Moda na posiadanie brody nie przemija, a w obecnej sytuacji nawet się nasila. Jednak nie wszyscy mężczyźni mogą równie łatwo wyhodować brodę. Na szczęście istnieje kilka metod, które mogą w tym pomóc. Jedną z nich jest przyjmowanie suplementów zawierających biotynę, która znana jest przede wszystkim z korzystnego wpływu na skórę, włosy i paznokcie.

Co to jest biotyna?

Biotyna, znana również jako witamina B7, odgrywa kluczową rolę w metabolizowaniu białka, węglowodanów i tłuszczów. Chociaż bakterie jelitowe mogą wytwarzać niewielkie ilości biotyny, Twoje ciało nie jest w stanie samodzielnie syntezować tej witaminy w odpowiednich ilościach. Dlatego ważne jest, aby dostarczać ją każdego dnia wraz z dietą.

biotyna w pokarmie

Biotyna odgrywa istotną rolę w produkcji keratyny, głównego białka występującego we włosach, skórze i paznokciach.

Biotyna znajduje się głównie w orzechach, nasionach, bananach, czerwonym mięsie i gotowanych jajach.

Czy biotyna może wpływać na wzrost brody?

Kilka badań sugeruje, że suplementy zawierające biotynę mogą poprawić grubość włosów u osób z dolegliwościami wpływającymi na jakość włosów, np. łysienie, a także u osób z niedoborami tej witaminy. Dlatego suplementy z biotyną będą skuteczne u osób z niedoborem tej witaminy.

Niedobór biotyny nie jest częstym problemem, może jednak się pojawić. Przeważnie wynika ze złego wchłaniania jelitowego u osób przewlekle stosujących antybiotyki lub spożywających regularnie alkohol, a także u osób z dysbiozą jelitową.

biotyna porost brody

Jak rozpoznać, że możemy cierpieć z powodu niedoboru biotyny?

Niektóre wczesne oznaki niedoboru biotyny to  zmiany stanu włosów, skóry i paznokci. Bardziej zaawansowany niedobór może wpływać na ośrodkowy układ nerwowy, potencjalnie powodując drgawki i zaburzenia widzenia.

W jakich produktach znajduje się biotyna?

Oprócz produktów spożywczych i doustnych suplementów biotyny istnieją również inne produkty zawierające biotynę, takie jak kremy do twarzy, olejki do brody etc. Chociaż biotyna może być wchłaniana przez skórę, nie ma jednak silnych dowodów na to, by jej miejscowe stosowanie sprzyjało wzrostowi brody.

Spożywcze źródła biotyny

Odpowiednio dobrane źródła żywności mogą pomóc Ci sprostać codziennemu zapotrzebowaniu na biotynę. Zadbaj o to, by w Twojej diecie obecne były produkty, takie jak:

  • jajka
  • orzechy
  • grzyby
  • słodkie ziemniaki
  • szpinak
  • kalafior
  • banany
  • wołowina, kurczak, wieprzowina
  • ser i mleko krowie
  • łosoś.

Dodatkowo warto wspomagać się odpowiednią suplementacją.

Potencjalne skutki uboczne

Suplementacja biotyny uznawana jest za bezpieczną dla zdrowia. Może jednak wpływać na wyniki badań krwi, m.in. hormonów tarczycy, co może prowadzić do fałszywie zawyżonych poziomów T4 i TSH. Ponadto biotyna może zakłócać działanie niektórych leków, w szczególności chodzi o leki przeciwdrgawkowe i przeciwpsychotyczne. Jeśli przyjmujesz takie leki, masz niedoczynność tarczycy lub choroby serca, skonsultuj suplementację biotyną ze swoim lekarzem.

Co warto zapamiętać i jak tę wiedzę wykorzystać?

Biotyna jest jedną z niezbędnych witamin z grupy B, która m.in. wspiera produkcję keratyny - głównego białka występującego we włosach, skórze i paznokciach.

Jeśli w Twojej diecie znajduje się zbyt mało biotyny, włączenie jej do suplementacji może wpłynąć na poprawę kondycji skóry, paznokci, włosów, a także brody.

Komentarze (2)
lodzianin1

Broda moda przyszła od muslimow
Ani to fajne ani higieniczne

3
Bull

mam podobne wrażenie, nie upodabniam się kulturowo

1