Kwas gamma aminomasłowy jest to aminokwas, którego działanie polega głównie na ograniczaniu aktywności układu nerwowego, poprzez wpływ na gospodarkę neuroprzekaźników. Oznacza to, że wykorzystanie suplementu w okresach przed snem, przyczyni się do wprowadzenia organizmu w stan wyciszenia, co pomoże szybciej zasnąć, jak i przełoży się na jakość snu. Suplementacja kwasem jednak wykazuje jeszcze inne ciekawe właściwości, które z powodzeniem można wykorzystać w sporcie.

Działanie kwasu gamma aminomasłowego

Dzięki temu, że GABA wycisza nasz organizm, wprowadzając go w stan relaksacji, szybciej wprowadza nas w stan głębokiego snu, co bezpośrednio związane jest z funkcjami regeneracyjnymi. Oznacza to, że działanie suplementu będzie wpływało na to, jak śpimy oraz ile czasu zajmuje nam osiągnięcie fazy REM.

Jest to bardzo ważne, gdyż wszelkie procesy regeneracyjne przebiegają dużo szybciej, gdy organizm odpoczywa. Sen jest istotnym elementem regeneracji, który będzie wpływał na tempo gotowości organizmu do podejmowania kolejnych, intensywnych wysiłków. Bez odpowiedniej długości, jak i jakości snu, efekty treningowe będą ograniczone lub nawet zahamowane.

Suplementacja GABA wpływa również na takie parametry układu nerwowego, jak wzrost koncentracji, szybsza możliwość nauki i zapamiętywania, jak i wspomaga samopoczucie. Co więcej, poprzez działanie tonizujące, wykazuje zdolności do łagodzenia stresu i napięcia nerwowego, co jest szalenie istotne wśród osób pracujących umysłowo.

Czy GABA w ogóle działa?

Obecnie w internecie jest dużo sprzecznych informacji na temat tego, czy użycie GABA jest w ogóle zasadne, i czy GABA ma prawo działać. Wielu ekspertów z dziedziny odżywiania i suplementacji tłumaczy, że suplementacja GABA wśród osób zdrowych nie ma prawa zadziałać. Jednak, gdy spróbujemy suplementu, wyraźnie czuć, że wykazuje on działanie wspomagające relaksacje, obniżające napięcie, jak i wprowadza organizm w stan, który sprzyja szybkiemu zaśnięciu. Charakterystycznym symptomem jest działanie spłycające oddech, które ma za zadanie przyśpieszyć proces relaksacji i zasypiania, jest to typowy efekt, który wskazuje, że jednak suplementacja kwasem gamma aminomasłowym, wywołuje pewne działania biologiczne.

Jak dawkować?

Głównie działanie suplementu wykorzystuje się jako wsparcie w okresie przed snem. Powinien on być spożyty około 20-30 minut przed pójściem do łóżka. Pamiętać należy, aby nie spożywać GABA bezpośrednio po posiłku, gdyż jego działanie może być wtedy nieco opóźnione w czasie, ze względu na to, że żołądek wypełniony jest treścią pokarmową, która wymaga trawienia. Warto zachować więc około 1h przerwy od posiłku. Dawka, która wykazuje w większości przypadku działanie to około 2-3g na porcję. Jednak, jeżeli rozpoczynamy dopiero co suplementacje, powinniśmy wykorzystać mniejsze dawki, rzędu 0,5g na porcję, aby sprawdzić jak organizm reaguje na produkt.

Przez sportowców GABA wykorzystywana jest również w okresie okołotreningowym, jako wsparcie dla układu nerwowego. Suplement ma za zadanie podnieść koncentrację na treningu, wprowadzając go w stan skupienia. W preparatach przedtreningowych, zazwyczaj występuje w ilości do 1g. Co więcej, działanie kwasu gamma aminomasłowego, może przyczynić się do poprawy wytrzymałości.

Podsumowanie

Wykorzystanie GABA może znacznie przełożyć się na poprawę regeneracji, dzięki wsparciu dla procesów zasypiania, jak i samej głębokości snu. Działania te, przekładają się również na poprawę samopoczucia. Czując się wyspani, zregenerowani, chętniej podejmujemy aktywność fizyczną, co z kolei przekłada się na efektywność treningu.

Komentarze (0)