Cynk jest niezbędnym do życia pierwiastkiem mineralnym z grupy mikroelementów. Jak się szacuje, od obecności cynku uzależniona jest aktywność ponad 300 enzymów. Również w swojej wolnej postaci, jako jon, cynk pełni funkcję przekaźnika komórkowego oraz elementu układu odpornościowego i bariery antyoksydacyjnej organizmu. Dlatego też pierwiastek ten odznacza się niezwykle szerokim spektrum właściwości biologicznych i zdrowotnych.

  1. Jak rozpoznać niedobory cynku?
  2. Kto odniesie korzyści? Nie tylko seks i uroda!
  3. Stosowanie i dawkowanie
  4. Na co zwracać uwagę
  5. Co jeszcze warto wiedzieć?
  6. RANKING CYNK TOP10

Jednak na pierwszy plan wysuwa się udział tego pierwiastka w ochronie przeciwwirusowej i przeciwrodnikowej organizmu, w utrzymaniu prawidłowej kondycji skóry, paznokci i włosów, utrzymaniu prawidłowego poziomu testosteronu oraz prawidłowych czynności prostaty.

Jak rozpoznać niedobory cynku?

Jeżeli zauważamy białe plamki na paznokciach oraz wzrost tendencji do wypadania włosów, mogą to być pierwsze oznaki niedoboru cynku. Natomiast kolejne objawy niedoboru cynku obejmują: zahamowanie wzrostu z opóźnieniem dojrzewania, biegunkę, zmiany skórne, nadciśnienie, wzrost poziomu cholesterolu, upośledzenie procesów gojenia, zaburzenia koncentracji, zaburzenia smaku i węchu, brak apetytu i utrata masy ciała, osłabienie odporności i wzrost podatności na infekcje, zaburzenia psychiczne, apatię i depresję, obniżenie poziomu testosteronu i problemy z płodnością oraz zmniejszenie tolerancji glukozy prowadzące do rozwoju cukrzycy. 

Kto odniesie korzyści? Nie tylko seks i uroda!

cynk w tabletkach

Korzyści z suplementacji cynku odniosą w pierwszej kolejności ci, którzy dbają o wysoką odporność organizmu w okresie infekcji sezonowych. Suplementy cynku są również bardzo przydatne dla młodych osób, które borykają się z problemami cery trądzikowej. Z suplementów cynku chętnie korzystają też często kobiety, w trosce o zdrowy wygląd cery, paznokci i włosów. Suplementacja cynkiem znajduje szczególne zastosowanie u starszych mężczyzn, pomagając im w zachowaniu wysokiej sprawności seksualnej i wysokiej zdrowotności prostaty.

Na suplementacji cynku skorzystają również ćwiczący rekreacyjnie panowie oraz sportowcy wyczynowi, w szczególności z dyscyplin siłowych i sylwetkowych. Jak bowiem dowodzą badania, z jednej strony cynk podnosi poziom anabolicznego (rozwijającego muskulaturę), męskiego hormonu płciowego – testosteronu, z drugiej zaś angażuje się bardzo silnie w przebieg procesu miogenezy, służącego regeneracji starych i budowaniu nowych włókien mięśniowych.

Stosowanie i dawkowanie

Najniższe dobowe zapotrzebowanie dorosłego człowieka na cynk zostało oszacowane na ok. 5 mg. Niemniej za optymalną podaż cynku uznawane jest 15-20 mg tego pierwiastka dziennie. Zazwyczaj nie zaleca się przekraczania dawki 40 mg dziennie, przynajmniej w przypadku długotrwałej suplementacji. Jak pokazały badania, relatywnie krótkotrwała suplementacja dawkami cynku do 90 mg na dobę wpływa pozytywnie na stan układu odpornościowego.

Na co zwracać uwagę

Cynk w suplementach diety albo oferowany jest w postaci chelatów, albo prostszych związków chemicznych. Chelaty to kompleksy pierwiastków z aminokwasami. Tzw. metale przejściowe, do których należy cynk, zawsze występują w organizmie z postaci chelatów. Jak więc się zwykło uważać, najkorzystniejszą formą suplementu cynku powinien być chelat tego pierwiastka.

Bardzo dobrze przyswajalną formą cynku jest przykładowo mleczan cynku. Ponieważ jest to jednak postać niechelatowa, dlatego pobierane z niej przez organizm jony cynku mogą wypierać inne metale przejściowe z ich połączeń chelatowych, a problem ten dotyczy w pierwszej kolejności miedzi. Aby uniknąć tego typu problemów, wykorzystując w suplementacji mleczan cynku (lub inną formę niechelatową), najlepiej przyjmować suplement cynku podczas posiłku o wysokiej zawartości białka, gdyż wtedy pierwiastek ten utworzy połączenia chelatowe w przewodzie pokarmowym z aminokwasami pochodzącymi z trawienia białek.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Warto wiedzieć, że cynk pełni charakterystyczną tylko dla siebie funkcję w ochronie prostaty, na którym to odcinku aktywności zdrowotnej bardzo ściśle współpracuje z testosteronem. Otóż naukowcy zidentyfikowali niedawno nową klasę receptorów androgenowych (wyspecjalizowanych białek odpowiedzialnych za aktywność testosteronu w tkankach naszego organizmu), ulokowanych w błonie komórkowej komórek prostaty. Receptory te okazały się transporterami cynku i zostały oznaczone przez naukowców symbolem ZIP9. Jak się okazuje, po związaniu testosteronu, receptory ZIP9 pompują cynk do komórek prostaty i zwiększają w ich wnętrzu stężenie tego pierwiastka. Natomiast cynk zachowuje się w tej sytuacji jak wtórny przekaźnik informacji hormonalnej i pobudza produkcję białek kierujących cykl komórkowy ku programowanej śmierci komórki (apoptozie), powstrzymując tym sposobem chorobliwy rozrost gruczołu krokowego.

Sławomir Ambroziak   

RANKING CYNK TOP10

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

Komentarze (3)
UnderKane2

tylko Zincas forte - nie dośc że lek OTC to jeszcze fajna dawka w jednej tabletce

1
Bull

Ekspert wytłumaczył, że ta marketingowe teksty farmacji nie mają podstaw: https://zdrowie.sfd.pl/art/Aktualno%C5%9Bci/Lek_czy_suplement_Jaka_jest_r%C3%B3%C5%BCnica_mi%C4%99dzy_lekiem_a_suplementem_-a5492.html To jest robienie ludzi w trąbę, że raz witamina lub minerał jest lekiem a raz suplementem. Jakim cudem jak to ten sam związek i postać?

1
basmann

Tak i płacić więcej za to samo :)
gdy mam niedobory stosuje suplementy, a rezultaty sprawdzam badaniem krwi,
nigdy się nie zawiodłem, więc wytłumacz mi po co mam przepłacać?

1