Wybór odpowiedniej kreatyny na cykl jest kluczowym elementem jego powodzenia. Pomimo że poszczególne formy działają podobnie, dodatek substancji aktywnej pozwala na wyciągnięcie dodatkowych korzyści, które przełożą się na efekt końcowy suplementacji. Jakie formy kreatyny wybrać? Jakie są trzy najlepsze na rynku? 

Działanie kreatyny, jest obecnie najlepszym legalnym wsparciem dla sportowca, które przyczynia się do znacznej poprawy parametrów treningowych, jak i wpływa na kompozycję sylwetki. Suplementację kreatyną można zastosować podczas budowy masy mięśniowej, siły, wytrzymałości, jak i podczas odchudzania czy też w sportach niezwiązanych stricte z sylwetką, jak sporty walki. Jej działanie jest uniwersalne, a trening, jak i strategia żywieniowa, będzie wyznaczała kierunek działania suplementu.

Główne mechanizmy działania kreatyny to:

  • magazynowanie energii w postaci fosforanu kreatyny
  • zwiększone magazynowanie glikogenu
  • wpływ na ilość sarkoplazmy, co związane jest z pojęciem hipertrofii sarkoplazmatycznej, a więc zwiększeniem objętości komórki
  • działanie poprawiające ratio kortyzol-testosteron
  • przyspieszony transport jonów wodorowych
  • szybsza regeneracja
  • działanie hamujące na aktywność miostatyny.

Jakie formy obecnie są najskuteczniejsze? 

1. Chlorowodorek kreatyny

Jest to niewątpliwie numer jeden, jeżeli chodzi o biodostępność formy kreatyny. Kreatyna HCL nie wymaga większych dawek, a z powodzeniem wystarczy zastosować 2-3g na dobę, aby przeprowadzić efektywny cykl. Obecnie produkty oparte na kreatynie w formie chlorowodorku są przystępne cenowo, a wybór tego typu suplementacji nie wiąże się już ze znacznym obciążeniem portfela. Jest to zdecydowanie najlepsza opcja, gdy odczuwany jest dyskomfort po zastosowaniu kreatyny w klasycznej formie monohydratu. Kreatyna HCL szybko się wchłania, nie obciąża układu pokarmowego, stąd powinna być wyborem trafnym, gdy posiadacie “delikatny” żołądek. Cykl na chlorowodorku charakteryzuje się wysoką skutecznością, spełniając wymagania każdego, kto stosuje preparat.

2. Monohydrat kreatyny

Numer dwa w naszym artykule to klasyczne mono. Nie ma co do tego wątpliwości, że działa zawsze. Podstawowa forma kreatyny charakteryzuje się tym, że nie posiada dodatków w swojej molekule, przez co działanie aktywne  możemy zawdzięczać działaniu kreatyny samej w sobie. Wiele osób, nawet tych z bogatym doświadczeniem suplementacyjnym, wraca do produktów opartych na monohydracie ze względu na to, że są one tanie, jak i działają efektywnie. Ze względu na to, że nie widać różnicy pomiędzy formą za 100zł a tą, która kosztuje 30-40zł za 500g opakowanie, osoby trenujące wracają do klasycznej podstawy. 

3. Chelat magnezowy kreatyny

Trzecia forma to chelat magnezowy kreatyny, czyli połączenie monohydratu wraz z magnezem w formie chelatu. W molekule tej wykorzystuje się synergię działania kreatyny i magnezu, który wpływa m.in. na to, jak funkcjonuje układ nerwowy, jak i tkankę mięśniową. Osoby stosujące tego typu formę wskazywały na nieco odmienne odczucia, jak w przypadku stosowania klasycznego mono, co przekładało się na poprawę efektywności cyklu. Magnez wpływa na szereg mechanizmów naszego metabolizmu, co powinno znacznie poprawiać działanie samego monohydratu. Koszt suplementacji kreatyną tego typu nie należy do najtańszych, jednak pod uwagę można wziąć fakt, że wraz z cyklem na produktach tego typu, nie ma konieczności stosowania dodatkowo magnezu w formie preparatu ZMA czy też innego suplementu, jeśli takowy przyjmowaliście.