Wybór odpowiednich węglowodanów bywa nieco utrudniony. Wszystko za sprawą tego, że osoby trenujące zazwyczaj poszukują wsparcia innymi formami odżywek, jak choćby białko czy też gainer. Trudno więc znaleźć informacje, które by można było dopasować pod nasze oczekiwania, aby wesprzeć się jakimiś danymi. Sprawia to, że wiele osób błędnie ocenia możliwości danego produktu węglowodanowego lub wykorzystuje go po prostu w sposób niewłaściwy. Niżej zaprezentowano więc krótką charakterystykę odżywek węglowodanowych, jak i ich przeznaczenie.

Carbo

Najbardziej popularna odżywka węglowodanowa na rynku, która w swojej podstawie posiada mieszankę kilku frakcji węglowodanowych, głównie opartych na maltodekstrynach, dekstrozie czy też glukozie.

Wykorzystanie odżywki typu carbo zdecydowanie nadaje się jako opcja potreningowa, jako pierwszy kontakt organizmu z substancjami odżywczymi. Po okresie potreningowym, organizm ma ograniczone zdolności trawienne, jak i absorpcyjne. Posiłek w formie lekkostrawnego płynu zdecydowanie wpasuje się idealnie jako opcja doładowania energetycznego. Dobrym rozwiązaniem jest uzupełnienie produktu był o mieszankę elektrolitów lub też dodatek aminokwasów.

Suplement nadaje się dla: kulturystów, piłkarzy, siatkarzy czy osoby trenujące sporty walki, jako element recovery, czyli uzupełnienie energii po wysiłku.

Vitargo

Odżywka typu vitargo swoim składem lokuje ją w grupie polisacharydów, czyli suplementów mających węglowodany w formie złożonej. Główną cechą vitargo, jest niska osmolalność, co powiązane jest z węglowodanami w nim zawartych, czyli amylopektyną. Wykazuje ona właściwości szybszego przenikania przez błony komórkowe, co powiązane będzie z szybszym transportem nie tylko wody, ale i energii do komórki.

Trzeba tutaj dodatkowo rozgraniczyć częsty błąd, który popełniają osoby kupujące vitargo, myśląc, że mają do czynienia z węglowodanami złożonymi, które nie będą powodowały wysokiego skoku cukru we krwi. Otóż IG vitargo, ze względu na szybkie przenikanie do błon komórkowych, jest wysokie, co oznacza, że szybko podnosi ono wartość stężenia cukru we krwi, jak i mocno stymuluje wydzielanie insuliny.

Oznacza to, że z suplementu głównie skorzystają osoby trenujące wytrzymałościowo, siłowo oraz wszystkie te, których treningi są wydłużone w czasie. Z powodzeniem vitargo stanowi doskonałe uzupełnienie treningów osób biegających długie dystanse czy pokonujących znaczne trasy rowerowe. Z powodzeniem wykorzystują go sportowcy uprawiający crossfit, lekkoatletykę czy sporty walki.

Waxy maize

Pojawienie się waxy maize na rynku suplementacji miało raz na zawsze rozwiązać problem wysokiego IG odżywek. Dzięki temu, że skrobia woskowa - czyli właśnie waxy maize - posiada długołańcuchową budowę chemiczną, ulega wolniejszemu trawieniu, przez co energia jest uwalniana stopniowo, nie powodując wysokiego skoku cukru we krwi. Oznacza to, że po spożyciu suplementu nie doznamy efektu spadku energe

tycznego, który jest powiązany z szybkim wzrostem i spadkiem glukozy we krwi, co kończy się uczuciem senności.

Waxy maize z powodzeniem wykorzystać można jako element gainera własnej roboty, jak i uzupełnienie energii w porze potreningowej. Jest dobrą opcją dla osób mających tendencje do odczucia szybkiego zastrzyku energii, po którym następuje spadek mocy. Doskonale sprawdzi się w sportach sylwetkowych, jako element suplementacji potreningowej.

Istnieją również pewne przesłanki, które sugerują, że waxy maize efektywniej uzupełnia energię w postaci glikogenu po wysiłku fizycznym. Jednak tego typu doniesienia obecnie nie znalazły potwierdzenia w piśmiennictwie naukowym, co sprawia, że musimy je traktować z przymrużeniem oka.

Koncentraty izotoniczne

Suplementy tego typu to preparaty do zastosowania na treningu, w celu usprawnienia procesów nawadniania, jak i podtrzymania aktywności fizycznej, poprzez dostarczenie węglowodanów. Zazwyczaj bazują one na glukozie, dekstrozie i maltodekstrynie Jednak, aby ww. procesy zachodziły, kluczowe jest dobranie takich proporcji, aby zawartość węglowodanów wynosiła około 50g na 1l płynu, co zapewni izotoniczność roztworu. Dodatkowo, w składzie powinny być wyszczególnione minerały, jak sód, potas, magnez czy wapń, aby uzupełnić brakujące pierwiastki, tracone podczas wysiłku.

Podsumowanie

To, jaki rodzaj odżywki węglowodanowej wybierzesz, powinno być podyktowane rodzajem sportu, jaki uprawiasz. Drugi aspekt to cel treningowy, jak i rodzaj prowadzonej diety, uwzględniając poszczególne makroskładniki.

Jeżeli Twój główny sport to kulturystyka, wykorzystanie klasycznego carbo sprawdzi się idealnie, bez konieczności modyfikowania formy przyjętych węglowodanów.

Osoby trenujące typowo siłowo, mogą wykorzystać wsparcie koncentratów izotonicznych czy preparatów vitargo, aby zachować możliwości wysiłkowe podczas treningu, nie obciążając przy tym żołądka.

Jeśli zależy nam na dodatku węglowodanowym do zastosowania w ciągu dnia, powinniśmy celować w produkty o składzie złożonym, aby ich wykorzystanie przebiegało znacznie dłużej, dostarczając cukrów do krwiobiegu stopniowo.

Komentarze (0)