Białko z grochu  jest ostatnio niezwykle popularnym dodatkiem dietetycznym w gronie osób trenujących, które bazują na produktach pochodzenia roślinnego. Naukowcy postanowili zbadać zagadnienie dotyczące efektu stosowania odżywki białkowej z grochu, w porównaniu do białka serwatkowego u sportowców uprawiających CrossFit.

Na uwagę zasługuje fakt, że badanie nie było sponsorowane, co czyni je bardziej wiarygodnym. 

Badanie

Naukowcy podzielili 29 Crossfiterów na 2 grupy. Obie grupy wykonywały ten sam plan treningowy, który stosowano 4 razy w tygodniu. Plan zakładał wykonanie m.in. pompek, podciągnięć, burpees, wiele odmian ćwiczeń typu clean oraz snatch, martwego ciągu, przysiadów, biegania czy wiosłowania. 

Osoby poddane badaniu przyjmowały przed i po treningu szejka białkowego. Jedna z grup otrzymywała izolat białka serwatkowego, druga z grup otrzymywała izolat białka grochu. W dni w które badani nie trenowali, przyjmowali szejki do posiłków w ciągu dnia.

białko grochu

Wyniki

Badani w obu grupach zyskali na sile w podobnym zakresie, nie było pomiędzy badanymi istotnych różnic. Osoby przyjmujące białko z grochu straciły nieco więcej tłuszczu, ale różnica nie była istotna statystycznie. Prześwietlenie ud nie wykazało znaczących różnic w ilości zbudowanej masy mięśniowej. Naukowcy zwracają uwagę na to, że ilość leucyny w białkach grochu i białkach serwatkowych jest na podobnym poziomie.

Wniosek

Podsumowując dane, naukowcy nie zaobserwowali znaczących różnic podczas 8-tygodniowego eksperymentu pomiędzy badanymi grupami. Twierdzi się, że białko z grochu jest tak samo skuteczne, jak białko pochodzenia mlecznego. Sportowcy wybierający  proteiny z grochu będą czerpać podobne korzyści z treningu, jak osoby stosujące białka serwatkowe. 

Przeczytaj także: Czy warto jeść więcej białka? Białko, trawienie i praca jelit

Źródło:

Sports (Bazylea). 4 stycznia 2019; 7 (1).

Komentarze (0)