Dla wielu z Was z pewnością nie jest niczym nowym fakt, że kwasy Omega-3 są bardzo wartościowe i ważne dla naszego zdrowia. Ich niedobór może być dość niebezpieczny i doprowadzić nawet do depresji. Dobrą informacją jest jednak to, że uzupełnienie długołańcuchowych kwasów tłuszczowych Omega-3 może pomagać w zapobieganiu i leczeniu tego typu zaburzeń.

Depresja jest dość powszechnym schorzeniem w obecnych czasach. Zarówno te lżejsze odmiany, jak i poważniejsze formy depresji. Społeczeństwo jest zestresowane, żyje w pędzie, walczy o pracę, pieniądze, zdrowie. Zmaga się z wieloma problemami w swoim życiu. Co więcej, coraz większy procent osób dotkniętych depresją to nastolatki. Podążanie za akceptacją rówieśników, presja z każdej strony i wiele innych czynników przyczyniają się do problemów psychicznych. Depresja to poważna choroba, uważana za jedną z przyczyn przedwczesnej śmierci z powodu przeciążenia serca i samobójstw.

omega 3 depresja

Poważne zaburzenia depresyjne zwykle leczone są farmakologicznie selektywnym inhibitorem serotoniny (SRRI). Niestety nie wszystkim to pomaga i jakieś 30-40% leczonych nadal wykazuje objawy choroby, które przyczyniają się do samobójstw i różnego rodzaju manii.

Naukowcy poszukują nowych strategii leczenia i zapobiegania rozwojowi depresji. Powstają nowe leki, zalecenia dietetyczne itp. Okazuje się, że jest jeden składnik, który warto wprowadzić do diety, aby ustrzec się przed depresją lub zmniejszyć jej objawy. Mowa oczywiście o kwasach tłuszczowych omega-3.

Niedobór kwasów tłuszczowych Omega-3 może doprowadzić do depresji

Kwasy tłuszczowe Omega-3 są niezbędnym składnikiem odżywczym naszej diety. Można go znaleźć w niektórych produktach spożywczych.

  • oleje, np. lniany, słonecznikowy, kukurydziany, sezamowy, z pestek winogron i oczywiście w oliwie z oliwek. Niewielkie ilości znajdziemy także w oleju rzepakowym, sojowym i z zarodków pszennych;
  • ryby, np. okoń, tuńczyk, sandacz, dorsz, mintaj, szczupak, węgorz i w wielu innych rybach (choć w mniejszych ilościach, niż w wymienionych);
  • owoce morza, np. ostrygi, krewetki;
  • pestki i orzechy, m.in. siemię lniane, orzechy włoskie, soja, nasiona chia, migdały, pestki dyni;
  • w zależności od chowu, także niektóre jajka i mięso.

Oprócz produktów spożywczych Omega-3 jest są także dostępne w formie suplementów.

Regularne spożywanie ryb zwiększa poziom kwasu eikozapentaenowego (EPA) i kwasu dokozaheksaenowego (DHA) – dwóch ważnych kwasów wchodzących w skład Omega-3. Większość ludzi nie jest w stanie biosyntetyzować grupy kwasów Omega-3, dlatego też najwięcej wartości pobierają ze swojej diety.

W badaniach epidemiologicznych wielu społeczeństw zaobserwowano, że im więcej ludzi spożywało dużo ryb, owoców morza i innych źródeł Omega-3, tym mniejszy ich odsetek cierpiał na depresję i jej odmiany. Im więcej Omega-3 w diecie, tym mniejsze ryzyko depresji.

Ponadto wydawałoby się, że niski poziom EPA i DHA jest związany z większym ryzykiem samobójstw i chorób sercowo-naczyniowych, czyli najczęstszych przyczyn śmierci osób z depresją.

Suplementy kwasów tłuszczowych omega-3 mogą zapobiegać depresji

Przyjmowanie suplementów z Omega-3 to także dobry sposób, by uchronić się przed depresją. Może być to także dobre uzupełnienie leczenia za pomocą leków SSRI.

Połączenie tych wszystkich faktów na temat Omega-3 i statystyk występowania depresji warto sobie zapamiętać, że Omega-3 może mieć duży wpływ na nasz stan psychiczny. Niedobór może się przyczynić do wystąpienia zaburzeń, a suplementacja lub odpowiednia dieta, przeciwdziałać temu.

Na tej podstawie naukowcy zasugerowali, aby osoby ze zdiagnozowaną depresją przebadać także pod kątem niedoborów kwasów tłuszczowych omega-3. Chodzi o to, aby nie pominąć żadnego czynnika, który może mieć wpływ na zdrowie pacjenta.

Warto sobie zapamiętać, że omega-3 mogą ukoić nasze nerwy i wesprzeć osoby z poważniejszymi zaburzeniami psychicznymi, takimi jak depresja.

Referencje:

https://www.science.news/2018-09-25-effects-of-omega-3-fatty-acids-on-the-prevention-etiology-treatment-of-depression.html

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352385915300153#!

https://ajp.psychiatryonline.org/doi/full/10.1176/ajp.2006.163.6.1100

https://www.nature.com/articles/nchembio.367

Komentarze (0)