Wzdęcia są  jednym z elementów procesu, w jaki Twoje ciało pozbywa się nadmiaru gazów jelitowych. Drugi sposób to odbijanie. Gazy jelitowe pochodzą: po pierwsze z powietrza połykanego podczas spożywania posiłków lub mówienia, a po drugie, z fermentacji resztek pokarmowych zachodzącej w jelitach pod wpływem bakterii.

Ilość i rodzaj gazów pochodzących z fermentacji resztek pokarmowych zależy od rodzaju spożywanych pokarmów oraz składu mikrobioty jelitowej, jak również od sprawności pasażu jelitowego. Im tych gazów jest więcej, tym większe prawdopodobieństwo powstawania wzdęć i „wiatrów”.

Podczas gdy przeciętna, zdrowa osoba robi to od 5 do 15 razy dziennie, niektóre osoby mogą produkować nadmierne ilości gazów, co sprawia, że zdarza się to częściej. Może to być związane ze spożywanymi posiłkami, a także z ich mikroflorą jelitową. Niektóre produkty spożywcze mogą nasilać powstawanie wzdęć i gazów. Czasami część osób przyjmujących odżywki białkowe doświadcza tego problemu.

wzdęcia i gazy odżywka białkowa

Czy białko i odżywka białkowa mogą nasilać powstawanie gazów?

Odżywki białkowe są nieocenionym wsparciem zarówno dla sportowców, jak i osób będących na diecie. Białko jest bowiem niezbędnym składnikiem odżywczym potrzebnym do budowy masy mięśniowej. Co więcej, charakteryzuje się wysoką sytością, co jest niezwykle ważne w trakcie odchudzania.

Nie ma dowodów na to, że dieta wysokobiałkowa powoduje zwiększone wzdęcia i gazy. Teoretycznie może wpływać na zapach „wiatrów”. Mimo tego istnieją pewne dowody, że niektóre odżywki białkowe zwiększają wzdęcia, jednak efekt ten prawdopodobnie jest spowodowany przez składniki niebiałkowe, takie jak laktoza.

Chociaż samo białko nie zwiększa wzdęć, to niektóre odżywki białkowe mogą zawierać inne substancje, które powodują wzdęcia.

Odżywki oparte na białku serwatki lub kazeinie mogą zawierać pewne  ilości laktozy. Wysokie spożycie laktozy może powodować wzdęcia, nawet u osób, które normalnie nie odczuwają problemów po spożyciu produktów mlecznych. Niektóre odżywki białkowe zawierają również dodatki, które mogą przyczyniać się do wzdęć. Należą do nich niektóre  substancje słodzące, takie jak sorbitol. Problematyczne mogą być również roślinne źródła białka, takie jak fasola, groch, ziarna i rośliny strączkowe. Oparte na ich bazie odżywki mogą niekiedy nasilać powstawanie wzdęć i gazów. ( w przypadku osób wrażliwych, istotny jest poziom oczyszczenia )

Jak pozbyć się wzdęć i gazów po spożyciu odżywki białkowej?

Zmień odżywkę białkową

Białko serwatkowe jest kluczowym składnikiem wielu rodzajów koktajli proteinowych, batonów i przekąsek. Problem polega na tym, że nie wszystkie białka serwatki są sobie równe. Niektóre są wykonane z koncentratów (WPC) o wysokiej zawartości laktozy.

Także izolat białka serwatkowego (WPI) ma mniej laktozy, niż WPC, dzięki temu będzie on łatwiejszy do strawienia i nie będzie powodował problemów ze strony układu pokarmowego.

Innym rozwiązaniem jest wybór odżywki białkowej oznaczonej, jako „bezlaktozowa”. ( Lactose free

Dodaj zioła do swojej diety

imbir na wzdęcia

Niektóre zioła mogą potencjalnie pomóc osobom wrażliwym w problemach żołądkowo-jelitowych, łagodząc w ten sposób objawy, takie jak nadmiar gazu i wzdęcia. Rozważ picie herbaty imbirowej lub miętowej, aby ukoić jelito, zwłaszcza po posiłku.

Przyjrzyj się innym produktom w swojej diecie

Zanim zrezygnujesz z odżywki białkowej przejrzyj swoją dietę i zobacz, czy nie ma w niej produktów, które mogą nasilać powstawanie wzdęć i gazów.

Takimi produktami są:

  • warzywa krzyżowe (kapusta, brokuły, kalafior i brukselka)
  • twaróg, mleko i inne produkty zawierające laktozę
  • fasola i groszek
  • soczewica
  • czosnek
  • cebula
  • pieczarki.

Jedz i pij powoli

Szybkie jedzenie i picie sprawa, że połykasz dużo powietrza, które gromadzi się w przewodzie pokarmowym. Co więcej, gdy jesz zbyt szybko, nie rozdrabniasz jedzenia wystarczająco dokładnie, co sprawia, że zalega ono dłużej w jelitach i fermentuje.

Często żujesz gumę? Ogranicz ten nawyk!

W trakcie żucia gumy również połykasz dużo powietrza.

Jeśli nadal odczuwasz wzdęcia pomimo zmian w diecie, możesz udać się do lekarza. Warto wykluczyć inne czynniki wpływające na funkcjonowanie układu pokarmowego, takie jak nietolerancja laktozy, celiakia i choroba zapalna jelit, SIBO.

Co warto zapamiętać i jak tę wiedzę wykorzystać?

Jedzenie w pośpiechu sprzyja połykaniu powietrza i niedokładnemu rozdrabnianiu żywności. Może się to przekładać na powstawanie wzdęć i gazów. Bąki  są bardziej niewygodne niż niebezpieczne.

Jeśli odczuwasz dyskomfort po spożyciu odżywki białkowej, rozważ zmianę białka serwatkowego (WPC) na izolat (WPI) lub na białko pozbawione laktozy. Wybierz białko, przyjazne dla Twoich jelit.

Przyjrzyj się innym produktom w Twojej diecie, które mogą przyczyniać się do powstawania wzdęć i gazów. Ogranicz żucie gumy.

Komentarze (2)
Bull

5-15 x dziennie - dobry wynik :)

0
anubis84

Słabej jakość odzywka, w której się tworzy piana, czy szybkie jej picie może odpowiadać za wzdęcia.

0