Witamina C, nazywana bardziej fachowo kwasem askorbinowym, należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. W przeciwieństwie do większości zwierząt, człowiek oraz inne naczelne oraz świnki morskie nie posiadają zdolności syntezy kwasu askorbinowego, dlatego też jest on dla nas mikroskładnikiem pokarmowym, niezbędnym w codziennej diecie. Najwięcej witaminy C dostarczamy do organizmu, spożywając świeże owoce i warzywa.

  1. Po co nam witamina C?
  2. Kto odniesie korzyści?
  3. Stosowanie i dawkowanie
  4. Na co zwracać uwagę?
  5. Co jeszcze warto wiedzieć?
  6. Ranking TOP10 Witamina C

Po co nam witamina C?

Witamina C jest niezbędna naszemu organizmowi do produkcji kolagenu (budulca tkanki łącznej), L-karnityny (cząsteczki spalającej kwasy tłuszczowe i wzmacniającej mięśnie) oraz wielu neuroprzekaźników i hormonów tkankowych. Jej niedobór prowadzi do rozwoju choroby nazywanej szkorbutem, objawiającej się samoistnymi krwawieniami, bólami mięśni, stawów i kości, łamliwością kości, zapaleniem dziąseł, rozchwianiem i wypadaniem zębów, słabym gojeniem się skaleczeń, anemią, depresją i ogólnym osłabieniem. Dlatego też od aktywności przeciwszkorbutowej pochodzi druga nazwa witaminy C – kwas askorbinowy.

Witamina C jest też silnym przeciwutleniaczem, współtworzącym tzw. barierę antyoksydacyjną, chroniącą organizm przed toksyczną aktywnością wolnych rodników tlenowych i innych reaktywnych form tlenu.

witamina C w owocach

Kto odniesie korzyści?

Dla utrzymania właściwego stanu zdrowia wszyscy musimy uzupełniać witaminę C. Jeżeli dieta nie zawiera wystarczającej ilości świeżych owoców i warzyw, warto ją uzupełniać suplementami witaminy C.

Badania wykazały, że zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta znacząco w takich sytuacjach, jak: wzmożona aktywność fizyczna, infekcja wirusowa, gorączka, przewlekły stres, nadużywanie alkoholu, palenie tytoniu, cukrzyca typu II oraz rehabilitacja po zawale mięśnia sercowego i zapaleniu trzustki. Tak więc wszyscy ci, którzy znajdą się w którejś z tych sytuacji, skorzystają bez wątpienia na dodatkowej suplementacji witaminy C.

Badania wykazały również, że dodatkowa suplementacja witaminy C wyraźnie skraca czas trwania przeziębienia w ogólnej populacji, a przy tym zmniejsza o połowę ryzyko wystąpienia przeziębienia w populacji osób aktywnych fizycznie. Tak więc w sezonie infekcyjnym dodatkowa suplementacja witaminy C powinna być dla wszystkich niejako obowiązkowa.

Witamina C zapobiega akumulacji i sprzyja eliminacji metali ciężkich, takich jak kadm, ołów i rtęć, zmniejszając tym samym ich aktywność toksyczną. Dlatego dodatkowa suplementacja witaminy C powinna przynosić korzyści pracownikom przemysłu ciężkiego i chemicznego oraz mieszkańcom wielkich ośrodków przemysłowych.

Stosowanie i dawkowanie

Zalecane dzienne spożycie witaminy to 100-200 mg. Jednakże w celu wspomagania odporności osób aktywnych fizycznie i sportowców lub skrócenia czasu trwania przeziębienia zalecane jest stosowanie witaminy C w dawce 2000 mg na dobę.

W przypadku stosowania wyższych dawek dobowych, korzystnej jest rozłożyć je na mniejsze jednorazowe porcje. Im większą bowiem spożyjemy jednorazową porcję, tym przyswajalność z niej witaminy C będzie procentowo niższa.

Sportowcy powinni unikać przyjmowania witaminy C w porach okołotreningowych (bezpośrednio przed lub zaraz po treningu), albowiem działa ona skutecznie przeciwrodnikowo, a powstające podczas treningu wolne rodniki i reaktywne formy tlenu aktywują szlaki sygnalizacyjne, zawiadujące adaptacją wysiłkową, skutkującą poprawą wytrzymałości oraz przyrostem masy i siły mięśni.

Na co zwracać uwagę?

Witamina C wykazuje znacznie wyższą aktywność biologiczną w obecności bioflawonoidów cytrusowych. Dlatego najlepiej wybierać suplementy witaminy C zestawiające kwas askorbinowy z bioflawonoidami cytrusowymi.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Azotyny są podstawowymi konserwantami stosowanymi w przetwórstwie mięsnym. Pod ich wpływem obecne w pożywieniu aminokwasy i aminy ulegają przekształceniu do nitrozoamin, z których wiele wykazuje właściwości rakotwórcze. Ponieważ witamina C hamuje przekształcanie aminokwasów i amin do nitrozoamin pod wpływem azotynów, dlatego o jej wysoki udział w codziennej diecie powinni szczególnie zadbać smakosze wędlin i konsumenci konserw mięsnych.

Sławomir Ambroziak 

Ranking TOP10 Witamina C

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

Komentarze (8)
M-ka

Hmm... Dlaczego były zwalczane informacje o leczeniu covid czy raka z użyciem/przy pomocy wit.C?

Czy nie dlatego, że jest to witamina o olbrzymim potencjale antyoksydacyjnym, a także kluczowa do budowy kolagenu, czyli praktycznie wszystkich zdrowych tkanek?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7172861/?fbclid=IwAR213R-8rUFLYA--f4chfuC9UtaJFTVLATqyQe6sYL7as6Ieh28a61NR-TQ 

0
M-ka

Tu jest mowa o jeszcze jednym profesorze leczącym w ten sposób.

https://www.bitchute.com/video/2TA3VRULqxns/?fbclid=IwAR28GBXdnn35bQ0hAZDb9aZDYNY63pjaGMWqhVKBnkHgDJ63V-yV6pbeh9Q 

0
OTTO

Przeczytałem artykuł bo skusił mnie tytuł, a tymczasem to zwykła reklama.
Nie ma nic a wit C lewoskrętnej, idczynnikowej itd.

0
gokuson

Proszę nie powielajmy absurdów z lewoskrętną witaminą C. Każda witamina C, czyli kwas l-askorbinowy, występuje tylko i wyłącznie w formie prawoskrętnej. Forma lewoskrętna - czyli kwas d-askorbinowy - nie wykazuje aktywności biologicznej witaminy C. Warto wydać pieniądze na formę Witaminy C wzbogacaną bioflawonoidami, a nie ślepo wierzyć w magiczne "lewoskrętne witaminy C". Dawno temu to na PT obalaliśmy: https://potreningu.pl/articles/3912/witamina-c-i-bezpowrotnie-utracona-lewoskretnosc 

2
OTTO

Dzięki za linka :)

0
ambroziak

W jednym ze szpitali Nowego Jorku każdy pacjent przyjmowany z covidem dostawał "na dzień dobry" wlew dożylny z witaminy C.

1
M-ka

Mi się to też nigdy nie wydawało głupie... Aczkolwiek na pewno trzeba się zastosować do jakichś zasad, bo gdy już są za duże zniszczenia , to żaden cud nie pomoże, a może wręcz zaszkodzić.
Z dzisiejszej perspektywy patrząc - mogli specjalnie "zbanować" taką metodę leczenia.

0
ambroziak

Stary sposób sportowców na infekcję sezonową, gdy ta się przypętała w okresie przygotowawczym, to 1000 mg witaminy C co godzina. Pamiętam, że przechodziło nam w 24, góra 48 godzin.

1