Dla sporej części osób kształtujących sylwetkę czy trenujących pod daną dyscyplinę sportową, wykonanie treningu bez odpowiedniej przedtreningówki bywa często trudnym zadaniem. Szczególnie w sytuacji, gdy wracamy po ciężkim dniu pracy lub mieliśmy nieprzespaną noc. W sytuacji takiej często sięgamy po tzw. przedtreningówki, stosowanie których ma na celu pobudzenie nas, zwiększenie chęci do treningu i poprawę jego jakości, często również działanie regeneracyjne. Problem jednak występuje wtedy, gdy suplement tego typu dobieramy niewłaściwie w stosunku do naszych treningów czy celu jego zastosowania. Istotną rolę odgrywa tutaj prawidłowy dobór substancji aktywnych w produkcie. Przeanalizujmy, w jaki sposób wybrać odpowiedni suplement w stosunku do naszych potrzeb treningowych.

  1. Najlepsza przedtreningówka, czyli jaka?
  2. Pompa mięśniowa a sporty walki
  3. Pompa mięśniowa a treningi siłowe
  4. Podsumowanie

Najlepsza przedtreningówka, czyli jaka?

W sytuacji, gdy słyszymy stwierdzenie "najlepsza przedtreningówka", do głowy od razu przychodzi nam to, jakiego pobudzającego kopa dostaniemy w czasie wysiłku w wyniku jej stosowania. Jest to główny czynnik determinujący moc działania przetreningówki. Szczególnie w grupie osób nieposiadających dużego doświadczenia. Czy jest to słuszne założenie? Nie do końca. Często bywa tak, że zbyt duże ilości substancji psychoaktywnych, takich jak kofeina, dają efekt odwrotny do tego, jakiego byśmy oczekiwali. Rozkojarzenie, rozdrażnienie, brak skupienia czy nawet uczucie zwiększonego stresu i niepokoju, bez wątpienia nie pomogą nam w przeprowadzeniu udanego treningu. W takiej sytuacji równie dobrze moglibyśmy wypić podwójne espresso, które również większość osób pobudziłoby dość mocno.

Dokonując wyboru najlepszego produktu warto się zastanowić, czego oczekujemy po jego zastosowaniu i pod tym kątem dobierać taki, którego skład będzie dla nas optymalny. Inne potrzeby będzie miała osoba trenująca pod kątem sylwetkowym, sportów walki czy biegania.

Pompa mięśniowa a sporty walki

Każdy, kto trenował sporty uderzane czy chwytane zdaje sobie sprawę z tego, że mięsień poddany takiemu wysiłkowi łatwo ulega zmęczeniu i popularnemu spompowaniu. Duża ilość wyprowadzonych ciosów czy wyciąganie dźwigni, duszeń, potrafi dość szybko spowodować, że nie będziemy w stanie dokończyć walki na pełnych obrotach i zdecydowanie wpłynie na jej wynik. Efekt pompy mięśniowej w takich sytuacjach bez wątpienia jest niepożądany.

Dobierając odpowiednią przedtreningówkę pod sporty walki warto zwrócić uwagę na to, aby w jej składzie nie było lub były bardzo niewielkie ilości takich substancji, jak:

  • l-arginina,
  • AAKG,
  • agmatyna (substancja zablokowana w stosowaniu),
  • glicerol,
  • norwalina.

Celem ich dodatku do produktów jest rozszerzanie naczyń krwionośnych w wyniku większego napływu krwi, a to w sportach walki przyniesie więcej problemów niż pożytku.

W trakcie takiego treningu istotne będzie to, aby być odpowiednio skupionym, tak aby nasz układ nerwowo-mięśniowy reagował odpowiednio szybko i dynamicznie na określone zachowania, nasze, jak i przeciwnika. W tym celu można zwrócić uwagę na obecność w przedtreningówce:

  • niewielkich ilości kofeiny,
  • tauryny,
  • n-acetyl karnityny,
  • choliny,
  • hupercyny,
  • n-acetyl tyrozyny.

Istotna będzie również poprawa wytrzymałości mięśni w trakcie długich treningów, kiedy to pewne ruchy powtarzane są wielokrotnie, a kondycja odgrywa istotną rolę. Główne substancje odpowiadające za te cechy, to: beta-alanina, kreatyna i cytrulina.

Trzeci, równie istotny czynnik decydujący o tym, jakie związki należy dobrać, to odpowiednia regeneracja mięśni i układu nerwowego. Sprawdzają się tutaj:

  • aminokwasy rozgałęzione BCAA (leucyna, izoleucyna, walina),
  • kreatyna,
  • różeniec górski (Rhodiola rosea),
  • cytryniec chiński (Schizandrol A),
  • ashwagandha.

Ostatnią rzeczą, na jaką warto zwrócić uwagę, jest usprawnienie funkcjonowania naczyń krwionośnych, dzięki któremu nie doprowadzimy tak łatwo do ich rozszerzania. Związki warte uwagi w przedtreningówkach, to:

  • hesperydyna,
  • diosmina,
  • rutyna.

Pompa mięśniowa a treningi siłowe

przedtreningówka jaką wybrać

W sytuacji, gdy naszym celem jest kształtowanie sylwetki, jak najbardziej można skupić się na tym, aby w przedtreningówce obecne były wcześniej wspomniane substancje pompujące mięśnie. Zaletą ich stosowania będzie nie tylko wizualne zwiększenie mięśnia i lepsze samopoczucie pod względem psychicznym, w wyniku napływu krwi. Istotna rola, jaką odgrywają, to wraz ze zwiększonym napływem krwi dostarczenie większej ilości substancji odżywczych do naszych mięśni. To z kolei związane jest z szybszym dostarczeniem aminokwasów, regeneracją czy działaniem antykatabolicznym. Warto więc zwrócić uwagę, aby znalazły się w naszej suplementacji:

  • AAKG,
  • l-arginina,
  • cytrulina,
  • norwalina,
  • glicerol.

Równie istotne, jak w przypadku sportów walki, będą wcześniej wspomniane substancje o działaniu regeneracyjnym czy pobudzającym. W przypadku treningów siłowych można zastosować większe ilości kreatyny i kofeiny. Jednak w dużej mierze zależne jest to od tego, czego oczekujemy.

Podsumowanie

Dokonując doboru suplementu stosowanego przed treningiem, powinniśmy zwrócić uwagę na jego skład. Na to, jak związki w nim obecne wpłyną na nas i na nasze treningi. Znając ich podstawowe działanie, nie powinniśmy mieć problemu z dokonaniem odpowiedniego wyboru.

Komentarze (0)