Składniki mineralne to liczna grupa związków chemicznych o wielu funkcjach, a jednym z najważniejszych pierwiastków dla ludzi jest cynk. Należy obok żelaza, chromu, miedzi czy sodu i potasu do podgrupy metali alkalicznych i podobnie jak one odgrywa specyficzną rolę w organizmie.

W niektórych regionach świata i wśród niektórych grup społecznych istnieje ryzyko występowania niedoborów, w związku z tym na rynku spożywczym pojawiają się nowe i korzystne ekonomicznie rozwiązania zapobiegawcze – m.in. suplementy diety.

Zdrowotne właściwości cynku

Cynk jest niezbędnym elementem najważniejszych systemów metabolicznych i regulacyjnych organizmu. Wiele reakcji biochemicznych nie mogłoby się odbyć bez niego. Potrzebny jest do prawidłowej pracy układu odpornościowego oraz rozwoju układu nerwowego, co przekłada się na jego „ingerencję” w funkcje poznawcze i behawioralne, reprodukcyjne, a także związane ze zmysłami (głównie wzrokiem i smakiem). Niedobory cynku, w zależności od tego, jak głębokie są, grożą wzmożeniem częstotliwości biegunek i „łapania” infekcji, pogorszeniem jakości skóry i utrudnieniem gojenia ran, łysieniem, utratą masy ciała, czy nawet hipogonadyzmem (zaburzeniem płodności na tle hormonalnym).

cynk

Ryzyko niedoboru

Chociaż ryzyko niedoborów cynku w populacjach jest duże na całym świecie, to głównie narażone są regiony o wysokim odsetku występowania niedożywienia wśród ludności. W pewnym stopniu zagrożone są tym również osoby świadomie rezygnujące ze spożywania mięs i produktów spożywczych odzwierzęcych. Czerwone mięsa bowiem stanowią najbardziej bogate i najłatwiej dostępne źródło cynku o wysokiej przyswajalności. Dużą zawartością tego pierwiastka cechują się również ostrygi, jednak nie wszędzie są one dostępne, a także produkty zbożowe wzbogacane. Kiedy dochodzi już jednak do niedoborów, zwłaszcza głębokich, jednym z najlepszych rozwiązań wydaje się suplementacja.

Polecamy również: Cynk i jego znaczenie, po co brać cynk? Wszystko na temat cynku!

Wybór suplementu z cynkiem

Branża związana z suplementami diety oferuje rozwiązania pozwalające na wybór optymalnego dla siebie cynku. Obecnie najpopularniejszą (ze względu na wysoką przyswajalność) formą chemiczną tego pierwiastka jest cytrynian. Forma ta dostępna jest pod postacią m.in. tabletek, kapsułek, a także tabletek do ssania. Dzięki temu łatwo wybrać produkt, który będzie dostosowany do wygody użytkownika. Osoby, które mają problem z przełykaniem tabletek (często są to osoby starsze), lub które łykają ich dużo, sięgnąć mogą po tabletki do ssania.

cynk do ssania

TABLETKI DO SSANIA W PYSZNYM TROPIKALNYM SMAKU

Regulacja poziomu cynku w organizmie

Suplementy diety najczęściej zapewniają dawkę odpowiadającą ponad 100% referencyjnej wartości spożycia dla osoby dorosłej, dzięki czemu znacznie ułatwić mogą przywrócenie niektórych funkcji organizmu utraconych przez niedobór. Warto dbać o poziom cynku w organizmie, gdyż zależy od niego nie tylko stan zdrowia, ale również jakość życia.  W czasach rosnącej popularności wegetarianizmu i weganizmu szczególną uwagę na ten pierwiastek powinny zwrócić osoby unikające czerwonych mięs.

Literatura:Maret W, Sandstead HH. Zinc requirements and the risks and benefits of zinc supplementation. J Trace Elem Med Biol. 2006;20(1):3-18. doi: 10.1016/j.jtemb.2006.01.006. Epub 2006 Feb 21. PMID: 16632171.

Komentarze (0)