Chrom jest niezbędnym do życia pierwiastkiem z grupy mikroelementów. Wchodzi w skład enzymów, kwasów nukleinowych oraz białek krzepliwych krwi. Pełni istotne funkcje w metabolizmie cukrów, tłuszczów i białek oraz uczestniczy w procesach antyoksydacyjnych, w syntezie RNA i DNA, w odpowiedzi immunologicznej, a także wpływa na wydzielanie niektórych hormonów.

  1. Kto odniesie korzyści?
  2. Stosowanie i dawkowanie chromu
  3. Na co zwracać uwagę?
  4. Co jeszcze warto wiedzieć?  
  5. Ranking TOP5 preparatów z chromem

Jednak główny kierunek działania chromu związany jest z aktywnością chromoduliny. Chromodulina jest peptydem wiążącym chrom, który oddziałuje z receptorem insulinowym, zapewniając optymalną skuteczność insuliny w przenoszeniu glukozy z krwi do tkanek oraz budowaniu białek we włóknach mięśniowych.

Kto odniesie korzyści?

Jak dowodzą badania, niewystarczające spożycie chromu prowadzi do objawów, które są podobne do obserwowanych w przebiegu cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych, zwłaszcza niedokrwiennej choroby serca. Stwierdzono, że niedobór chromu jest istotnym czynnikiem ryzyka choroby naczyń wieńcowych, gdyż towarzyszy mu wysokie ciśnienie tętnicze krwi, wysokie stężenie triglicerydów oraz niskie stężenie dobrego cholesterolu HDL.

chrom

Niedobór chromu jest zwykle wynikiem przewlekłego stresu lub błędów żywieniowych, pośród których wysuwa się na pierwszy plan dieta uboga w białka zwierzęce. Dlatego największych korzyści z suplementacji chromu mogą się spodziewać wegetarianie oraz ludzie obarczeni permanentnym stresem, związanym przykładowo z wykonywaniem odpowiedzialnej pracy. Również osoby usposobione do rozwoju cukrzycy i miażdżycy, a więc otyłe lub ze znaczną nadwagą, lub takie, u których cukrzyca i miażdżyca występują rodzinnie. Przy czym dodatkową korzyścią będzie tutaj redukcja wagi i poziomu tkanki tłuszczowej pod wpływem suplementacji chromu, wykazana  w badaniach z udziałem ochotników a związana z ograniczeniem przez chrom – poprzez bezpośrednie działanie na mózg polegające na regulacji neuroprzekaźników kontrolujących apetyt i zachowania żywieniowe – nadmiernego apetytu, szczególnie na słodycze i produkty węglowodanowe.

O odpowiedni udział chromu w diecie powinni zadbać również sportowcy, jak bowiem dowiodły badania, suplementacja chromu zwiększa produkcję i magazynowanie glikogenu mięśniowego. O chromie szczególnie powinni pamiętać sportowcy z dyscyplin siłowych i sylwetkowych, albowiem pierwiastek ten zapewnia właściwą aktywność anaboliczną insuliny i insulinopodobnego czynnika wzrostu typu 1 (IGF-1), nieodzowną w procesie przyrostu masy i siły mięśni w odpowiedzi na trening oporowy.

Stosowanie i dawkowanie chromu

Dzienne minimalne zapotrzebowanie na chrom dorastającej młodzieży oraz zdrowych osób dorosłych ustalono na ok. 35 mcg. Niemniej do suplementacji, w celu uzyskania wyżej przedstawionych korzyści, sugerowane są dawki znacznie wyższe, w przedziale 50-200 mcg. Wyższe dawkowanie, do 1000 mcg na dobę, bywa wprawdzie sugerowane jako wspomaganie terapii cukrzycy typu 2 lub zespołu metabolicznego, ale tylko w porozumieniu i po konsultacji z lekarzem.

Na co zwracać uwagę?

Najlepiej przebadaną postacią tego pierwiastka jest pikolinian chromu, na który to fakt warto zwracać uwagę przy wyborze suplementu chromu.

Co jeszcze warto wiedzieć?  

Badania wykazały, że suplementacja chromu ogranicza przyrost wagi ciała związany z zaprzestaniem palenia. Informacja ta wydaje się cenna dla tych palaczy, którzy planują aktualnie zerwanie z nałogiem.

Sławomir Ambroziak   

Ranking TOP5 preparatów z chromem

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

Komentarze (0)