Kettlebells kojarzą się wielu bywalcom siłowni z nowym sposobem na urozmaicenie treningowej rutyny. Jednak musimy wiedzieć, że trening z użyciem odważników typu “czajnik” posiada długą tradycję zastosowania. Ich odpowiednie wykorzystanie w planie treningowym poprawia wiele parametrów formy fizycznej. Wykorzystać możemy je, jako okazję na nowy bodziec dla naszych mięśni.

Poniżej przedstawiamy 3 powody, dla których warto wykorzystać kettle i urozmaicić trening właśnie o akcesoria tego typu.

1. Siła i moc

Trening z kettlebell daje nam możliwość na skuteczny trening siły funkcjonalnej. Dzięki temu, że obciążniki tego typu posiadają grubszą, niż hantle, część chwytną i przesunięty środek ciężkości, stwarzają możliwość dodatkowych korzyści. Jeżeli chodzi natomiast o budowanie mocy, nie ma nic lepszego, niż wykorzystanie swingów i ćwiczenia typu snach.

Swing

https://www.youtube.com/watch?v=DPrU323pamQ

Snatch

https://www.youtube.com/watch?v=RkY1Ll1FEKs

Jeżeli zależy Ci na budowaniu siły i mocy mięśniowej, wykonaj po 50 powtórzeń poszczególnych ćwiczeń, programując plan tak, aby wykonać minimum 4-5 serii.

2. Wspomaga redukcję i poprawia kondycję

Trzymając się tematyki ćwiczeń dynamicznych z pomocą kettla, możemy wykorzystać je także do wsparcia procesów metabolicznych . Przyglądając się ćwiczeniu, takiemu jak swing, nadaje się ono idealnie do wykonywania interwałów z ich użyciem.

Obserwując technikę wykonania swinga, szybko zauważymy, że praktycznie wszystkie grupy mięśniowe biorą udział w ćwiczeniu. Mocne wyjście z biodra pozwala na zaangażowanie wszystkich mięśni nóg i znacznej części górnych partii ciała, co dostarcza nam silnego bodźca metabolicznego. Rośnie dług tlenowy, co pobudza większe wykorzystanie nagromadzonego tłuszczu w naszym ciele, nawet wiele godzin po ukończeniu ćwiczeń.

3. Poprawia funkcjonalność, zapobiega urazom

Poprzez wykorzystanie takich ćwiczeń, jak “Turkish get up”, stwarzamy możliwość naszemu ciału, aby popracować nad słabymi punktami kinematycznymi.

Podstawowa forma ćwiczenia:

https://www.youtube.com/watch?v=0bWRPC49-KI

Jak widzimy na załączonym filmie, tureckie wstawanie pozwala na pracę nad wszystkimi mięśniami stabilizacyjnymi, a co najważniejsze, wzmocnieniu ulegają mocno pracujące mięśnie core. Działania tego typu sprawdzają się w zapobieganiu urazom. Silne mięśnie stabilizacyjne tułowia to większa ochrona dla kręgosłupa. Dodatkowo ćwiczenie podnosi świadomość ciała podczas ruchu, jak i świadomość poruszania się ciała w przestrzeni pod obciążeniem.

Trening z jednym obciążnikiem stwarza możliwość na trenowanie jednej strony ciała, pozwalając na wyrównanie dysproporcji siłowych, jak i funkcjonalnych, pomiędzy stronami ciała. Musimy pamiętać, że trening z wykorzystaniem obciążenia po jednej stronie ciała, zmusza nas do szczególnego dbania o przestrzeganie techniki treningowej.

Podsumowanie

Wykorzystanie odważników kulowych typu kettlebell jest okazją do tego, aby dostarczyć naszemu ciału nowych bodźców treningowych. Nie tylko sprawdzają się one, jako element urozmaicenia rutyny treningowej. Odważniki dają także możliwość wykorzystania siły funkcjonalnej ciała, poprzez zastosowanie ruchów dynamicznych, oraz poprawiają funkcje organizmu pod kątem stabilizacji środka, jak i wyrównywania dysproporcji siłowych poszczególnych kończyn.