Witamina C, nazywana bardziej fachowo kwasem askorbinowym, należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. W przeciwieństwie do większości zwierząt, człowiek oraz inne naczelne oraz świnki morskie nie posiadają zdolności syntezy kwasu askorbinowego, dlatego też jest on dla nas mikroskładnikiem pokarmowym, niezbędnym w codziennej diecie. Najwięcej witaminy C dostarczamy do organizmu, spożywając świeże owoce i warzywa.

  1. Po co nam witamina C?
  2. Kto odniesie korzyści?
  3. Stosowanie i dawkowanie
  4. Na co zwracać uwagę?
  5. Co jeszcze warto wiedzieć?
  6. Ranking TOP10 Witamina C

Po co nam witamina C?

Witamina C jest niezbędna naszemu organizmowi do produkcji kolagenu (budulca tkanki łącznej), L-karnityny (cząsteczki spalającej kwasy tłuszczowe i wzmacniającej mięśnie) oraz wielu neuroprzekaźników i hormonów tkankowych. Jej niedobór prowadzi do rozwoju choroby nazywanej szkorbutem, objawiającej się samoistnymi krwawieniami, bólami mięśni, stawów i kości, łamliwością kości, zapaleniem dziąseł, rozchwianiem i wypadaniem zębów, słabym gojeniem się skaleczeń, anemią, depresją i ogólnym osłabieniem. Dlatego też od aktywności przeciwszkorbutowej pochodzi druga nazwa witaminy C – kwas askorbinowy.

Witamina C jest też silnym przeciwutleniaczem, współtworzącym tzw. barierę antyoksydacyjną, chroniącą organizm przed toksyczną aktywnością wolnych rodników tlenowych i innych reaktywnych form tlenu.

witamina C w owocach

Kto odniesie korzyści?

Dla utrzymania właściwego stanu zdrowia wszyscy musimy uzupełniać witaminę C. Jeżeli dieta nie zawiera wystarczającej ilości świeżych owoców i warzyw, warto ją uzupełniać suplementami witaminy C.

Badania wykazały, że zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta znacząco w takich sytuacjach, jak: wzmożona aktywność fizyczna, infekcja wirusowa, gorączka, przewlekły stres, nadużywanie alkoholu, palenie tytoniu, cukrzyca typu II oraz rehabilitacja po zawale mięśnia sercowego i zapaleniu trzustki. Tak więc wszyscy ci, którzy znajdą się w którejś z tych sytuacji, skorzystają bez wątpienia na dodatkowej suplementacji witaminy C.

Badania wykazały również, że dodatkowa suplementacja witaminy C wyraźnie skraca czas trwania przeziębienia w ogólnej populacji, a przy tym zmniejsza o połowę ryzyko wystąpienia przeziębienia w populacji osób aktywnych fizycznie. Tak więc w sezonie infekcyjnym dodatkowa suplementacja witaminy C powinna być dla wszystkich niejako obowiązkowa.

Witamina C zapobiega akumulacji i sprzyja eliminacji metali ciężkich, takich jak kadm, ołów i rtęć, zmniejszając tym samym ich aktywność toksyczną. Dlatego dodatkowa suplementacja witaminy C powinna przynosić korzyści pracownikom przemysłu ciężkiego i chemicznego oraz mieszkańcom wielkich ośrodków przemysłowych.

Stosowanie i dawkowanie

Zalecane dzienne spożycie witaminy to 100-200 mg. Jednakże w celu wspomagania odporności osób aktywnych fizycznie i sportowców lub skrócenia czasu trwania przeziębienia zalecane jest stosowanie witaminy C w dawce 2000 mg na dobę.

W przypadku stosowania wyższych dawek dobowych, korzystnej jest rozłożyć je na mniejsze jednorazowe porcje. Im większą bowiem spożyjemy jednorazową porcję, tym przyswajalność z niej witaminy C będzie procentowo niższa.

Sportowcy powinni unikać przyjmowania witaminy C w porach okołotreningowych (bezpośrednio przed lub zaraz po treningu), albowiem działa ona skutecznie przeciwrodnikowo, a powstające podczas treningu wolne rodniki i reaktywne formy tlenu aktywują szlaki sygnalizacyjne, zawiadujące adaptacją wysiłkową, skutkującą poprawą wytrzymałości oraz przyrostem masy i siły mięśni.

Na co zwracać uwagę?

Witamina C wykazuje znacznie wyższą aktywność biologiczną w obecności bioflawonoidów cytrusowych. Dlatego najlepiej wybierać suplementy witaminy C zestawiające kwas askorbinowy z bioflawonoidami cytrusowymi.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Azotyny są podstawowymi konserwantami stosowanymi w przetwórstwie mięsnym. Pod ich wpływem obecne w pożywieniu aminokwasy i aminy ulegają przekształceniu do nitrozoamin, z których wiele wykazuje właściwości rakotwórcze. Ponieważ witamina C hamuje przekształcanie aminokwasów i amin do nitrozoamin pod wpływem azotynów, dlatego o jej wysoki udział w codziennej diecie powinni szczególnie zadbać smakosze wędlin i konsumenci konserw mięsnych.

Sławomir Ambroziak 

Ranking TOP10 Witamina C

Aktualizacja 26.01.2022

1. VITAMIN C 1000 SFD NUTRITION

Vitamin C 1000 SFD NUTRITION 90 tabletek 19.99 zł Kup teraz

Niezwykle wysoka ocena (4,92/5) wystawiona przez naszych Klientów jest chyba najlepszą rekomendacją dla tego preparatu. Już jedna tabletka zawiera aż 1000 mg (1 g) witaminy C. Należy pamiętać, że jest ich w opakowaniu 90. Każda tabletka to nie tylko 1 g witaminy C, ale także 100 mg bioflawonoidów pochodzących z cytrusów.

Historia bioflawonoidów jest niezwykle ciekawa, gdyż początkowo nadano im status witaminy i oznaczono jako witaminę P. Jednak od roku 1950, ze względu na brak spełnienia definicji witaminy, zaprzestano używania tej nazwy. Jednak dalej znajdowały one potencjalne zastosowania mające na celu ochronę zdrowia człowieka np. w aspekcie zapewnienia optymalnej odpowiedzi przeciw wolnym rodnikom, a także dbałości o stan naczyń krwionośnych.

2. VITAMIN C WITH BIOFLAVONOIDS ALLNUTRITION

Vitamin C with bioflavonoids ALLNUTRITION 60 kapsułek 17.99 zł Kup teraz

Opakowanie suplementu VITAMIN C WITH BIOFLAVONOIDS od firmy ALLNUTRITION mieści aż 200 kapsułek. Nie może nikogo dziwić, m.in. ze względu na tak dużą ilość aktywnych składników, przy stosunkowo niskiej cenie, że ten produkt cieszy się takim uznaniem naszych Klientów. Jedna kapsułka zawiera 1 g witaminy C (1000 mg), którą w tym preparacie połączono z 100 mg bioflawonoidów uzyskanych z cytrusów.

3. VITAMIN C 1000 + D3 ALLNUTRITION

Vitamin C 1000 + D3 ALLNUTRITION 30 kapsułek 11.99 zł Kup teraz

Wydaje się, że myślą przewodnią, która przyświecała twórcom tego preparatu, jest dbałość o sprawność układu odpornościowego. Jedna kapsułka tego suplementu zawiera aż 1250% RWS - referencyjnej wartości spożycia, czyli dawki zalecanej dla przeciętnego człowieka każdego dnia witaminy C oraz 1000% RWS dla witaminy D - 50 µg (2000 IU). Wiele osób stosujących ten suplement podkreśla bardzo wysoki współczynnik ekonomiczności. Nie może zatem dziwić jego wysokie miejsce w naszym rankingu TOP 10 dla witaminy C.

4. VITAMIN C SFD NUTRITION

Vitamin C SFD NUTRITION 1000g 57.99 zł Kup teraz

Co?! Witamina C w worku…?! Czy to się może udać…? Tak z pewnością brzmiało pytanie dużej ilości osób, które zetknęły się po raz pierwszy z tym produktem… Jednak niezwykle duża ilość porcji polecanych przez producenta - 1000 (!) spotkała się z ogromnym entuzjazmem naszych Klientów. Jest to monopreparat, zatem nie znajdziemy w nim niczego innego poza dawką witaminy C. Jego głównym atutem jest wybitny przelicznik ilości substancji aktywnych do ceny zaproponowanej przez producenta.

5. WITAMINA C 1000 MG PLUS MEDICALINE

Witamina C 1000 mg Plus Medicaline 100kaps wegs 34.90 zł Kup teraz

Witamina C w kapsułkach VEGE jako mix Kwasu L-askorbinowego oraz L-askorbinianu sodu w stosunku 1:1 z dodatkiem bioflawonoidów cytrusowych o stężeniu aż 95%, hesperydyną, rutyną i acerolą.

6. GOLD-VIT C 1000 FORTE OLIMP

Gold-Vit C 1000 Forte Olimp 60caps 51.99 zł Kup teraz

Gold-Vit C® 1000 mg Forte to suplement diety zawierający opatentowaną witaminę C, nowej generacji – PureWay-C® w zwiększonej dawce.

7. BUFFERED VITAMIN C WITH BIOFLAVONOIDS SWANSON

Zawiera kompleks bioflawonoidów cytrusowych. Witamina C jest lepiej przyswajalna kiedy jest przyjmowana z bioflawonoidami. Produkty zawierające kompleks witaminy C i bioflawonoidów są więc bardziej wskazane.

8. ACEROLA FORTE ALLNUTRITION

ACEROLA FORTE ALLNUTRITION 100g 24.99 zł Kup teraz

ALLNUTRITION - ACEROLA FORTE to suplement diety zawierający naturalną witaminę C z ekstraktu z owoców aceroli.* Witamina C pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

9. DZIKA RÓŻA SFD NUTRITION

Dzika Róża SFD NUTRITION 120 tabletek 22.99 zł Kup teraz

SFD NUTRITION - Dzika Róża to suplement diety zawierający naturalną witaminę C z ekstraktu z owoców dzikiej róży.* Witamina C pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

10. VIT. C 1000 ULTRA BIOFLAV TREC

Vit. C 1000 Ultra Bioflav Trec 100caps 29.99 zł Kup teraz

VITAMIN C 1000 ULTRA BIOFLAV to produkt dla sportowców zawierający zwiększoną porcję witaminy C (1000 mg) i kompleks bioflawonoidów cytrusowych.

*Ranking wg popularności sprzedaży i opinii klientów w sklepie SFD

Komentarze (10)
M-ka

Hmm... Dlaczego były zwalczane informacje o leczeniu covid czy raka z użyciem/przy pomocy wit.C?

Czy nie dlatego, że jest to witamina o olbrzymim potencjale antyoksydacyjnym, a także kluczowa do budowy kolagenu, czyli praktycznie wszystkich zdrowych tkanek?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7172861/?fbclid=IwAR213R-8rUFLYA--f4chfuC9UtaJFTVLATqyQe6sYL7as6Ieh28a61NR-TQ 

0
M-ka

Tu jest mowa o jeszcze jednym profesorze leczącym w ten sposób.

https://www.bitchute.com/video/2TA3VRULqxns/?fbclid=IwAR28GBXdnn35bQ0hAZDb9aZDYNY63pjaGMWqhVKBnkHgDJ63V-yV6pbeh9Q 

0
OTTO

Przeczytałem artykuł bo skusił mnie tytuł, a tymczasem to zwykła reklama.
Nie ma nic a wit C lewoskrętnej, idczynnikowej itd.

0
gokuson

Proszę nie powielajmy absurdów z lewoskrętną witaminą C. Każda witamina C, czyli kwas l-askorbinowy, występuje tylko i wyłącznie w formie prawoskrętnej. Forma lewoskrętna - czyli kwas d-askorbinowy - nie wykazuje aktywności biologicznej witaminy C. Warto wydać pieniądze na formę Witaminy C wzbogacaną bioflawonoidami, a nie ślepo wierzyć w magiczne "lewoskrętne witaminy C". Dawno temu to na PT obalaliśmy: https://potreningu.pl/articles/3912/witamina-c-i-bezpowrotnie-utracona-lewoskretnosc 

2
OTTO

Dzięki za linka :)

0
ambroziak

W jednym ze szpitali Nowego Jorku każdy pacjent przyjmowany z covidem dostawał "na dzień dobry" wlew dożylny z witaminy C.

1
M-ka

Mi się to też nigdy nie wydawało głupie... Aczkolwiek na pewno trzeba się zastosować do jakichś zasad, bo gdy już są za duże zniszczenia , to żaden cud nie pomoże, a może wręcz zaszkodzić.
Z dzisiejszej perspektywy patrząc - mogli specjalnie "zbanować" taką metodę leczenia.

0
ambroziak

Stary sposób sportowców na infekcję sezonową, gdy ta się przypętała w okresie przygotowawczym, to 1000 mg witaminy C co godzina. Pamiętam, że przechodziło nam w 24, góra 48 godzin.

1
klimek17

Czy ma sens stosowanie witaminy C wiosną i latem?

0
ambroziak

W przypadku suplementacji witaminy C pora roku nie ma większego znaczenia. Oczywiście w tzw. sezonie grypowym, czyli od jesieni po wiosnę, istnieje większa konieczność suplementacji witaminy C z uwagi na jej właściwości uodparniające. Niemniej cały czas, dla zachowania właściwych czynności życiowych, nasz organizm potrzebuje kilkaset mg witaminy C dziennie. Można oczywiście realizować to zapotrzebowanie dietą, ale łatwiej połknąć po prostu tabletkę czy kapsułkę.

0