Budowanie masy mięśniowej nie jest możliwe, gdy nasze dobowe zapotrzebowanie kaloryczne nie jest pokrywane z diety. Oznacza to, że aby mięsień mógł rosnąć potrzebuje dostatecznie dużo energii do “załatania dziur energetycznych”, powstałych w wyniku treningu siłowego, jak i aktywności dobowych. Nadwyżka musi spełniać dodatkowo pewne kryteria pomagające w regeneracji i nadbudowie tkanki mięśniowej. Co więcej, proces budowy masy mięśniowej można dodatkowo wesprzeć odżywkami, jak i suplementami, które mają na celu wspomóc dietę pod kątem energetycznym, jak i uzupełnić ją w specjalistyczne składniki, wskazujące działania stricte anaboliczne. Z jakich produktów warto korzystać, które faktycznie są skuteczne?

Białko czy gainer? Odwieczny problem debiutanta

Jak zostało wspomniane we wstępie, aby organizm był w stanie budować masę mięśniową potrzebuje odpowiednio dużo energii, jak i składników budulcowych. Oznacza to, że nie jesteśmy w stanie zbudować mięśni, gdy brakuje energii (węglowodany i tłuszcz), jak i składników budulcowych (białka).

Co więc wybrać? Przede wszystkim na pytanie to odpowie wasz dzienny bilans dobowy. Jeżeli pokrywacie go w formie konwencjonalnych posiłków, odżywka dostarczająca energii będzie tutaj zbędnym wyborem. Jak białka dostarczasz również na odpowiednim poziomie, nie ma konieczności wyboru ani gainera, ani białka w postaci uzupełnienia. Jednak, jeśli dieta wykazuje braki w poziomie kalorii, wtedy z powodzeniem włączyć można odżywkę, która podbije bilans dobowy kalorii i pozwoli organizmowi budować mięśnie. Podobnie będzie wyglądała kwestia braków białka, jeżeli będzie go mało, można odpowiednio uzupełnić jego poziom odżywką.

Wymienione więc dwa produkty są uzupełnieniem diety, nie dają one efektu same z siebie. Nie można więc bazować głównie na odżywkach i liczyć na to, że zbudujemy muskulaturę. Potrzeba tutaj znacznie więcej działań żywieniowych, które będą łącznie wpływać na poprawę sylwetki.

Jednak przyjęło się, że produktem stricte poprawiającym wzrost masy mięśniowej jest gainer. Wszystko za sprawą tego, że ma on na celu dostarczenie dodatkowych kalorii. Oznacza to, że utrzymując dietę na poziomie kalorycznym neutralnym, włączając gainera do jadłospisu, jesteśmy w stanie uzyskać wzrost masy mięśniowej ze względu na to, że właśnie gainer dostarczy dodatkowej energii, która zostanie wykorzystana w celu rozwoju muskulatury.

Jakie więc suplementy są najskuteczniejsze?

Nie będzie tutaj nic odkrywczego w tym, że nadal na rynku suplementacji króluje kreatyna. Jest to produkt, który bez wątpienia daje najlepsze rezultaty pod kątem budowy masy mięśniowej, siły czy ochrony mięśni podczas redukcji tkanki tłuszczowej. Jest to wybór numer jeden, jeżeli mowa o wsparciu stricte ukierunkowanym na zdobywanie masy mięśniowej. Jej działanie oparte jest na mechanizmach, które wpływają bezpośrednio na tkankę mięśniową, stymulując ją do wzrostu, jak i dbając o otoczkę metaboliczną, która będzie przechylała szalę w kierunku anabolizmu. Co więcej, kreatyna posiada również wpływ na układ dokrewny, wspomagając funkcjonowanie hormonów, ukierunkowanych na wzrost muskulatury. Zadba o to, aby stosunek testosteronu do kortyzolu był korzystniejszy, jak i poziom miostatyny (odpowiedzialnej za ograniczenie funkcji wzrostu mięśni) mniejszy.

Podsumowanie

Wybór suplementacji, jak i wsparcia żywieniowego ukierunkowanego na wzrost masy mięśniowej, głównie będzie opierał się na dwóch produktach. Jako uzupełnienie diety wykorzystać możemy odżywkę typu gainer, np. po zakończonej sesji treningu siłowego, gdzie organizm chętnie wykorzysta szybkie źródło energii. Jeżeli natomiast mowa o suplemencie diety, którego działanie stricte ukierunkowane jest na wsparcie budowy muskulatury, wtedy nie ma nic lepszego niż kreatyna. Jej działanie jest szerokie, a wpływ na stymulację wzrostu tkanki mięśniowej mocno odczuwalny.

Komentarze (0)