Magnez jest pierwiastkiem mineralnym, który możemy (i powinniśmy) spożywać wraz z naszą dietą. Jest czwartym najbardziej rozpowszechnionym minerałem w naszym organizmie. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wielu tkanek i narządów w naszym ciele. Odpowiada między innymi za prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego, nerwowo-mięśniowego i nerwowego.

Mimo tego, że jest niezwykle potrzebny do zachowania pełni zdrowia, niezwykle często stwierdza się jego niedobory... Zalecane dzienne spożycie waha się między 400 a 420 mg w przypadku mężczyzn; dla kobiet jest nieco niższe i wynosi około 320 mg. 

Oczywiście pierwszym źródłem magnezu, o które powinniśmy zadbać, jest nasze pożywienie.

Pokarmowe źródła magnezu

Wśród najbardziej wartościowych źródeł pokarmowych magnezu warto wymienić:

  • pestki dyni,
  • szpinak,
  • czarną fasolę,
  • siemię lniane,
  • buraki,
  • migdały
  • orzechy nerkowca,
  • gorzką czekoladę,
  • awokado,
  • tofu,
  • łososia.

Widzimy, że nie są to jakieś wyszukane produkty. Mimo tego szacuje się, że duża część społeczeństwa może potrzebować nawet aż do 300 mg magnezu w postaci suplementacji. Jest to faktycznie wygodny sposób dbania o własne zdrowie, poprzez uzupełnienia braków, jeśli takie występują.

Wpływ magnezu na pamięć i koncentrację

pamięć i koncentracja

Wspomniałem wyżej, że magnez odgrywa ogromną rolę w poprawnej pracy m.in. układu nerwowego. W największym uproszczeniu mówiąc, magnez odgrywa niebagatelną rolę w przekazywaniu sygnałów między mózgiem a naszym ciałem. 

Ma niebagatelny wpływ, na właściwą pracę receptorów nerwowych zapobiegając m.in. ich nadmiernemu pobudzeniu, chroniąc tym samym (być może) nawet przed uszkodzeniem mózgu! Okazuje się, że zapewnienie odpowiedniego poziomu magnezu we krwi może zapobiegać demencji. 

Przypomnijmy tutaj że wśród objawów demencji wymienia się m.in.:

  • utratę zdolności uczenia się,
  • drażliwość,
  • problemy z pamięcią.

Naukowcy spekulują, że rozwój niektórych chorób neurodegeneracyjnych może być powiązany z niedoborem magnezu. Dla przykładu u starszych mężczyzn, którzy przez 8 lat spożywali więcej niż 400 mg magnezu, stwierdzono aż 84% zmniejszenie ryzyka rozwoju łagodnego upośledzenia funkcji poznawczych! 

W innym badaniu przy spożyciu magnezu na poziomie 196 mg dziennie stwierdzono 37% mniejsze ryzyko wystąpienia otępienia i aż 74% mniejsze ryzyko otępienia naczyniowego. Kolejny doświadczenie przynosi potwierdzenie korelacji między utratą funkcji poznawczych a niskim stężeniem magnezu we krwi. Dodatkowo spekuluje się, że podwyższenie poziomu magnezu w organizmie, może poprawiać zdrowie neuronów i synaps. 

W eksperymentach stwierdzono również, przy suplementacji magnezem, poprawę wydajności pamięci krótko- i długoterminowej. Widzimy zatem, że dbanie o właściwy poziom spożycia magnezu, leży również w interesie sprawności naszego układu nerwowego.

Komentarze (4)
M-ka

Magnez jest również bardzo ważny ze względu na powszechne zanieczyszczenie środowiska... W dzisiejszych czasach powinno się rutynowo badać poziom magnezu u ludzi i w razie czego uzupełniać.

1
M-ka

A swoją drogą, zanieczyszczenie np. powietrza, przyczynia się do wcześniejszego występowania demencji u ludzi i także zwierząt, np. psów (niedawno był w polskiej tv ciekawy film na ten temat).
Braki magnezu mogą być więc nawet związane ze zwiększonym zapotrzebowaniem organizmu w celu detoksykacji, a z drugiej strony - potęgują negatywne wpływy środowiska... Różne toksyczne związki i metale dostają się z wdychanego powietrza do mózgu poprzez nerwy w nosie i nie możemy za wiele zrobić, oprócz dbania o dobry stan tego układu nerwowego, żeby choć trochę się obronił.

0
M-ka

Tu o odtruwaniu magnezem z ołowiu.

https://www.tygodnikprzeglad.pl/magnez-oczyszcza-organizm-z-olowiu/

0
gajny

O tak

0