Aminokwasy występują zarówno w pokarmach roślinnych, jak i zwierzęcych. Są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Glutamina należy do grupy 20 aminokwasów budujących białka. Jest ona wytwarzana przez organizm człowieka, jednak nie zawsze nasze ciało jest w stanie wytworzyć odpowiednią ilość glutaminy, co uzależnione jest np. od stanu fizjologicznego czy odżywiania.

W artykule poruszymy kwestie funkcji jelit, oraz glutaminy i jej wsparcia w leczeniu przypadłości układu pokarmowego. 

Czy l-glutamina może pomóc w leczeniu IBS?

IBS, inaczej zespół jelita drażliwego, objawia się poprzez wzdęcia, zaparcia, skurcze i ból brzucha, biegunkę. IBS należy do najczęstszych zaburzeń jelitowych, które dotyczą także osób aktywnych. Glutamina służy, jako element odżywczy dla jelit. Enterocyty, które budują kosmki jelitowe, chętnie wykorzystują ten aminokwas, jako "paliwo". W niektórych opracowaniach sugeruje się nawet, że IBS występuje, gdy w organizmie zaczyna brakować glutaminy. Jest to  przypuszczenie, gdyż takowe tezy nie zostały póki co poparte dowodami naukowymi.

IBS

Przyczynami niedoborów glutaminy mogą być:

  • niewłaściwa dieta
  • częste infekcje
  • urazy
  • zbyt forsowne ćwiczenia
  • leczenie radiacyjne lub zastosowanie chemioterapii
  • rozwijające się zakażenie
  • stres w życiu codziennym

W niektórych przypadkach znaczące obniżenie poziomu glutaminy może skutkować pogorszeniem odporności organizmu, co powiązane jest z funkcją immunologiczną jelit.

Jak uzupełnić glutaminę?

Glutaminę możemy uzupełnić poprzez zastosowanie odpowiednich preparatów glutaminowych, które przeznaczone są dla sportowców. Możemy również dostarczyć jej znacznej ilości stosując odżywki białkowe. Można również dokonać tego poprzez uzupełnienie diety produktami obfitującymi w glutaminę, jak: drób, ryby, nabiał, tofu, kapusta, szpinak, buraki, groszek, soczewica, fasola.

Bezpośrednia suplementacja za pomocą preparatu zawierającego glutaminę może być dobrym rozwiązaniem w przypadku nasilenia się objawów chorobowych. Suplement pozwoli wtedy na szybką reakcję i w sposób błyskawiczny podniesie ilość glutaminy w naszym ciele. Rozwiązanie tego typu będzie miało ogromne znaczenie w sytuacjach stresowych, jak i w momencie, gdy organizm będzie narażony na infekcję, np. w okresie jesienno-zimowym.

Sytuacje, w których warto skorzystać ze suplementu to:

  • wyższa aktywność fizyczna w skali tygodnia
  • problemy z odpornością
  • nasilenie się problemów trawiennych
  • antybiotykoterapia 

Na co powinniśmy zwrócić uwagę przyjmując glutaminę?

Zastosowanie glutaminy jest bezpieczne. W niektórych protokołach suplementacyjnych spotykamy się nawet z bardzo wysokimi dawkami rzędu 30-40 g suplementu na dobę. W przypadku problemów z jelitami dzienna maksymalna dawka wynosi około 30 g na dobę. Przyjmowanie wyższej dawki może wykazywać działanie potencjalnie szkodliwe. Według Mayo Clinic, dawkę całościową warto podzielić na mniejsze (po 5 g). W kulturystyce, osoby stosujące farmakologię chętnie  korzystają z dodatku glutaminy, która ma na celu poprawienie funkcji jelit, chroniąc je przed działaniem środków dopingujących. 

Co warto zapamiętać i jak tę wiedzę wykorzystać?

Glutamina jest jednym z najważniejszych aminokwasów w naszym organizmie, który odpowiada za funkcjonowanie tkanki mięśniowej, ale i nie tylko. Jej działanie wspomaga regenerację mięśni, utrzymuje układ immunologiczny w nienagannej kondycji, jak i zapobiega katabolizmowi mięśniowemu. Często stosowana jest w przypadku kuracji antybiotykami czy farmakologią z grupy SAA.

W przypadku IBS potencjalne korzyści glutaminy upatruje się w jej działaniu wspomagającym "uszczelnienie" jelit. 

Komentarze (0)