Kurkumina jest to składnik, znanej od lat przyprawy pochodzącej z kuchni azjatyckiej, czyli kurkumy. Wykazuje ona szereg właściwości prozdrowotnych dla organizmu człowieka. Osoby trenujące zazwyczaj sięgają po suplementy zawierające kurkuminę z tego względu, że wpływają one znacząco na poprawę funkcjonowania układu pokarmowego, co przyczynia się do wsparcia w leczeniu wielu nietolerancji pokarmowych czy jako element profilaktyki w chorobach tegoż układu. Ze względu na wykazywane działanie przeciwzapalne, stosowana jest również w przypadku bólu i urazu aparatu ruchu.

Substancja czynna

Kurkumina jest to związek naturalnie występujący w kłączach ostryżu długiego, należący do grupy polifenoli. Ostryż indyjski (jego druga nazwa) należy do grupy roślin, które uprawiane są na terenach Indii, Azji, jak i Chin.

Działanie i rola biologiczna

Kurkumina wykazuje szereg właściwości biologicznych, do których należy działanie przeciwgrzybiczne, przeciwbakteryjne, wsparcie w leczeniu stanów zapalnych. Co więcej, suplement wykazuje znaczne działanie antyoksydacyjne, co przekłada się m.in. na profilaktykę przeciwnowotworową. Polifenole zawarte w kurkuminie działają na reaktywne formy tlenu, przyspieszając ich neutralizację, co chroni komórkę przed efektem oksydacyjnym. Dodatkowo kurkumina wpływa również na syntezę glutationu, powodując że wzrasta poziom jednego z silniejszych przeciwutleniaczy w naszym ciele.

Suplementacja kurkuminą sprawdza się podczas chorób układu ruchu, których przebieg oznajmia się stanem zapalnym. Poprzez wpływ kurkuminy na swoiste cytokiny prozapalne, obniża ich aktywność i przyczynia się do poprawy funkcjonowania stawów.

Opis suplementu

Ze względu na swój specyficzny smak, jak i kolor, kurkumina występuje głównie w formie kapsułkowej. Ilość produktu w kapsułce waha się w granicach od 200 do 600 mg. Ważna jest jednak standaryzacja, która powinna sięgać około 95% w produktach dobrej jakości.

Jak dawkować i z czym łączyć?

Dawkowanie kurkuminy będzie uzależnione od tego, w jakim celu chcemy wykorzystać suplementację tym związkiem. Zazwyczaj wykorzystuje się tutaj około 600mg preparatu o standaryzacji 95%, po 200mg do głównych posiłków w ciągu dnia, aby wspomóc efekt trawienny.

Piśmiennictwo naukowe donosi, że produkt jest nisko toksyczny, a dawki rzędu 8g na dobę nie przynosiły działań niepożądanych. Dawki rzędu 12g dopiero zaczęły wykazywać działanie negatywne w postaci biegunki, bólów brzucha i mdłości.

Suplement z powodzeniem łączyć można z innymi preparatami wspomagającymi pracę układu trawiennego jak enzymy, piperyna, probiotyki. Działanie usprawniające pracę układu ruchu jest znakomitą przesłanką, aby mieszanki suplementacyjne na stawy posiadały dodatek kurkuminy.

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Suplementacja kurkuminą posiada głównie właściwości wspomagające funkcje układu pokarmowego. Odczucia, jakie towarzyszą suplementacji, to poprawa trawienia, pozbycie się wzdęć, gazów, zaparć. Dodatkowo suplement może przyczynić się do poprawy prób wątrobowych w badaniu krwi, co powiązane jest z jego działaniem usprawniającym ten narząd. Osoby stosujące suplementy na bazie kurkuminy potwierdzają działanie suplementu, pisząc o znacznej poprawie samopoczucia.

Komentarze (0)