niekoniecznie. Ważne jest to, aby odpowiednio opracować system treningowy dla młodego osobnika, uwzględniając jego wiek rozwojowy, jak i możliwości motoryczne. 

Trening siłowy powinien być wykonywany dodatkowo pod nadzorem osoby mającej pojęcie o fizjologii rozwoju dziecka, jak i posiadającej duże doświadczenie treningowe.

Mit 5

Trening siłowy jest dobry dla każdego

Nie możemy generalizować w ten sposób, bo nie każde dziecko nadawać się będzie do tego, aby podejmować aktywność tego typu. Przed podjęciem wysiłku konieczne jest zbadanie dziecka, czy nie posiada ukrytych wad serca, nerek lub układu nerwowego. Kluczowym zagadnieniem jest zbadanie dziecka pod kątem sylwetki i jej aspektów ortopedycznych. Niewłaściwie dobrany plan treningowy, który nie będzie uwzględniał problemów z wadami postawy, może pogłębiać problem, co w przyszłości dawać będzie dolegliwości bólowe i szybsze występowanie zwyrodnień stawów. 

Źródła: Pediatric News. “Strength Training Helps Fitness, Coordination.(Clinical Rounds)” February 1, 2005. J Strength Cond Res. 2009 Oct; 23(7): 2054–2060. doi:  10.1519/JSC.0b013e3181b86712ebMD.com. “Is Weight Training Safe for Kids?” Sports Health. 2009 May; 1(3): 223–226. Mayo Clinic. “Strength Training Okay for Kids?” Sports Health. 2009 May; 1(3): 223–226. Pediatrics. 2008 Apr; 121(4):835-40.