Wykorzystanie odżywki białkowej w formie uzupełnienia diety można zmodyfikować tak, aby podnieść efektywność jej wpływu na organizm osoby trenującej. Otóż wszystko zależy od odpowiednio dobranego okresu danego dnia, w którym to zastosowanie płynnych protein jest pożądane. W jakich porach dnia suplementacja będzie najbardziej efektywna? W jaki sposób wykorzystać proteiny, aby organizm chętnie wykorzystał całą spożytą pule białek? Poniżej przedstawiamy pory dnia, w których to produkt białkowy sprawdzi się najlepiej, a ich kolejność jest wymieniona od okresu najbardziej pożądanego do mniej istotnego.

Okres potreningowy

Chyba nikogo nie zdziwi fakt, że wykorzystanie białka w formie płynnej, lekkostrawnej, idealnie nadaje się w okresie powysiłkowym. Ze względu na panujące okno anaboliczne, jak i konieczność regenerowania uszkodzonych włókien mięśniowych, suplementacja białkiem po wysiłku jest wysoce pożądana. Co więcej, białka serwatkowe, obfitujące w aminokwasy rozgałęzione, będą miały znaczny wpływ na podniesienie poziomu metabolizmu w kierunku przemian anabolicznych.

W okresie powysiłkowym zaleca się, aby odżywka białkowa była spożyta w obecności węglowodanów, co przyczyni się do znacznej koncentracji aminokwasów w organizmie, jak i zapewni źródło energetyczne w postaci cukrów, dzięki czemu proces odbudowy tkanek będzie przebiegał dużo szybciej. Ilość odżywki powinna wynosić około 30-40g, tak aby dostarczyć odpowiednią ilość leucyny do inicjacji szlaków metabolicznych odpowiedzialnych za syntezę białka. Jeżeli jesteś w stanie pozwolić sobie na jeden szejk białkowy dziennie, wybór białka i węglowodanów po wysiłku będzie idealną opcją. Dodatkowo zaplanuj posiłki tak, aby w miarę możliwości zjeść po godzinie od spożycia szejka kolejny posiłek w formie stałej, co podtrzyma koncentrację insuliny i podniesie efektywność transportu składników odżywczych.

Poranek

Obecnie zaleca się, aby pierwszy posiłek dnia stanowiło białko z dodatkiem tłuszczu. Jednak dawniej, osoby trenujące pod kątem startów, zawodnicy z tzw. starej szkoły, przed przyjęciem śniadania, które składało się głównie z jaj i owsianki, preferowali wykorzystanie szejka białkowego, jako pierwszej formy porannego posiłku. Zalecało się, aby na około 1h przed śniadaniem wypić odżywkę białkową, co miało na celu zapewnić szybką koncentrację aminokwasów we krwi. Strategia ta miała zabezpieczyć organizm w składniki pokarmowe po kilku godzinach postu, jakim jest sen.

Przed snem

O ile większość z trenujących osób przed snem zjada posiłek zbilansowany, o tyle część z nich wybiera jednak białko w formie odżywki. Zazwyczaj w okresie tym stosuje się kazeinę micelarną, która ma za zadanie stopniowo uwalniać aminokwasy do krwiobiegu. Część osób wykorzystuje białko lekkostrawne w formie koncentratu, aby w miarę szybko dostarczyć aminokwasów, jednocześnie nie obciążając układu trawiennego. Stąd też pojawiła się wcześniejsza metoda, aby szybko z rana dostarczyć porcji lekkostrawnych białek.

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że okno anaboliczne, które panuje po zakończonej sesji treningowej, jest doskonałym momentem na to, aby przyjąć odżywkę białkową w formie płynnej, co ma za zadanie przyspieszyć procesy regeneracyjne i przyczynić się do budowy masy mięśniowej. Kolejnymi dwoma dobrymi momentami, jest okres poranny i przed snem. Są to dobre pory na to, aby wykorzystać wsparcie odżywką, co ma za zadanie odciążyć układ pokarmowy, jak i przyczynić się do szybkiej koncentracji niezbędnych aminokwasów we krwi.

Komentarze (3)
bobik881

Witam. Mam pytanie. Właśnie zacząłem przygodę z siłownią i jestem na redukcji. Biorę rano spalacz na czczo i w porze obiadowej BCA , w dni treningowe BCA przed i po treningu. Chciałbym dołożyć białko. Pytanie kiedy je brać? Czy z BCA czy lepiej na wieczór przed snem?

0
basmann

BCAA bierzesz dobrze, czyli przed i po treningu. Białko możesz brać przed snem jak i między posiłkami. W zasadzie wszystko zależy od Twojego bilansu kalorycznego.

0
kamilplnk

Bcaa bierz tylko w dzien treningowy przd/w trakcie treningu...bialko wg brakow w diecie,moze byc potreningu

0