Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, poza tym, że muszą być spożywane z tłuszczami, aby się wchłonąć do organizmu, wykazują jeszcze pewne cechy wspólne i wspólne obszary oddziaływań. Przykładową parą witamin, która szczególnie często pojawia się w preparatach regulujących stan odżywienia, jest połączenie witamin D3 oraz K2.

Na co pomaga witamina D?

Stosowanie suplementów diety z grupy źródeł witaminy D pomaga na wiele schorzeń wynikających z niedoborów tego związku. Spektrum potencjalnych schorzeń jest tutaj bardzo szerokie, gdyż swoją aktywność witamina ta zaznacza w układach: kostnym, nerwowym, hormonalnym czy odpornościowym i pośrednio również w innych. Niemal każda komórka w organizmie posiada receptory, do których przyłącza się witamina D, po czym dochodzi do uruchomienia mechanizmów związanych z utrzymaniem homeostazy, czyli równowagi, przemian biochemicznych.

witamina d krople

Podczas niedoboru, zwłaszcza chronicznego, obserwuje się m.in.: problemy z krzywicą lub osteoporozą (schorzenia kości), nadwrażliwość na ból i depresję (zaburzenia neurologiczne), hipogonadyzm i zespół policystycznych jajników (choroby hormonalne), zwiększoną podatność na infekcje oraz procesy nowotworzenia (dysfunkcje immunologiczne).

Do uniknięcia zaburzeń z niedoboru witaminy D zaleca się pilnować, aby jej poziom (a właściwie jej metabolitu, 25(OH)D) oznaczany w krwi nie spadł poniżej przedziału 30 – 50 ng / ml. Dorosłe osoby zdrowe dla utrzymania dobrego poziomu witaminy D z reguły muszą sięgać po dawki około 15 µg dziennie, jednak przy zagrożeniu niedoborem zalecane dawki często wzrastają do nawet 50 µg i niekiedy większych. Zawsze przed włączeniem dawek przekraczających zapotrzebowanie, zwłaszcza jeśli dużo przebywa się na słońcu i spożywa dużo tłustych ryb oraz jaj, należy wykonać badanie krwi. W skrajnych niedoborach najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z lekarzem i dietetykiem.

Kiedy przydatna jest witamina K?

Suplementacja preparatami zapewniającymi witaminę K w dużej mierze przydatna jest dla osób, które zaniedbują wysokość podaży tego związku z produktami spożywczymi (np. zielone warzywa liściaste, mleczne przetwory fermentowane) i osób z zaburzeniami z rozkładem i absorpcją lipidów i związków w nich rozpuszczalnych (np. mukowiscydoza, wrzodziejące zapalenie jelita grubego). Dbanie o poziom jej podaży ma znaczenie dla zarówno zdrowia, jak i życia, gdyż zapobiega zaburzeniom krzepnięcia krwi oraz krwotokom. Co więcej, aktywuje białko, które uczestniczy w metabolizmie wapnia, przez co przyczynia się do prewencji osteoporozy i ochrony kości.

Niedoborów witaminy K nie diagnozuje się na podstawie oznaczenia poziomu we krwi, a na podstawie oceny diety oraz obserwacji pogorszonego krzepnięcia w połączeniu z oznaczeniem laboratoryjnym czasu protrombinowego. Warto na co dzień konsumować witaminę K w ilościach 120 µg dla mężczyzn i 90 µg dla kobiet. Jednak, kiedy zaobserwuje się objawy niedoborów, warto skonsultować się z lekarzem i dietetykiem.

Dlaczego warto brać D i K razem?

Wspólnymi obszarami działania witamin D3 i K2 są kości i układ sercowo-naczyniowy. Najprawdopodobniej głównym mechanizmem, za pośrednictwem którego związki te wykazują współpracę, jest optymalizacja produkcji białek zależnych od witaminy K (np. osteokalcyny). Dzięki współdziałaniu na tej płaszczyźnie witaminy D i K zapobiegają utracie wapnia z kości oraz odkładaniu się go w naczyniach krwionośnych. Razem witaminy te warto brać szczególnie, wtedy, gdy jadłospisy są słabo zróżnicowane i źle zbilansowane, lub gdy występują problemy z trawieniem i przyswajaniem tłuszczy. Dobrym rozwiązaniem na szybkie przyswajanie jest zastosowanie witamin D3 i K2 w oleju roślinnym, który stosuje się podjęzykowo.

Jakub Wiącek - Neurobiolog i Dietetyk

Komentarze (0)