Jeśli Twoim celem jest utrata masy ciała, nic nie działa lepiej, niż dieta dostarczająca dużych ilości białka. Przynajmniej tak zawsze myśleliśmy. Inni  przekonują, iż najskuteczniejsza jest dieta wysokotłuszczowa, o umiarkowanej ilości białka, jednak szereg dowodów wskazuje na to, że można stosować klasyczną dietę z wysoką zawartością protein i efektywnie chudnąć.

Z kolei badanie opublikowane przez holenderskich dietetyków w „Journal of Nutrition” sugeruje, że do białka należy dodać suplementy z kapsaicyną.

Porównano kilka wariantów:

  • dietę dostarczającą 100% energii i 10% protein; grupa kontrolna,
  • dietę dostarczającą 80% energii i 10% protein; grupa kontrolna,
  • dietę dostarczającą 100% energii, 10% protein i kapsaicynę,
  • dietę dostarczającą 80% energii, 10% protein i kapsaicynę,
  • dietę dostarczającą 100% energii i 25% protein,
  • dietę dostarczającą 80% energii i 25% protein,
  • dietę dostarczającą 100% energii, 25% protein i kapsaicynę,
  • dietę dostarczającą 80% energii, 25% protein i kapsaicynę.

https://www.ergo-log.com/plaatjes/capsaicinproteinweightlossdiet.gif

Grafika: wydatek energetyczny w poszczególnych warunkach, ciemna zieleń = ograniczona podaż energii (80% tego, co potrzebowali badani).

Co się okazało?

Zmniejszone spożycie kalorii doprowadziło do 5-procentowego zmniejszenia wydatku energetycznego badanych. Jednak mimo ograniczenia dowozu energii, zmniejszenie wydatku energetycznego nie nastąpiło, gdy badani przyjęli kapsaicynę lub zwiększyli spożycie białka. Połączenie diety bogatej w białko i kapsaicynę przyniosło jeszcze lepsze wyniki.

Wnioski?

Białko (np. serwatkowe) może mieć wpływ na zwiększenie wydatku energetycznego w warunkach deficytu kalorycznego, kapsaicyna jeszcze „podkręca” te wyniki. Na dodatek kapsaicyna miała wpływ na zwiększone odczuwanie sytości, co pozwala przetrwać okres deficytu kalorycznego (diety redukcyjnej).

Referencje:

Smeets AJ1, Janssens PL, Westerterp-Plantenga MS. „Addition of capsaicin and exchange of carbohydrate with protein counteract energy intake restriction effects on fullness and energy expenditure.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23406619

Komentarze (0)