Osoby trenujące na siłowni zazwyczaj wyjątkowo dbają o dietę oraz suplementację. Doskonale zdają sobie sprawę, że aby osiągnąć cele, trzeba postawić na dyscyplinę i być w tym konsekwentnym. Za najbardziej prozdrowotny suplement uznaje się tłuszcz rybny, będący źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.

Okazuje się, że jest  on  bardzo przydatny dla trenujących na siłowni, gdyż może poprawić wyniki siłowe oraz przyspieszyć  regenerację. Stanowi zastrzyk energetyczny, prowadząc tym samym do większego wzrostu mięśni i jednocześnie utraty tkanki tłuszczowej.

Czym jest olej rybny?

Olej rybny to kwas tłuszczowy pochodzący z tkanek tłustych ryb, takich jak np. pstrąg, łosoś i sardynki. To co zwróciło tak dużą uwagę na olej rybny, to fakt że zawiera on kwasy tłuszczowe omega-3, których organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć.

Istnieją trzy  rodzaje ważnych  kwasów tłuszczowych omega-3:

  • kwas alfa-linolenowy (ALA)
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA) 
  • kwas eikozapentaenowy (EPA)

W przypadku osób, które jedzą dużo ryb lub innych pokarmów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3, przyjmowanie suplementu  nie jest konieczne. Zwykle jednak jemy takich produktów zdecydowanie za mało.

Jakie korzyści zdrowotne ze względu na zawartość omega-3 daje olej rybny?

olej rybny w kapsułce omega3

Poprawa regeneracji 

Olej rybny może pomóc przyspieszyć proces regeneracji, umożliwiając bardziej efektywny wzrost mięśni. Znany z właściwości przeciwzapalnych, może być niezwykle korzystny podczas ćwiczeń fizycznych, ale także w pracy umysłowej. Wspomaga regenerację mikrouszkodzeń mięśniowych, które powstają podczas treningu, dzięki czemu zmniejsza bolesność mięśni.

Wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej

Chociaż olej rybny jest suplementem tłuszczowym, może w rzeczywistości zwiększyć tempo metabolizmu, pozwalając spalać więcej kalorii i tłuszczu. Kiedy w naszym organizmie brakuje odpowiednich składników odżywczych, wówczas łatwo doprowadzić do sytuacji, kiedy nasz organizm spala beztłuszczową masę mięśniową zamiast tłuszczu - a jest to dokładnie to, czego każdy kulturysta chciałby uniknąć. Stosując regularnie suplementację olejem rybnym zawierającym omega-3, można naprawdę dobrze wpłynąć na spadek  tkanki tłuszczowej w organizmie. Ważna jest oczywiście regularność treningów, odpowiednia dieta i ilość snu. Jeden suplement cudów nie zdziała, ale jeśli wszystkie inne czynniki są w porządku, wówczas omega-3 mogą nam bardzo ułatwić sprawę.

Wspiera zdrowie serca

Utrzymanie zdrowego serca jest bardzo ważną kwestią dla każdego człowieka, niezależnie od tego, czy jest to sportowiec czy nie. Osoby, które trenują regularnie, dla których utrzymanie formy jest istotną sprawą, powinny dbać o swoje serce, gdyż zapewni im to lepszą wydolność tego narządu. Olej rybny, dzięki zawartości omega-3, może obniżyć ciśnienie krwi, poprawić krążenie i zapewnić wydajne "pompowanie".

Wspiera zdrowie psychiczne

Stres towarzyszy nam praktycznie każdego dnia. Nie zawsze chodzi o stres związany z pracą, zdrowiem, rodziną czy jakąś sytuacją, która nas może wytrącić z równowagi. Regularne ćwiczenia fizyczne i dieta mogą się okazać na dłuższą metę wyczerpujące, a to także jest stres. Regularna dawka oleju poprawi nastrój, dzięki czemu  będziemy w stanie podejść do ćwiczeń z większym entuzjazmem. Często mówi się, że to węglowodany poprawiają nasze samopoczucie, zwiększają poziom serotoniny (neuroprzekaźnik, który odpowiada za nasze samopoczucie). Sugeruje się jedzenie posiłków zawierających produkty pełnoziarniste, ale również ryby, jaja czy awokado, które są źródłem zdrowych tłuszczy. Omega-3 zawarte w oleju rybnym mogą zatem poprawić nasze zdrowie psychiczne.

Czy olej rybny jest skuteczny?

Regularne przyjmowanie oleju rybnego niesie za sobą szereg korzyści zdrowotnych. Zdolność do zwiększania wydajności jest czymś, do czego dąży każdy sportowiec, a olej rybny pozwala na bezstresowy, zdrowy sposób na osiągnięcie tego celu. Jego właściwości przeciwzapalne są idealne dla osób, które chcą szybko zregenerować siły i nie czuć dużego bólu mięśni po treningu. Przy dobieraniu suplementów często stosuje się metodę prób i błędów. Każdy z nas jest inny, ma inne potrzeby i prawda jest taka, że na niektórych coś podziała, a na innych niekoniecznie. W przypadku oleju rybnego i samych tłuszczów omega-3, nie ma  wątpliwości, że poprawia one nasze zdrowie i każdemu przyniosą wiele korzyści.

Niektóre pokarmy bogate w omega-3 to:

  • ryby – łosoś atlantycki, sardela europejska, sardynki, śledź atlantycki, makrela, pstrąg tęczowy, tuńczyk, halibut
  • oleje – olej lniany, rzepakowy, z orzechów włoskich, z kiełków pszenicy, konopny
  • nasiona i orzechy – orzech włoski, siemię lniane, chia, nasiona konopi

Podsumowanie

Olej rybny jest bardzo korzystny dla naszego zdrowia, głównie za sprawą zawartości kwasów tłuszczowych omega-3. Regularnie stosowany, zarówno w formie pożywienia jak i suplementów, może poprawić wyniki sportowe lub nasze codzienne życie. Nasz organizm nie może samodzielnie wytwarzać omega-3, dlatego ważne jest uzupełnianie ich poprzez produkty w diecie lub suplementy. Korzyści są ogromne - od poprawy wyników sportowych, przez wspieranie zdrowia serca, po poprawę nastroju - z których wszystkie odgrywają rolę w wydajnym i skutecznym treningu, za pomocą którego chcemy budować mięśnie i tracić tłuszcz. Dla kulturystów, którzy poddają się ciężkim treningom, suplementacja jest szczególnie ważna, ponieważ mają oni dużo większe zużycie i zapotrzebowanie na składniki odżywcze, niż osoba która trenuje rekreacyjne lub wcale.

Komentarze (11)
Anonim

ryby to syf

1
Bull

Jedzone z umiarem są ok.

1
Muad"Dib

Rozwiniesz to? Ale bez linków proszę.

0
GymAddiction

Bez przesady z tym zanieczyszczonym oceanem teren większy od lądu i na pewno mniejsza szansa że się zatrujesz niż mięsem z Tesco .

0
Anonim

Jakich ryb nie jeść w ciąży
Będąc w ciąży, powinnaś unikać jedzenia dużych, drapieżnych ryb, które żywiąc się małymi rybami i drobnymi skorupiakami, kumulują zanieczyszczenia. Należą do nich tuńczyk, rekin, marlin, miecznik i makrela królewska.

1
Bull

Nie przesadzajmy, ze 100g raz na tydzień powoduje ryzyko. Dieta musi być różnorodna i to tez redukuje cześć zagrożeń.

1
OTTO

Ja też wolę dostarczać Omegę 3 z orzechów włoskich i oleju lnianego.
Jest taniej i zdrowiej, ryby odchodzą do lamusa bo NIE SĄ ZDROWE.
Sam kolega Bull napisał że 100 g. na tydzień nie zaszkodzi, a co to za dostarczanie zdrowych składników raz z w tygodniu i to w 100g ???!!!!
To jakby jeść warzywa raz na 2 tygodnie :)
Na yt krążył filmik, który był notorycznie usuwany: "cała prawda o rybach"
Tam pokazano że dzisiejsze ryby w sprzedaży to w 90% hodowlane o one nie mają Omega 3, bo aby ryba wytworzyła ten olej potrzebne są algi morskie, których hodowcy w zbiornikach nie posiadają, żywią ryby paszami, ch** wie jakiego pochodzenia.
A te ryby pochodzenia dzikiego to tablica Mendelejewa i tyle w temacie ryb....
Co do supli z ryb, to skoro ryby są zatrute to suple z nich są dla mnie również skreślone.
I nie wyskakujcie proszę teraz że raz w roku na wigilii albo na wakacjach nie zaszkodzi.
Bo mowa jest o stałym dostarczaniu składników odżywczych a nie walorach smakowych, bo raz za kiedy to i wódka nie zaszkodzi......

0
basmann

Panikujesz grubo, filmy na YT wielkie spiski, idąc tym tokiem to wszystko w tych czasach jest skażone,
jaką masz pewność że orzechy nie są skażone, tam nie ma oprysków, gleba jest idealna?

1
OTTO

Orzechy mam z własnego ogródka.
A za napinkę uważam wmawianie ludziom że coś jest zdrowe jak za chwilę sami przyznajecie że jest skażone, ale to wszystko takie jest :/
To po ca przepłacać za to skażone i namawiać na ryby !!!!!!???
W biedronce piers z kury jest po 10 zl za kg, a z indyka po 13 (ok nie wiemy jakiej jakości ) a ktoś bedzie zachęcał do skażonego po 40 zl, to co wybiercie ???
Bo ja olej lniany i orzechy :)

1
rower1

Tak podchodząc do tematu nie powinniśmy jeść też mięsa,bo 99% pochodzi z hodowli i są karmione ch..,wie jakimi paszami.Pozdrawiam.

0
OTTO

A nikt nie namawia do jedzenia tego niewiadomego mięsa i nie wmawia że jest zdrowe

1