Mianem jesiennej depresji zazwyczaj określamy obniżony poziom nastroju, gdzie pogoda za oknem nie rozpieszcza, a brak promieni słonecznych sprawia, że czujemy się przygnębieni. Oprócz samego działania stricte ukierunkowanego na funkcjonowanie psychiki zaczynamy odczuwać również powiązanie somatyczne, jak brak energii, wydłużony czas regeneracji, obniżona chęć na wysiłek fizyczny, co powiązane jest często z opuszczaniem treningów.

Najbardziej zagrożoną grupą osób są pracownicy biurowi, osoby pracujące umysłowo, które dodatkowo muszą skupić swoje procesy myślowe na pracy zarobkowej, co jest kolejnym źródłem stresu i nakręcania spirali. Pamiętać należy, że oprócz wymienionych niżej preparatów, warto zadbać o odpowiedni czas na wypoczynek, który będzie posiadał kluczowe znaczenie w regeneracji i przeciwdziałaniu zmęczeniu.

Z jakich preparatów warto korzystać?

Ashwagandha - obecnie jest hitem w suplementacji sportowej, a jej użycie poprawia nie tylko funkcjonowanie układu nerwowego, ale i istnieją pewne przesłanki, które świadczą o jej wpływie na kompozycję sylwetki. Według naukowców, wystarczy 600 mg wyciągu standaryzowanego do 5% zawartości witanolidów, aby podnieść możliwości budowy masy mięśniowej czy też siły. Ashwagandha to suplement doskonale wpływający na układ nerwowy tonizująco, wspomaga samopoczucie i nastrój. Dawka około 500-600 mg na dobę.

Różeniec górski - kolejny znany sportowcom produkt, którego działanie przekłada się na poprawę funkcjonowania układu nerwowego, poprzez choćby większą wrażliwość na stymulanty, jak i działanie aktywizujące układ nerwowy. Różeniec sprawdza się jako forma wsparcia w przypadku złego samopoczucia i nastroju, działa witalizująco, podnosząc chęci do podejmowania aktywności. Wykorzystywany jest w suplementacji osób ze stanami depresyjnymi. Przy zakupie suplementu należy zwrócić uwagę na ilość rozawin, aby było ich około 3% i salidrozydu minimum 1%. Dawka około 200-400 mg na dobę.

Bacopa monnieri - głównie wykorzystywana jest w trakcie wzmożonej pracy umysłowej, doskonale wspomaga procesy koncentracji i zapamiętywania. Co ważne, produkt doskonale nadaje się jako wsparcie w walce z nadmiernym stresem, który przeszkadza skoncentrować nam swoją uwagę na powierzonych zadaniach. Bacopa nadaje się idealnie dla osób, które wraz ze spadkiem nastroju miewają stany lękowe, które przeszkadzają w pracy. Dawka około 300 mg.

Gotu Kola - podobnie jak bacopa, gotu kola wykazuje znaczne wsparcie dla funkcji poznawczych, działa aktywizująco na działanie układu nerwowego, pozwalając m.in. na skrócenie czasu reakcji. Co ważniejsze, wykazuje działanie neurotonizujące, czyli uspokajające, regulujące i wyciszające. Pomaga w przeciwdziałaniu psychicznemu zmęczeniu i znużeniu. W medycynie wykorzystywana jest do leczenia chorób psychicznych, wspomagania leczenia schizofrenii, jak i stanów lękowych. Wybierając suplement należy zwrócić uwagę na to, aby ilość substancji aktywnej-triterpertynów, sięgała 10%. Dawka od 200 do 600 mg na dobę.

L-Teanina - należy do grupy aminokwasów, które występują m.in. w herbacie. L-teanina wykazuje znaczne działanie rozluźniające, przydaje się w stanach silnego napięcia nerwowego. Jest idealnym dodatkiem do suplementacji mającej na celu zniesienie napięcia nerwowego, poprawiając koncentrację i samopoczucie. Suplementacja aminokwasem daje poczucie spełnienia i satysfakcji. Dawka 100-200 mg dziennie.

Reishi - wykazuje znaczne działanie biologiczne na organizm człowieka. Oprócz działania tonizującego, uspokajającego, jak mawiają w medycynie chińskiej - wspomagającego krew i Qi, wspomaga również działanie układu odpornościowego i trawiennego. Wspomaga funkcje serca, nerek, wątroby i układu oddechowego. Dawka 1500-2000 mg dziennie.

Maca - działa głównie jako wsparcie libido, podnosząc poziom witalności i chęci do aktywności fizycznej. Maca wykazuje działanie wspomagające układ odpornościowy, wspomaga walkę ze stresem, przeciwdziała zmęczeniu fizycznemu. Dzięki działaniu wpływającym na libido znacznie podnosi satysfakcję z życia seksualnego, co przekłada się na funkcjonowanie psychiki. Dawka 500-1000 mg na dobę.

Cytryniec chiński - w suplementacji sportowej zauważono go dzięki działaniom wpływającym na podniesienie kondycji fizycznej. Jego wykorzystanie wspiera budowanie wydolności. W walce z jesienną depresją wspomoże nas dzięki lignanom, które stymulują układ nerwowy, podnosząc możliwości mózgu. Co więcej, suplement skutecznie łagodzi stany zmęczenia psychicznego, podnosząc poziom hormonów odpowiedzialnych za nastrój. Dawkowanie 200-1000 mg ekstraktu 9%.

Witamina D3 - odpowiedni poziom witaminy D3 w organizmie odpowiada za szereg funkcji prozdrowotnych, jak i również odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego. Wiele badań naukowych, potwierdza spadek nastroju i występowanie stanów depresyjnych, gdy poziom witaminy D3 we krwi jest poniżej normy. Uzupełnienie poziomu witaminy do ilości optymalnej wspomaga podtrzymanie aktywności układu nerwowego, jak i dba o dobre samopoczucie. Dawka od 2000 iu na dobę.

Kwasy tłuszczowe omega 3 - podobnie jak witamina D3, kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 i ich odpowiednie spożycie w diecie sportowca jest kluczowym elementem zdrowia psychofizycznego. Odpowiedni poziom o3 wpływa na funkcjonowanie psychiki człowieka, dbając o prawidłowy przebieg funkcji poznawczych, jak i odpowiednie utrzymanie nastroju. Dawka 1-3g na dobę.

Komentarze (1)
tomekcio

tą aszwa-gandzię ;) próbowałem i jak dla mnie zero efektu. na pewno pomaga suplementacja witaminą D i żelazem (na przemęczenie) + ostatnio odkryłem też jak cudownie działa na samopoczucie pyłek i mleczko pszczele w pocket drinku pappa reale, polecam!

0