Dążenie do osiągnięcia celu w postaci bardziej smukłej sylwetki z bardziej wyraźną muskulaturą niestety nie zawsze przebiega łatwo i zgodnie z planem. Z czasem, czyli najczęściej po kilku / kilkunastu tygodniach, dojść może do stagnacji. To kiedy ten moment nastąpi, zależne jest od wielu czynników, w tym od początkowej masy ciała, masy tkanki tłuszczowej i masy beztłuszczowej ciała, czy też ogólnego poziomu zaangażowania w ćwiczenia i zmianę złych nawyków.

„Spalacze tłuszczu” to produkty wieloskładnikowe

Badania nad żywnością i suplementacją diety doprowadziły do identyfikacji wielu związków potencjalnie pomocnych w utrzymaniu tempa progresu podczas odchudzania. Związki, które mogą w sposób bezpośredni lub pośredni wesprzeć organizm w pozbywaniu się zbędnych kilogramów, pochodzą najczęściej z ekstraktów roślinnych, jednak mogą to również być aminokwasy, które naturalnie spotkać można w pożywieniu.

Nie każdy z tych związków łatwo jest dostarczyć z dietą w ilościach, które mogłyby wykazać efektywność, zatem łączy się je w postaci preparatów o niewielkiej objętości, ale za to odpowiednio wysokim stężeniu. Preparaty te nazywane są spalaczami tłuszczu. Na rynku suplementów dostępnych jest wiele rodzajów spalaczy, jednak osoby początkujące powinny w pierwszej kolejności zastanowić się, na którym z działań charakterystycznych dla tej grupy produktów zależy im najbardziej.

trening siłowy początkujących

Wybór stopnia działania pobudzającego

Jednym z działań kojarzonych z preparatami zwanymi spalaczami tłuszczu jest efekt pobudzenia. Otóż niedobór związków energetycznych w diecie redukcyjnej może z czasem skutkować uczuciem przemęczenia, osłabieniem i nerwowością oraz brakiem motywacji. Pobudzenie może też w pewnym stopniu złagodzić napady myślenia o jedzeniu, gdyż pomaga skupić się np. na pracy.

Podstawowym związkiem odpowiedzialnym za pobudzenie w preparatach tego typu jest kofeina, czyli związek charakterystyczny dla kawy. Stymuluje on układ nerwowy, łagodząc zmęczenie i pozwalając „wykrzesać” z siebie energię do ćwiczeń, czy też pracy umysłowej pomimo deficytu kalorycznego.

Alternatywą dla osób, które wolą uniknąć silnego działania pobudzającego, są preparaty bezkofeinowe, w których rolę substancji pobudzającej, jednak w inny, mniej wyraźny sposób, pełni cholina. Jest to związek, który pośrednio uczestniczy w procesach zapamiętywania, ale również bierze udział w skurczach mięśni. Może być dobrym zamiennikiem kofeiny dla osób, które są na nią wrażliwe, lub które piją dużo kawy w ciągu dnia i chcą uniknąć dodatkowych skutków ubocznych.

 

CUTS4ALL - WSPIERA ODCHUDZANIE, NIE ZAWIERA STYMULANTÓW I KOFEINY

Inne kategorie działań spalaczy tłuszczu

Kolejnym działaniem, którego oczekuje się od spalaczy tłuszczu, jest przyspieszenie zużywania tłuszczowych substancji zapasowych na cele energetyczne. Do tego w preparatach ukierunkowanych na redukcję masy ciała najczęściej służą takie związki jak aminokwasy l-karnityna i l-tyrozyna, czy ekstrakty z zielonej herbaty, gorzkiej pomarańczy, pieprzu czarnego, czy tamaryndowca malabarskiego.

Pośrednio lub bezpośrednio uczestniczą one w przemianach metabolicznych tłuszczy, a w dodatku wykazują potencjał antyoksydacyjny i prozdrowotny. Związki te często powtarzają się w różnych preparatach. Niektóre z nich za pośrednictwem swojej aktywności biologicznej mogą również tłumić apetyt. Dla tego działania niekiedy do spalaczy dodawany jest również ekstrakt z pieprzu Cayenne.

Pierwszy spalacz tłuszczu

Osoby początkujące powinny wybrać spalacz, który pozwala na elastyczne dawkowanie i rozpoczęcie stosowania od najmniejszej możliwej porcji (najczęściej 1 kapsułki / tabletki). Większość preparatów obecnych na rynku spełnia ten wymóg, bowiem szerokie spektrum związków nie pozwala na zastosowanie zbyt wysokich dawek w przeliczeniu na 1 porcję. Spalacze to produkty przeznaczone dla osób dorosłych, które z reguły znają już reakcję swojego organizmu na substancje pobudzające, takie jak kofeina. Mimo to należy stopniowo sprawdzać działanie każdego spalacza na swoim organizmie.

Niekiedy w obrębie tej kategorii suplementów spotkać można dodatki regulujące gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu.  Zalicza się do nich np. ekstrakt z pokrzywy, czy opuncji figowej. Ekstrakty te wykazują potencjał prozdrowotny, jednak przy ich stosowaniu pamiętać należy o nawodnieniu.

Komentarze (0)