Witaminy z grupy B to mikroskładniki pokarmowe, które spełniają najdokładniej pierwotną definicję witamin – amin niezbędnych do życia. Ich cechami charakterystycznymi są: obecność w cząsteczce atomu azotu oraz współpraca z enzymami w procesach katalitycznych.

  1. Kto odniesie korzyści?
  2. Stosowanie i dawkowanie witaminy B
  3. Na co zwracać uwagę?
  4. Co jeszcze warto wiedzieć?
  5. Ranking TOP10 Witamina B

Ponieważ tego typu związki nie powstają w ludzkim organizmie, względnie powstają w ilościach niepokrywających podstawowego zapotrzebowania na nie, dlatego też musimy pobierać pewne ich niewielkie ilości z codziennego pożywienia lub ewentualnie z odpowiedniego suplementu diety.

Kto odniesie korzyści?

Ze względu na katalityczne funkcje enzymatyczne, pełnione m.in. w procesach energetycznych, zapotrzebowanie na witaminy z grupy B wzrasta kilkukrotnie w przypadku permanentnego obciążenia organizmu wzmożoną aktywnością ruchową. Osoby aktywne fizycznie oraz sportowcy wyczynowi mogą więc mieć trudności z uzupełnieniem witamin z grupy B z pożywienia, albowiem dzisiejsza żywność jest zubożona o ich zawartość na skutek stosowanych przez przemysł spożywczy i rolnictwo technik przetwórczych i agrarnych. Suplementy diety uzupełniające witaminy z grupy B znajdują więc w tych grupach szczególne zastosowanie.

aktywność fizyczna na siłowni

Witamina B12 i kwas foliowy biorą udział w produkcji krwinek czerwonych, przenoszących tlen do mięśni i wszystkich tkanek, w związku z czym ich suplementacja ma pierwszoplanowe znaczenie w dyscyplinach wytrzymałościowych.

Suplementy uzupełniające witaminy z grupy B mogą mieć też szczególne zastosowanie w dyscyplinach siłowych i sylwetkowych, albowiem suplementacja tych witamin, jak dowodzą badania, wspomaga rozwój masy i siły mięśni. Takie efekty suplementacji obserwowano do tej pory w odniesieniu do witaminy B1, PP, biotyny, kwasu foliowego i witaminy B12.

Stosowanie i dawkowanie witaminy B

Kompleksy witamin z grupy B zestawiane są zwykle przez producentów w proporcjach i dawkach gwarantujących ich zdaniem optymalne uzupełnienie diety tymi mikroskładnikami pokarmowymi. Należy je zatem stosować zgodnie z zaleceniami umieszczonymi na etykiecie. Ponieważ jednak witaminy rozpuszczalne w wodzie nie kumulują się w organizmie w ilościach zagrażających wystąpieniem objawów hiperwitaminozy (nadmiaru witamin), dlatego niektóre wybrane witaminy z grupy B, takie jak przykładowo sprzyjające rozwojowi masy i siły mięśni, można przyjmować dodatkowo w postaci monopreparatów.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie przyswajane są zazwyczaj dobrze i szybko przez organizm, ale też szybko z niego eliminowane, szczególnie w przypadku uzupełniania ich suplementami diety. Dlatego najlepiej przyjmować ich kompleksy w trakcie posiłku, co z jednej strony będzie naśladowało naturalny proces pobierania witamin z pożywienia, z drugiej zaś spowolni proces ich wchłaniania i zoptymalizuje poziom wysycenia nimi organizmu.

Na co zwracać uwagę?

Ponieważ witaminy z grupy B działają często na różnych etapach wspólnych szlaków metabolicznych, dlatego najkorzystniej jest uzupełniać je właśnie komplementarnie, z wykorzystaniem jakiegoś suplementu typu „vitamin B comlplex”.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Niedobory witamin z grupy B są problemem często pojawiającym się podczas stosowania diet redukcyjnych, których celem jest obniżenie wagi ciała i redukcja tkanki tłuszczowej. Dlatego należy pamiętać o tym, aby tego typu dietę uzupełniać zawsze jakimś suplementem kompleksowym, zestawiającym wszystkie witaminy z grupy B.

Sławomir Ambroziak

Ranking TOP10 Witamina B

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

Komentarze (2)
Bull

Swego czasu wbijałem B12 w strzałach. 25 lat temu było to w kategorii doping postrzegane :)

0
ambroziak

Pamiętam! Dibencoside się to nazywało.

0