Wraz z wiekiem nasze ciało traci masę mięśniową. Jest to naturalna konsekwencja zmian metabolicznych, które wpływają na skład ciała. Jeżeli nie trenujesz i nie robisz nic w kierunku budowania mięśni czy też ich utrzymania, to już po 35. roku życia Twoje ciało będzie stopniowo traciło mięśnie.

Według chińskich naukowców można ograniczyć utratę mięśni stosując suplementy na bazie betainy. Swoje spostrzeżenia opisali oni w British Journal of Nutrition.

Badanie

Naukowcy z Sun Yat-sen University przeanalizowali dane od 1242 uczestników badań prowadzonych w Guangzhou Nutrition and Health Study. Zakres wiekowy badanych osób mieścił się w granicach od 41. do 60. roku życia.

Naukowcy przeprowadzili analizę dwuetapowo: etap I od 2011 do 2013 roku, etap II od 2014 do 2017 roku. Chińscy naukowcy przeglądali badania pod kątem informacji dietetycznych, które by wskazywały  ilość spożytej przez badanych betainy. Źródłami betainy są ryby, buraki, komosa ryżowa, zboża oraz mięso.

betanina

Na podstawie ilości betainy spożywanej w diecie, naukowcy podzielili uczestników na trzy grupy:

  • grupa I spożywała od 50 do 195 mg betainy dziennie 
  • grupa II od 195 do 285 mg
  • grupa III od 270 do 760 mg na dzień

Wyniki

W wyniku analizy stwierdzono, że grupa I i II podczas okresu badawczego (pomiędzy pomiarami)  utraciła niewielką ilość masy mięśniowej. Natomiast grupa III nawet zyskała odrobinę mięśni. 

Wnioski

Naukowcy doszli do wniosków, że spożycie betainy jest  powiązane z utrzymaniem mięśni wraz z wiekiem. Sugerują, że suplementacja betainą może  chronić tkankę mięśniową przed utratą, która  nasila się wraz z wiekiem. Co więcej, jej działanie może być pomocne w w celu utrzymania/poprawy jakości życia osób starszych. Potrzebne są jednak dalsze badania, które będą dłuższe i uwzględniać będą wyłącznie suplementację betainą.

Źródło: Br J Nutr. 3 lipca 2020; 1-21. doi: 10.1017 / S0007114520002433. Online przed drukiem.

Komentarze (0)