Kreatyna jest jednym z najczęściej stosowanych suplementów diety na świecie. Kreatyna jest w pełni bezpieczna, skuteczna i wyjątkowo tania.

Naukowcy sprawdzali, czy u piłkarzy lepszy jest monohydrat czy jabłczan. Celem tego badania było porównanie wpływu suplementacji monohydratem kreatyny i jabłczanem kreatyny na wydolność tlenową i beztlenową u półprofesjonalnych piłkarzy w okresie przygotowawczym. W badaniu wzięło udział 15 dorosłych piłkarzy z klubu drugiej ligi polskiej.

Uczestników podzielono na dwie grupy:

Przed i po pięciotygodniowych przygotowaniach mierzono wydolność aerobową (test PWC 170) i beztlenową (test Wingate) zawodników.

Jaki wpływ miała kreatyna na wydolność?

kreatyna piłkarze

Monohydrat przynosił zyski pod względem wskaźnika PWC 170, a jest to obciążenie, przy którym częstość skurczów serca stabilizuje się na poziomie 170/min. Dla młodych osób jest to ok. 80% obciążenia maksymalnego. Dodatkowo kreatyna spowodowała wzrost wydolności beztlenowej, wzrost pochłaniania tlenu. W tym przypadku okazało się, iż jabłczan nie był tak skuteczny, jak monohydrat, pod względem wzrostu wydolności piłkarzy.

Komentarz 

Wydaje się, iż różne formy kreatyny powinny przynosić podobne efekty, jednak wiele razy wskazywano, iż monohydrat cechuje wyższa przyswajalność. Niemniej to badanie wcale nie skreśla jabłczanu, gdyż było prowadzone na niewielkiej liczbie osób. Poza tym, każdy może nieco inaczej zareagować na różne formy kreatyny.

Wg mnie, różne formy kreatyny nie powinny dawać odmiennych wyników, jeśli chodzi np. o wzrost wydolności, bo fizycznie to i tak ten sam związek.

Referencje:

Radzimiński, Łukasz, & Hajduczenia, A. (2019). Influence of different forms of creatine supplementation on aerobic and anaerobic capacity of soccer players during preparation period. Atena Journal of Sports Sciences, 1. Retrieved from https://atenajournals.com/index.php/ajss/article/view/2

Komentarze (1)
Bull

Dla mnie kreatyna HCL jest najlepszym wyborem.

0