Każdego roku w Polsce diagnozuje się około 18 000 zachorowań na nowotwór złośliwy jelita. Rak jelita grubego jest trzecim co do częstości występowania nowotworem złośliwym, na który zapadają mężczyźni, i drugim na który chorują kobiety. Od kilku lat zachorowalność i umieralność na raka jelita grubego u obu płci wzrasta.

Rak jelita grubego znalazł się ostatnio częstym tematem ze względu na niepokojący wzrost zachorowalności wśród młodych ludzi. Przewiduje się, że częstość występowania raka jelita grubego i odbytnicy znacząco wzrośnie do 2030 r. To przerażająca perspektywa. Jednak naukowcy znaleźli pewne rozwiązanie, dzięki któremu możesz zmniejszyć ryzyko: suplementuj witaminę D!

Wyższy poziom witaminy D - mniejsze ryzyko raka jelita grubego

W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Harvard TH Chan School of Public Health sprawdzano związek między poziomem witaminy D a ryzykiem rozwoju raka jelita grubego u danej osoby i stwierdzono, że przyjmowanie witaminy D może być bardzo korzystne. Naukowcy przeanalizowali ponad 5700 przypadków raka jelita grubego.

Okazało się, że te osoby, które miały niedobór witaminy D, miały o 31 procent podwyższone ryzyko raka jelita grubego, podczas gdy osoby, u których poziom witaminy D przekraczał minimalne zalecenia, miały najniższe ryzyko raka jelita grubego. 

Chociaż naukowcy odkryli, że witamina D może zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego, ilość potrzebna do osiągnięcia tego efektu jest znacznie większa niż obecne wytyczne, które zostały zasadniczo ustalone w celu zapobiegania osteoporozie, a nie raka. 

witamina D rak jelita

Witamina D spowalnia postępy w rozwoju raka

Badanie kliniczne  wykazało, że duże dawki witaminy D mogą znacznie spowolnić postęp raka przerzutowego jelita grubego .

Naukowcy zwerbowali 139 osób z wcześniej nieleczonym przerzutowym rakiem jelita grubego i podzielili je na dwie grupy - wysokodawkową  i niskodawkową.

Grupa otrzymująca wysokie dawki przyjmowała 8000 jednostek (IU) witaminy D codziennie przez 14 dni. Druga grupa badanych dostawała dawkę 4000 IU dziennie. Obie grupy otrzymały również standardową chemioterapię podczas badania.

Naukowcy zaobserwowali, że postęp choroby u uczestników w grupie otrzymującej dużą dawkę zatrzymał się średnio na około 13 miesięcy, podczas gdy w grupie z niskimi dawkami wystąpiło opóźnienie progresji o blisko 11 miesięcy.

Zdobycie większej ilości witaminy D jest łatwiejsze niż myślisz

Ekspozycja na światło słoneczne

Istnieje wiele sposobów na zapewnienie odpowiedniego spożycia witaminy D, ale najlepszym i najbardziej skutecznym sposobem jest uzyskanie dużej ekspozycji na światło słoneczne. Ekspozycja na promienie UVB na słońcu powoduje, że skóra wytwarza prekursory witaminy D. Regularnie spędzaj więc czas na świeżym powietrzu, zwłaszcza wtedy, gdy słońce świeci najmocniej.

Trudno powiedzieć, ile dokładnie czasu potrzebujesz przebywać na powietrzy, ponieważ będzie to zależało od odcienia Twojej skóry, miejsca zamieszkania, stopnia zachmurzenia i warunków pogodowych, pory dnia i roku, ilości odsłoniętego ciała i innych czynniki. Jednak z reguły około 20-30 minut ekspozycji na słońce bez ochrony przeciwsłonecznej trzy razy w tygodniu z odsłoniętymi rękami i dekoltem powinno być odpowiednie dla osób o jasnej karnacji.

Z jakich produktów czerpać witaminę D w diecie?

Występowanie witaminy D w naturze jest bardzo ograniczone. Najwięcej witaminy D zawierają tłuste ryby morskie, węgorz, łosoś. Spore jej ilości zawiera również śledź i makrela. Niestety Polacy spożywają ryb zbyt mało.

Niewielkie ilości tej witaminy zawierają również jajka, pełne mleko i produkty mleczne, oleje roślinne, wątróbka, a także sery dojrzewające.

Podczas gdy możliwe jest również pozyskiwanie witaminy D z wymienionych wyżej pokarmów, trudno jest uzyskać jej wystarczającą ilość z samej diety. 

Polecamy również: Witamina d3 - zapotrzebowanie, skutki uboczne i działanie

Warto sięgnąć po suplementy!  

Inne czynniki ryzyka raka jelita, na które mamy wpływ

Inne czynniki ryzyka raka jelita grubego, które możemy kontrolować, to...

  • Dieta - Ważne jest unikanie nadmiaru czerwonego mięsa i przetworzonych produktów mięsnych, spożywanie produktów nisko przetworzonych, duża ilość warzyw i owoców.
  • Alkohol - Nadużywanie alkoholu zwiększa ryzyko raka jelita grubego.
  • Palenie tytoniu - Zrezygnuj z palenia, zadbaj o swoje jelita.
  • Aktywności fizyczna - Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.
  • Otyłość - Osoby otyłe częściej chorują na raka jelita grubego.

Czynniki raka jelita grubego, na które nie mamy wpływu, obejmują wiek, rodzinną historię raka jelita grubego i historię chorób zapalnych jelit. Jeśli którykolwiek z tych niekontrolowanych czynników działa przeciwko Tobie, szczególnie ważne jest, abyś skupił się na czynnikach, które możesz kontrolować, aby utrzymać ryzyko na jak najniższym poziomie. Wiosna i lato tuż tuż, jest to idealny czas, aby wyjść na zewnątrz i złapać promienie słoneczne i uzyskać niezbędną dla zdrowia witaminę D. 

Komentarze (0)