Acerola (M. emarginata) bywa nazywana wiśnią z Barbadosu (ang. barbados cherry). Najbardziej znanym składnikiem tej rośliny jest witamina C. Acerola jest jednym z najbogatszych naturalnych źródeł kwasu askorbinowego i zawiera mnóstwo fitoskładników, takich jak karotenoidy, fenole, antocyjany i flawonoidy.

W ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania tym owocem wśród środowiska naukowego i firm farmaceutycznych.

Broń w zwalczania stanu zapalnego

Owoc zawiera wysoką ilość kwasu askorbinowego, czyli od 1500 do 4500 mg na 100 g, czyli około 50–100 razy więcej niż pomarańcza czy cytryna.

Jakie to ma znaczenie?

Witamina C może obniżać poziom kortyzolu: stwierdzono, że podawanie biegaczom 1,5 g witaminy C przez 7 dni przed biegiem, w dniu wyścigu oraz 2 dni po zakończeniu biegu - przyniosło wyraźny spadek ilości kortyzolu. Najbardziej wyraźny efekt przeciwzapalny zanotowano zaraz po zakończeniu biegu na 90 km. Co ciekawe grupa, której podawano 0,5 g witaminy C zanotowała o wiele mniejsze efekty – w kontekście ilości kortyzolu i adrenaliny po biegu. Czyli 100 g aceroli powinno być w pełni wystarczające w celu zwalczania stanu zapalanego po długotrwałym wysiłku, niekoniecznie po bieganiu.

acerola owoce

Acerola i antocyjany

Antocyjany stanowią największą grupę rozpuszczalnych w wodzie barwników roślinnych z grupy flawonoidów. Należą do nich np. pelargonidyna, cyjanidyna,  peonidyna,  delfinidyna,  petunidyna,  malwidyna. Bogatym źródłem antocyjanów jest wiele owoców i warzyw, do których należą owoce jagodowe (borówka, aronia czarnoowocowa, czarne porzeczki, jeżyny, żurawina, maliny) i winogrona oraz niektóre warzywa, takie jak marchew purpurowa, kukurydza purpurowa, czerwona kapusta, czerwone ziemniaki, czerwona rzodkiew i inne.

Acerola była sprawdzana przy użyciu wysokosprawnej chromatografii cieczowej z tandemową spektrometrią mas, dzięki czemu ustalono jakie związki znajdują się jej składzie.

Zidentyfikowano: związki cyjanidyny i pelargonidyny.

Zawartość antocyjanów w aceroli jest zależna od jej odmiany. Zawartość związków cyjanidyny wynosiła od 169 do 359 mg w 100 g, z kolei związków pelargonidyny od 80 do 181 mg w 100 g w zależności od odmiany.

Antyoksydacyjne aceroli przypisywano nie tylko wysokiej zawartości witaminy C, ale także związków fenolowych. Hanamura i in. donieśli, że antocyjany potrafią zmiatać rodniki ponadtlenkowe (jedne z najbardziej reaktywnych form tlenu). Zaobserwowano również działanie hepatoprotekcyjne (ochronne dla wątroby) w przypadku stosowania sproszkowanych ekstraktów z aceroli uzyskanych z przecierów owocowych, co przypisuje się połączeniu wysokiej zawartości witaminy C, kwasów fenolowych, antocyjanów i flawonoidów.

Acerola dostarcza również prowitaminy A i zawiera karotenoidy: beta-karoten, luteinę, beta-kryptoksantynę i alfa-karoten.

acerola

Podsumowanie

Acerola ma wiele ciekawych właściwości. Nie należy jej stosować w dużych dawkach po rutynowym treningu, bo nadmiar witaminy C może mieć wpływ na adaptacje do treningu wytrzymałościowego i siłowego. Inaczej wygląda stosowanie aceroli po wyczerpujących zawodach kolarskich, biegowych czy triatlonie. Rozsądne dawkowanie aceroli wpływa na tłumienie stężenia kortyzolu, ma wpływ na układ odpornościowy i chroni przed stresem oksydacyjnym (główną przyczyną starzenia się organizmu).

Referencje, badania, literatura:

Anand Prakash and Revathy Baskaran Acerola, an untapped functional superfruit: a review on latest frontiers https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6098779/

Edy Sousa  i in. Anthocyanins Present in Selected Tropical Fruits:Acerola, Jambolão, Jussara, and Guajiru https://www.academia.edu/download/49382190/Anthocyanins_Present_in_Selected_Tropica20161005-22839-xhwhb5.pdf

Komentarze (0)