Nie ulega wątpliwości, że kreatyna jest tym suplementem, który obowiązkowo powinien znaleźć się w arsenale sportowca. Jak już zapewne większość naszych czytelników wie, kreatyna buduje mięśnie. Jej działanie bezpośrednie jest na tyle silne, że można z powodzeniem formułować powyższą tezę.

Dla przypomnienia - kreatyna odpowiada za:

  • wzrost masy mięśniowej, jako efektu docelowego,
  • stymuluje poziom testosteronu,
  • obniża poziom kortyzolu,
  • hamuje działanie miostatyny,
  • regeneruje mięśnie,
  • stymuluje wytrzymałość mięśniową,
  • wpływa pozytywnie na pracę mózgu,
  • powoduje wzrost  siły.

kreatyna wzór

Jednak jest jeszcze jeden ważny powód, dzięki któremu kreatyna pozwoli Wam zbudować więcej mięśni. Otóż przyjęcie kreatyny po treningu zwiększa efektywność wykorzystania składników pokarmowych, które w tym okresie dostarczamy naszemu ciału. Oznacza to, że jesteś w stanie skuteczniej przyswoić aminokwasy, jak i węglowodany, co przekłada się na wzrost mięśni. 

Jak to się dzieje?

Naukowcy podczas badania z użyciem glukometru, jak i zastosowania węglowodanów wraz z kreatyną po treningu, stwierdzili, że kreatyna poprawia wrażliwość tkanek na przyjęte cukry. Wysnuli oni wnioski, że jej działanie podnosi efektywność spożytych pokarmów. Pisząc wprost, nasze mięśnie dzięki kreatynie otrzymują większą dawkę paliwa. Naukowe wytłumaczenie wskazuje tutaj na zdolności kreatyny do aktywacji GLUT 4. Są to receptory, które znajdują się w komórkach mięśniowych i odpowiadają za to, czy "wpuścić" węglowodany do środka czy też nie. Kreatyna jest jak gdyby kluczem, który pasuje do GLUT 4 i dzięki temu wraz z kreatyną mięśnie wpuszczają węglowodany i aminokwasy do środka w sposób bardziej efektywny. 

Przeczytaj również: Ranking kreatyn TOP10 - Najlepsza kreatyna

Podsumowanie

Wykorzystanie suplementacji kreatyną jest działaniem obowiązkowym, jeżeli zależy Ci na dużych i silnych mięśniach. Oprócz działań, które stricte wykazują właściwości anaboliczne, jej dodatek również pozwala na efektywniejsze wykorzystanie pokarmu. 

Bibliografia

1.Persky, A. M., & Brazeau, G. A. (2001). Clinical pharmacology of the dietary supplement creatine monohydrate. Pharmacological Reviews, 53(2), 161-176.

2.Gualano, B., Novaes, R. B., Artioli, G. G., Freire, T. O., Coelho, D. F., Scagliusi, F. B., ... & Lancha Jr, A. H. (2008). Effects of creatine supplementation on glucose tolerance and insulin sensitivity in sedentary healthy males undergoing aerobic training. Amino acids, 34(2), 245-250.

Komentarze (4)
morose

To dla mnie ciekawostka, bo myślałem że jest na odwrót, czyli że węglowodany potęgują wrażliwość ustroju na kreatynę. Tak czy inaczej uważam kreatynę za chyba jedyny dozwolony suplement którego działanie da się odczuć, przynajmniej jest tak w moim przypadku. Postawił bym obok cytruline i arginine których działanie także jest odczuwalne praktycznie w pół godziny po przyjęciu i rewelacyjnie, synergistycznie komponują się z kreatyną. Nie zgodzę się jedynie z tezą że kreatyna stymuluje poziom testosteronu. Osobiście badałem poziom testosteronu przed, w trakcie, i po kuracji kreatyną, ale nie zanotowałem znaczących różnic w poziomie testosteronu tak wolnego jak i całkowitego.

0
TomQ-MAG

trzeba wziac pod uwage, ze zazwyczaj sa to wartosci mieszczace sie w grabicach przewidzianych przez dane normy labo, dosc czesto ów wartosci nie wykraczaja poza statystyczna granice bledu, jednak zapewne kreatyna bedzie wplywala na poziom naszych hormonow, jak ratio test kortyzol, czy posiada pewne dzialanie blokujace miostatyne, jednak wiadomo, nie jets to lek i dzialanie nie bedzie az tak duze, jednak pewne procenty dzialania mozna kolekcjonowac co dla naturala powinno byc wazne :-)

0
bionicman1

Sam trening i weglowodany po mają wpływ na glut4, więc wielkość wpływu kreatyny jest trudna do ocenienia. Tym bardziej, że drugie badanie dotyczy aerobowego treningu.

0
TomQ-MAG

jednak idac dalej tym tropem, skoro kreatyna wspomaga wykorzystanie węglowodanów, to i odpowiedz anaboliczna organizmu jest wieksza.

0