Utrzymanie dobrej kondycji układu odpornościowego jest kluczowym elementem, który zapobiega infekcjom i chorobom. Właściwy styl życia, spożywanie wysokowartościowych pokarmów, jak i stosowanie odpowiednich suplementów, skutecznie wspomaga utrzymanie zdrowia.

Wiele czynników, które wpływają na nasz organizm, może zaburzać funkcje obronne. Np. sytuacja stresowa może być tym czynnikiem, który narazi nazi  nas na wyższe ryzyko  infekcji.

W artykule przedstawimy listę  najistotniejszych  suplementów, które wzmacniają  odporność i wspomagają  organizmu w obronie przed działaniem patogenów.

1. Witamina D

witamina D3

Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jej odpowiednia ilość w diecie jest niezbędna dla zdrowia, jak i utrzymania funkcjonowania układu odpornościowego. Witamina D wzmacnia  działanie monocytów i makrofagów - białych krwinek, które są bardzo ważne z punktu widzenia obrony immunologicznej. Niestety wiele osób wciąż wykazuje znaczne niedobory witaminy D, przez co funkcje odpornościowe są osłabione. Niedobory witaminy D będą zaostrzały ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych, grypy i astmy alergicznej. Jak wykazują badania, odpowiednia podaż witaminy D skutecznie wspomaga  leczenie chorób wirusowych.

2. Cynk

Cynk jest minerałem, który w suplementacji sportowej występuje dość powszechnie, np. jako składnik preparatu ZMA wspomagającego sen i optymalizującego testosteronu. Cynk jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego poprzez rozwój komórek odpornościowych i odgrywa ważną rolę w procesie reakcji organizmu na stan zapalny. Niedostateczna ilość cynku w diecie prowadzi do zwiększonego ryzyka infekcji oraz chorób górnych dróg oddechowych, w tym zapalenia płuc. Niedobory cynku są dość powszechne i około 30% osób w starszym wieku ma niedobory cynku w diecie. Liczne badania wykazują, że suplementacja cynkiem skutecznie wspomaga odporność (1,2).

3. Witamina C

witamina C

Witamina C wykazuje strategiczne znaczenie immunologiczne. Wspomaga funkcję komórek odpornościowych, przez co są one bardziej zdolne do walki z infekcjami. Witamina C odgrywa również znaczącą rolę w usuwaniu starych komórek i zastępowaniu ich nowymi (3). Działa również, jako silny przeciwutleniacz, chroniąc komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które powodują ich uszkodzenie. Stres oksydacyjny również może wpływać negatywnie na funkcjonowanie całego układu odpornościowego, więc tutaj jej działanie antyoksydacyjne zyskuje na znaczeniu. W badaniach naukowych wykazano, że stosowanie witaminy C skutecznie skraca czas trwania infekcji (4). W formie dożylnej stosowana jest również w ciężkich infekcjach i zakażeniach jak np. posocznica.

4. Czarny bez

Czarny bez od dawna wykorzystywany jest w medycynie ludowej w leczeniu infekcji, przeziębień, jednak nadal bada się jego wpływ na układ immunologiczny. W badaniach naukowych wykazano, że czarny bez posiada silne działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, m.in. przeciwko wirusowi grypy (5). Co więcej, wykazuje działanie, które skraca czas, jak i poziom nasilenia przeziębienia.  

5. Acerola

acerola

Acerola jest stosowana jako lekarstwo domowe na różne dolegliwości. Korzyści zdrowotne Aceroli wynikają głównie z jej bogactwa w witaminę C. Suplement ten posiada niezwykle silną pozycję ze względu na  całkowicie naturalna formę witaminy C, który może być stosowana w leczeniu przeziębienia i grypy. Acerola zawiera także inne ważne witaminy i minerały oraz jest świetnym  źródłem przeciwutleniaczy. 

6. Selen 

W badaniach naukowych wykazano, że suplementacja selenem sprawdza się w przypadku walki ze szczepami grypy H1N1. Co więcej, wykazuje on silne działanie wspomagające walkę z wolnymi rodnikami, przeciwdziałając stresowi oksydacyjnemu. Stres oksydacyjny jest powiązany z chorobami przewlekłymi, takimi jak choroby serca, choroba Alzheimera i rak, a także odpowiada za przedwczesne starzenie się i ryzyko udaru mózgu.

Inne suplementy o potencjale wspomagającym odporność

Astragalus - zioło stosowane w medycynie chińskiej, które wykazuje potencjał wspomagający układ odpornościowy. Badania sugerują, że astragalus skutecznie podnosi odpowiedź organizmu na działanie patogenów, przez co walka z chorobą jest skuteczniejsza.

Czosnek - należy do grupy suplementów, które nazywane są naturalnymi antybiotykami. Wszystko za sprawą związku aktywnego, jakiem jest allicyna. Jego zastosowanie sprawdza się doskonale, gdy "bierze nas" infekcja. Wykazano, że allicyna zawarta w czosnku ma właściwości stymulujące białe krwinki, dzięki czemu wspomaga walkę ze stanem chorobowym. Każdy z nas pamięta zapewne rady naszych babć, które kazały nam jeść czosnek podczas infekcji. 

Andrographis - zioło obfitujące w andrografolid, substancję o działaniu przeciwwirusowym. Szczególnie korzystnie wpływa na przeciwdziałanie wirusom górnych dróg oddechowych. 

Lukrecja - obfituje w wiele związków aktywnych (w tym glycyrrhizin), które wykazują działanie wspomagające walkę z infekcjami wirusowymi. Według badań, działanie lukrecji wykazuje pozytywny wpływ na osoby dotknięte infekcjami górnych dróg oddechowych. 

odporność organizmu

Sidoides pelargonii - niektóre z badań naukowych wskazują na pozytywne działanie ekstraktu z rośliny na przeciwdziałanie ostrym wirusom górnych dróg oddechowych, w tym na przeziębienia i zapalenia oskrzeli. 

Witaminy z grupy B - przede wszystkim witamina B12 i B6 są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Osoby cierpiące na znaczne obniżenie odporności organizmu zazwyczaj wykazują bardzo niski poziom ww. witamin w diecie. 

Kurkumina - będąca źródłem kurkuminoidów, związków aktywnych, których działanie na organizm człowieka jest bardzo wszechstronne. Kurkumina posiada bardzo silne działanie przeciwzapalne, dzięki czemu skutecznie wspomaga walkę z patogenami w naszym ciele. Przydatna w przeziębieniach, infekcjach czy też stanach zapalnych stawów. 

Echinacea - to roślina, która należy do grupy stokrotek. Wykazano, że jej niektóre gatunki skutecznie wspomagają poprawę funkcjonowania układu immunologicznego i mogą mieć działanie przeciwwirusowe. Wykorzystanie ekstraktu roślinnego działa napotnie, dzięki czemu organizm szybciej sobie radzi z chorobą. 

Propolis - nazywany również kitem pszczelim, to substancja wytwarzana przez pszczoły, która ma za zadanie uszczelniać ul. Wykazano, że posiada również właściwości wspomagające odporność, w tym działanie przeciwwirusowe. 

Grzyby lecznicze - znane są już z czasów starożytnych, gdzie stosowane były w celu leczenia chorób i infekcji. Wiele gatunków grzybów zostało przebadanych pod kątem ich działania leczniczego, jak i wzmacniającego odporność. Źródła donoszą, że ponad 270 gatunków grzybów wykazuje takowe działanie (6). Najczęściej spotykane w suplementacji sportowej są takie grzyby, jak cordyceps, lion’s mane, maitake, shitake, reish i turkey tail. Wszystkie te grzyby wykazują skuteczne wsparcie dla układu immunologicznego. Suplementy na bazie grzybów są ostatnio niezwykle popularne.

Co warto zapamiętać i jak tę wiedzę wykorzystać?

Odporność organizmu człowieka jest kształtowana przez wiele czynników. Styl życia, uprawianie sportów, unikanie używek czy odpowiednie odżywianie, są tymi elementami, które będą warunkowały nasze zdrowie. Aby cieszyć się pełnią zdrowia, powinniśmy około 30 minut dziennie poświęcić na aktywność fizyczną. Dieta powinna uwzględniać wszystkie składniki odżywcze, a posiłki powinny być zbilansowane. Niedobory żywieniowe są tymi czynnikami, które bezpośrednio będą wpływały na pogorszenie odporności, a to z kolei prowadzi do ryzyka złapania infekcji. Równie ważna jest ilość snu. Powinniśmy przesypiać od 6 do 8 godzin, przy czym sen powinien być dobrej jakości, głęboki i spokojny. 

Suplementacja jest tą częścią, która jest w stanie znacząco podnieść nasze możliwości odpornościowe, jak i przeciwdziałać infekcjom, które już rozwijają się w naszym organizmie. Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o tym, aby nie brakowało nam witaminy D3, witaminy C oraz cynku.

Źródła:

1.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19710611/

2.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27255474/

3.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29099763/

4.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707683/

5.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3056848/

6.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2845472/

Komentarze (0)