Spirulina to cyjanobakterie o charakterystycznej niebiesko-zielonej barwie i kształcie spirali. Jak można łatwo się domyślić, temu zawdzięczają swoją nazwę. Spirulina należy do najstarszych form życia występujących na Ziemi. Szacuje się, że spirulina rośnie na Ziemi około 3,5 miliarda lat.

Historia jej spożywania przez ludzi nie jest oczywiście tak długa, jednak była już tradycyjnym pokarmem np. U Azteków i niektórych ludów afrykańskich. 

Dlaczego mam interesować się spiruliną?

Spirulina jest niezwykle bogatym źródłem białka. Jego zawartość dochodzi aż do 70%, co jest ewenementem, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że jest go prawie 3 razy więcej, niż zawiera mięso wołowe i aż 10 razy więcej niż znajdziemy w soi. Unikalny jest również skład aminokwasów. Spirulina zawiera bowiem pełen pakiet 9. niezbędnych aminokwasów (EAA)

Spirulina to jednak nie tylko wysoka zawartość białka to również znakomite źródło witamin z grupy B (ze szczególnym uwzględnieniem B12), beta-karotenu oraz takich minerałów jak: 

  • magnez
  • wapń, 
  • żelazo, 
  • cynk, 
  • mangan,
  • potas. 

Spirulina superfood

Spirulina jest również bogata w tokoferole, kwasy fenolowe i kwas a-linolenowy. Znakomicie sprawdza się jako żywność dla kobiet w ciąży i karmiących matek. 

Co ciekawe, największy wzrost zainteresowania spiruliną zaobserwowano po tym, gdy NASA wybrała ją jako suplement diety przeznaczony dla astronautów wykonujących zadania podczas misji kosmicznych, a to ze względu na to, że już niewielka jej ilość może zapewnić szeroką gamę składników odżywczych. 

Jest znakomicie przyswajalna przez nasz organizm, a WHO nadało spirulinie miano superżywności!

Jednak spirulina jest bardzo wybredna, gdyż ma dość specyficzne wymagania klimatyczne do tego, aby najobficiej wzrastać. Za najlepsze hodowlane miejsca na Ziemi uznaje się: Pacyfik w okolicy Japonii i Hawajów, duże jeziora słodkowodne tj. jezioro Czad w Afryce, jezioro Klamath w Ameryce Północnej, jezioro Texcoco w Meksyku i jezioro Titikaka w Ameryce Południowej. Spirulina rośnie również znakomicie w Grecji, Indiach i Hiszpanii.

Wspomniałem już o tym, że tradycja stosowania spiruliny w diecie sięga wielu wieków wstecz. Również przemysł suplementów żywności sięgnął po nią przed wielu laty. Spirulinę stosuje się między innymi jako uzupełnienie diety w procesach utraty tkanki tłuszczowej, w kulturystyce, fitness i ogólnie pojętym wellness.

spirulina

Spirulina a zdrowie

Stale rośnie baza artykułów naukowych potwierdzających różnorakie zastosowania spiruliny w aspekcie dbałości o nasze zdrowie. Duży w tym udział naukowców z Japonii oraz innych krajów Dalekiego Wschodu.

Wśród postulowanych najważniejszych zastosowań spiruliny warto wymienić jej potencjalne działanie:

  • przeciwwirusowe, 
  • przeciwalergiczne, 
  • przeciwzapalne, 
  • przeciwnowotworowe, 
  • wzmagające odporność antyrodnikową, 
  • wspierające kondycję układu sercowo-naczyniowego m.in. poprzez: 
  • poprawę stosunku LDL:HDL, 
  • obniżanie poziom cholesterolu i trójglicerydów. 

Widzimy więc, że tytuł superżywności nie przypadł spirulinie przez przypadek. Faktycznie rysuje się ona również, jako jeden z pokarmów przyszłości.

Komentarze (0)