Wykorzystanie suplementacji sportowej przez nastolatków jest tematem dość kontrowersyjnym, a wszelkie porady kończą się zazwyczaj na zbyciu tego typu osób szukających pomocy, tłumacząc, że w etapach początkowych nie jest konieczne wsparcie w postaci suplementów. Czy oby na pewno? Czy będąc osobą początkującą jesteśmy z góry skazani na to, aby nie móc wspomagać organizmu?

Organizm nastolatka a osoby dorosłej i ich jadłospisy

Osoby nastoletnie, rozwijające się, potrzebują tak samo energii do rozwoju, jak osoby dorosłe, które trenują. Oznacza to, że nie ma większej różnicy na polu wsparcia dietetycznego wśród osób początkujących a zaawansowanych, dorosłych. Podobnie trzeba wyliczyć zapotrzebowanie kaloryczne, jak i podział na poszczególne makroskładniki dietetyczne. Nie ma tutaj szczególnych różnic, które by mocno różniły te osoby. Ilość białka na kilogram masy ciała z powodzeniem można ustalić na podobnym poziomie, a ilość poszczególnych makroskładników energetycznych dobierając wg uznania.

Różnice treningowe

Tutaj różnice bywają istotne. O ile trening osoby zaawansowanej jest dość mocno obłożony objętościowo, o tyle trening osoby młodej zazwyczaj skupiać się powinien wokół podstaw, które mają na celu wyuczyć prawidłowej techniki głównych bojów, opartych na ćwiczeniach wielostawowych. Czasem osoba początkująca powinna mieć na swojej liście 5-6 ćwiczeń, które powinny być szlifowane tygodniami, aż dojdą do dobrej techniki ich wykonywania. Mając pewność, że takie ćwiczenia jak przysiad, martwy ciąg czy też wszelkie formy wyciskania są wykonywane prawidłowo, otwieramy sobie możliwości przed efektywnym rozwojem masy mięśniowej całego ciała.

Jakie suplementy dla osoby młodej?

Na początku wywodu należy zaznaczyć, że suplementacja osoby nastoletniej, młodej, która dopiero zaczyna przygodę z treningami, powinna skupiać się na produktach, które uzupełniają dietę. Wybór powinien więc paść na produkty takie jak:

  • witaminy, zwłaszcza z grupy D, B, A, K;
  • minerały, w formie elektrolitów bądź też suplementu, skupić powinniśmy się na odpowiedniej podaży potasu, magnezu czy też wapnia;
  • Omega 3, z powodzeniem można wykorzystać ryby w diecie, aby dostarczyć odpowiednią ilość kwasów tłuszczowych EPA i DHA, jednak zbyt częsta ich konsumpcja również nie jest zjawiskiem pożądanym i uzupełnienie w formie suplementu czy też tranu jest mile widziane;
  • odżywka węglowodanowo-białkowa, czyli typowy gainer, nie ma na celu zastąpienia diety a jest jej uzupełnieniem. Gainer stanowi sporą pokusę dla osób młodych, które pragną zbudować jak największą masę mięśniową. Tutaj temat jest dość delikatny, gdyż osoby startujące z przygodą kulturystyczną nie mają pojęcia o diecie, a suplement traktują jako “proszek na porost mięśni”. Jedynym okresem, w którym zastosować można odżywkę “w ciemno” jest pora potreningowa, która jest specyficzna pod kątem metabolicznym i wszelkie wsparcie dietetyczne jest tutaj mile widziane.

Co z kreatyną?

Temat kreatyny i osób początkujących jest dość powszechnie opisywany. Wszędzie zgodnie autorzy uważają, że nie ma sensu zastosowania produktu tego typu podczas początków na siłowni. Osoby nastoletnie nie są w stanie na start wykorzystać naturalnego potencjału ciała, co wiąże się z koniecznością poznania reakcji na trening czy też zmiany dietetyczne. Kreatynę zazwyczaj stosuje się po raz pierwszy w okresie stagnacji, czyli momentu, w którym organizm słabiej reaguje na bodźce treningowe czy też zmiany dietetyczne. Włączenie kreatyny do suplementacji często pozwala nam przełamać moment zatrzymania efektów, dając czasem spektakularne rezultaty. Osoba początkująca reaguje dość szybko na zmiany bodźców, czy to treningowych czy też dietetycznych, gdzie włączenie dodatkowo produktu, jakim jest kreatyna, nie jest konieczne. Zdecydowanie lepiej poczekać na ten moment, gdy z czystym sumieniem będziemy w stanie stwierdzić, że zrobiliśmy niemal wszystko, aby poprawić rezultaty.

Komentarze (1)
karolek87

Nastolatkiem już nie jestem, ale dla mnie podstawowy pakiet to był białko, kreatyna i gainer :)

1